Fisk sammen med cory og flytting.

Nå har 9 flotte Corydoras bosatt seg i min 200L, og vil gjerne ha noe litt fargerik fisk sammen med dem.
Noen fisker dere anbefaler som går godt overens med coryene?

Og om ca ett halvår skal jeg mest sannsynlig flytte, og vil jo da ha med meg fiskene. Men jeg flytter da tre timer unna. Hvordan frakte fiskene på best mulig måte?
ungå mer en 5 coryer i hver pose pga de setter ut et gift stoff når de er stresset
StineLiten
Og om ca ett halvår skal jeg mest sannsynlig flytte, og vil jo da ha med meg fiskene. Men jeg flytter da tre timer unna. Hvordan frakte fiskene på best mulig måte?

Jeg har sjelden sett noen tenke gjennom og planlegge flytting av fiskene så god tid i forveien. Bra jobba! De fleste sitter ved tastaturet kvelden før omtrent, og spør... hehe.

Til flytting av fisk avhenger det selvfølgelig en del av hva slags fisk du kommer til å skaffe deg i disse kommende månedene. Men la oss si at du holder deg til fisk som er ikke lenger enn pekefingeren din, eller maks 6-8 cm. Småfisk altså.
Da ville jeg rett og slett bestilt eller dratt og kjøpt noen bøtter med lokk. Jeg så de hadde noen 5-liters bøtter med lokk hos Clas Ohlson på nett. De må være suverene til å frakte fisk i! Og de var ikke dyre heller, kun et par tiere eller noe i den stilen.

Kjøp noen sånne, så kan fiskebøttene stå trygt i bilen uten å skvulpe over. Og med flere liter vann, så er risikoen for forgiftninger pga stress under transport mye, mye mindre.
I en pose (sånne man vanligvis pakker fisk i) er det svært lite vann og det blir fort fullt av bæsj og urin fra fiskene, samt at de stresser noe veldig, så det er fare for at noen dør underveis.

Bøtter med lokk skulle derfor være supert.
når jeg har flyttet har jeg brukt en "kjøleboks" med lokk=) det funket bra
Jeg flyttet fra Nord-trøndelag til Bodø for snart 2 år siden.. Hadde med meg 6-7 coryer, 2 gibbier, rundt 10 neontetra og noen andre fisk jeg ikke husker helt hva var. Jeg hadde dem i poser, som igjen sto i bøtter. 2 poser i hver bøtte for at de skulle holde seg oppreiste.. Ikke for mange fisk i hver pose siden vi hadde en lang tur forran oss.
Hadde også en dunk med vann fra akvariet som jeg byttet ut litt av vannet i posene med når vi hadde stopp. Alt for mine søte små
Turen min tok jo over 8 timer, så ble litt mere styr og sånt for meg. Fikk noen rare blikk da jeg kom inn på bensinstasjonen for å kjøpe skjøteledning, låne en kontakt så jeg fikk liv i pumpa mi, og for å lufte vannet fiskene gikk i..
De fleste stopper for å lufte bikkja, så ikke så rart dama bak kassen syntes jeg var rar som luftet fiskene :P
Alle fiskene + pumpa (med basselussker)overlevde turen

Men erfaringen min er; ikke ha for mange fisk i hver pose(hvis du velger dette), og en luftetur på turen er ikke dumt. Rimelige plastkasser og bøtter er og finne på Clas Ohlson, Rema 1000(har sett sånt der ihvertfall) og Europris bl.a..
Tusen takk for god hjelp! Fant ut jeg skulle planlegge i god tid med hensyn til fiskene og for å unngå panikk kvelden før og feil underveis. Vil jo helst at fiskene mine skal ha det så bra som mulig.

Men noen tips til fisker jeg kan putte med Coryene som har litt farger? Som også ikke blir for vanskelig å flytte?
kardinaltetra og sommerfuglciklider kanskje
Pål Laumann
kardinaltetra og sommerfuglciklider kanskje:)

Etter å ha sett litt på dem tror jeg det høres ut som ett fint forslag, og att de vil trives i karet mitt.
Er veldig glad i guramier så hva med honninggurami som kompiser til coryene.
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap