Jeg har en 35 liter, med 'fluval 1+' pumpe.. (Pumpen går tett nesten hele tiden.. )

Noen som har noen råd? Lei av å måtte rense den så konstant..

Bytter vann hver mandag både på 90 liter, og 35 literen... Aldri noen gang vasket pumpa i 90 literen, men nesten en gang i uken må jeg det i 35 literen.. (All info om dem står i profilen min BTW.)

Er det sånn at en må bytte vann oftere, jo mindre akvariet er?
Gomp
Er det sånn at en må bytte vann oftere, jo mindre akvariet er?


Ja, det er en god tommelfingerregel.

Hvis filteret går tett hele tiden, kan det også være en ide å skaffe et større filter.
Hvis du bruker orginalinnmaten i 1+ filteret så er ikke det så rart - svampen er jo knøttliten! Ta ut svampen (og plastkassetten den sitter i) og fyll boksen med grov blåsvamp - da blir det mye bedre.
Ser du har eplesnegler i karet? De griser til noe fryktelig. Ikke rart filteret ditt er tett hele tiden. Skal du ha så mange snegler i karet bør du enten kjøpe en større pumpe, evt bruke blåsvamp inni.
Ulvster
Hvis du bruker orginalinnmaten i 1+ filteret så er ikke det så rart - svampen er jo knøttliten! Ta ut svampen (og plastkassetten den sitter i) og fyll boksen med grov blåsvamp - da blir det mye bedre.


Burde du ikke opplyse samtidig at med den metoden du foreslår, så vil det bli nitritt-boom med en gang? Dersom det er fisk eller levende vesener i karet, kan det ende med "død&plage" å lytte til det rådet....

Det er viktig å nevne at tar man ut alt gammelt filtermateriale i et filter og erstatter alt med splitter nytt, forsvinner alle filterbakterier ut med det gamle filtermaterialet!
mona o
[QUOTE=Ulvster]Hvis du bruker orginalinnmaten i 1+ filteret så er ikke det så rart - svampen er jo knøttliten! Ta ut svampen (og plastkassetten den sitter i) og fyll boksen med grov blåsvamp - da blir det mye bedre.


Burde du ikke opplyse samtidig at med den metoden du foreslår, så vil det bli nitritt-boom med en gang? Dersom det er fisk eller levende vesener i karet, kan det ende med "død&plage" å lytte til det rådet....

Det er viktig å nevne at tar man ut alt gammelt filtermateriale i et filter og erstatter alt med splitter nytt, forsvinner alle filterbakterier ut med det gamle filtermaterialet!


Hvordan skal en gjør det da? Kan jo la det gamle filteret ligge å dyppe i karet, mens det nye innkjøres? Jeg veit ikke as.. Bare foreslår/spør..

Blitt kjedelig å renske filteret hver uke. Og pumpa lager så sykt stygg lyd når den er tett.. Og jeg har jo karet på soverommet..

Har flyttet 4 snegler fra det lille over i det store, men har 2 små og 3 store i det lille fortsatt..

Jeg får vel flytte over de 3 store også, og bare ha 2 gule eple i det karet..

Angrer sårt på at jeg ikke kjøpte fluval 2+ .. Men har ikke penger til å angre, så må bare gjøre det beste ut av det jeg har..
Gomp
Hvordan skal en gjør det da? Kan jo la det gamle filteret ligge å dyppe i karet, mens det nye innkjøres? Jeg veit ikke as.. Bare forstlår/spør..


Den metoden går dessverre ikke. Det blir nitritt hvis du gjør det. Dyppende i akvarievannet får ikke filterbakteriene konstant, jevnt sirkulasjon med oksygenrikt vann. De dør.

Det finnes rimelige, brukte innvendige filtere å få kjøpt på annonseforumet, sånn fra tid til annen. Kanskje du kunne holde et øye der og se om noe passende dukker opp?
Da kan du kjøre de to (det nye OG det gamle) samtidig i noen uker (4-5), slik at det nye blir innkjørt på riktig måte før du fjerner det gamle.

Jeg hadde Fluval1 en gang men solgte det før det ble tatt ut av esken, for det var for lite (det fulgte med i en sånn akvariepakke med tilbehør) Kjenner derfor ikke helt utformingen av de filterne der.
mona o
[QUOTE=Gomp] Hvordan skal en gjør det da? Kan jo la det gamle filteret ligge å dyppe i karet, mens det nye innkjøres? Jeg veit ikke as.. Bare forstlår/spør..


Den metoden går dessverre ikke. Det blir nitritt hvis du gjør det. Dyppende i akvarievannet får ikke filterbakteriene konstant, jevnt sirkulasjon med oksygenrikt vann. De dør.

Det finnes rimelige, brukte innvendige filtere å få kjøpt på annonseforumet, sånn fra tid til annen. Kanskje du kunne holde et øye der og se om noe passende dukker opp?
Da kan du kjøre de to (det nye OG det gamle) samtidig i noen uker (4-5), slik at det nye blir innkjørt på riktig måte før du fjerner det gamle.

Jeg hadde Fluval1 en gang men solgte det før det ble tatt ut av esken, for det var for lite (det fulgte med i en sånn akvariepakke med tilbehør) Kjenner derfor ikke helt utformingen av de filterne der.

Takker for rådene, men lever på det lille jeg får fra NAV etter husleia er betalt.. Men nå veit jeg hva feilen er da.. Og jeg må si jeg angrer enda biterere på at jeg ikke kjøpte fluval 2+ .. Tenke jeg skulle spare noen kroner, og 1+ sa den gjorde jobben.. Så dette ble en dyr erfaring for både meg og sneglene mine.. Men skal flytte over i store i morgen. Så det bare blir 2 små gule-eple, og sandsneglene og damsneglene.. Kanskje det hjelper litt..
Bytte 1/2 filtersvampen av gangen.
Hvis det er plass til mere svamp i filteret kan du jo legge inn mere og da av blåsvamp, mens du fortsetter å bruke den gamle.

Hvis det ikke er plass til mere svamp kan du jo dele den gamle svampen i 2 og gjøre det samme med den nye svampen og bytt ut kun 1/2 svampen av gangen.

Lykke til!!!!
Hen får en kljøpt sånn blå svamp?
Filtersvamp
Denne kan du helt sikkert skjære til med en stanleykniv og ha litt tilgode for senere utskifting av svamp.

Jeg har erfaring med både fluval 1+ og 2+ i en 28 liter og det er nok desverre ingen annen utvei enn å oppgradere filteret. 1+ er rett og slett for lite for en 35 liter.
Anna U.
Jeg har erfaring med både fluval 1+ og 2+ i en 28 liter og det er nok desverre ingen annen utvei enn å oppgradere filteret. 1+ er rett og slett for lite for en 35 liter.


Det er det jeg har skjønt egentlig også.. Ville du gått så høyt som til fluval 3?

Filteret blir tett på ett veldig rart sted også.. Så pumpa i seg selv er jo bare helt feill konstuert.. Jeg har fluval 4 + i 90 literen så dette ble dyrkjøpt lærdom som egentlig burde vært unngått as..
Bruker fluval 1+ i et 12 l karr jeg og der er den akkurat passe stor.

I et 144 l malle karr bruker jeg en fluval 3+ og en 4+ og det er passe bra der.
Brukte en fluval 3+ i et 54 l karr og det var ypperlig, men må da ha fisker som tåler/liker strømninger i vannet da.

Har alle fluval + pumpene og er fornøyd med disse.
Ken Myrseth
Bruker fluval 1+ i et 12 l karr jeg og der er den akkurat passe stor. I et 144 l malle karr bruker jeg en fluval 3+ og en 4+ og det er passe bra der. Brukte en fluval 3+ i et 54 l karr og det var ypperlig, men må da ha fisker som tåler/liker strømninger i vannet da. Har alle fluval + pumpene og er fornøyd med disse.


Jeg får bare flytte de store eple sneglene over i det store karet, og bare ha 2 små eple, og damsnegler og sandsneglene. Så blir det vel bedre.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap