Overdimensjonering av eksterne filtere (side 2)

Mighty
Og å bruke et filter i et akvarie som ligger over halve maks størrelsen som er oppgitt av produsenten har du da erfart at IKKE fungerer vil jeg da anta?
Jeg er vel i samme båt som Ken og Frode. Har for mye fisk som er verdifulle for meg, og så er jeg litt lat, orker ikke å rengjøre filter for ofte. En løsning på dette er å sette opp en vegg med blåfiltermatte i akvariet, og ha innsuget til det utvendige filtret bak denne veggen. Da får det et fantastisk flott forfilter, og du slipper å få store biter med organisk avfall inn i det utvendige filtret.

Jeg synes at et fluval FX5 sammen med f eks Eheim 2028 eller 2080 passer til et discuskar på 500 liter, eller at disse filtrene også er meget brukbare til et 160-180 liter kar. Kjører med mange fluval 4+ filter, som er modifisert. To av disse kan godt drifte et 160 liters kar, men setter du f eks en tetratec 1200 i tillegg, blir dette meget bra. Jeg kjører f eks eheim 2060 i 180 liters mallekar. Men dette er slik jeg gjør det, og hvis spørsmålet er om dette er nødvendig, er vel svaret nei!

Mighty
For å dra en ny sammenligning: Jbl's cristalprofi e700 som er anbefalt til INNTIL 160L av jbl har et filtervolum på 6.1L. Dette tilsvarer f.eks drøye 8 (åtte) fluval 4+ (som hver og en er anbefalt inntil 200L av produsenten).


Som jeg skrev litt lengre opp at det er mulig at en tom filterbøtte, med godvilje rommer det volumet som produsentene oppgir, men det aktuelle filtervolumet er nok ikke på 6,1 liter for JBL CristalProfi e700.

Leser du om dette filtret ser du at de ytre målene er 180 x 210 x 350 mm med slangefestene på toppen, men for eheim 2075 er målene Mål: 238x244x453. Begge produsentene oppgir nesten samme filtervolum, Eheimen bare en halv liter mindre.. Regner du på de ytre målene er JBL filteret 13,5 liter totalt mens Eheim har et totalt volum på 25,9 liter.

Så da må enten JBL være mye flinkere til å presse inn filtermasse i sine filtre, eller så består Eheim sine filtre stort sett bare tomrom..

Måler du f eks hvor stort filtervolum det er fluval 4+, så er dette nok mere enn en åttendes av JBL cristalprofi e700 sitt filtervolum. Når jeg bytter ut blåmattene i fluval 4+ bruker jeg en svamp som er 7x10x25 cm som skulle bli ca 1,75 liter.
Jeg syntes dette var en fin diskusjon, med mange gode innlegg. Dog syntes jeg dette også viser hvor få områder innen akvaristikken det faktisk finnes en fasit. Selv utregning av filtervolum er vanskelig og tallene man får fra produsenter kan variere enormt; man vet ikke hvordan de kommer frem til tallene.

Et enkelt spørsmål som "hvor stort/hvilket filter skal jeg velge"; er egentlig umulig å gi ett entydig svar på... Det er altfor mange faktorer som spiller inn.

Selv syntes jeg derfor det er bedre å ta i ved anbefalinger av filtre, enn å underdimensjonere med de problemene det kan skape. Dog, vi bør kanskje alle være flinkere til å holde oss til anbefalinger av filtre vi har egen erfaring med, fremfor å kun se på tallene og anbefale deretter?

Flott tråd!
Nils Vollstad
Måler du f eks hvor stort filtervolum det er fluval 4+, så er dette nok mere enn en åttendes av JBL cristalprofi e700 sitt filtervolum. Når jeg bytter ut blåmattene i fluval 4+ bruker jeg en svamp som er 7x10x25 cm som skulle bli ca 1,75 liter.

Det stemmer nok

La oss da si at e700 innholder 4 liter filtermateriale. Dette tilsvarer fortsatt mer enn 2 modifiserte fluval 4+. Noe som du selv mener fint kan drifte en 160L. 160L er også jbl's Max anbefaling av dette filteret. Mange vil vel også si at 5-6 umodifiserte 4+ også vil fungere fint i en 160L. Noe som e700 minst tilsvarer.

Poenget mitt er det at det er feil å si at alle produsenter av utvendige filtere overdriver sine anbefalinger av maks volum. I allefall når man ser det i kontrast til hva som blir anbefalt av intern filtrering her på forumet. More is better, men jeg synes absolutt ikke grensene er presset hvis man ligger innenfor anbefalingen.

Jeg er veldig glad i innvendig blåfiltermatte filtrering selv. I en 660L hadde jeg blåfiltermatte på kortveggen med en powerhead bak, noe som fungerte utrolig bra med tanke på biologisk filtrering. I følge den nye eieren har dette nå surret og gått i 6 år uten noe seriøs rens, noe som er virkelig imponerende. Jeg har planer om å gå fullstendig over til innvendige filtermattet igjen, da gjerne i form
av hjørnefilter

Håper ingen ser på meg som kranglete her. Jeg er bare en som ikke godtar "fordi det er sånn" som svar. Jeg trenger å vite hva som ligger bak når f.eks en anbefaling blir gitt
Det er nok mange myter innenfor akvariehobbyen som det trenges å riste litt støv av og se nærmere på. En del av dem løfter jeg frem i post 6 i denne tråden.

Jeg synes at denne oppsummeringen stemmer godt for meg.
Joakim
Et enkelt spørsmål som "hvor stort/hvilket filter skal jeg velge"; er egentlig umulig å gi ett entydig svar på... Det er altfor mange faktorer som spiller inn.


Dette var en veldig spennende og ikke minst interessant tråd!
Nils Vollstad
Det er nok mange myter innenfor akvariehobbyen som det trenges å riste litt støv av og se nærmere på

Nettop dette er en av mine "lidenskaper" for å si det sånn. Jeg mener det er nødvendig at noen røsker opp i "fakta" innemellom, særlig nå da internett sørger for at både god og dårlig informasjon sprer seg veldig fort blandt folk. En persons uttalelse kan i løpet av kort tid etablere seg som fakta i et helt miljø. Da er det opp til den enkelte å ha en kritisk sans og sjekke litt hva som ligger bak. Nå snakker jeg selvfølgelig helt generellt
Det artige med dette, er at gode erfarne akvarister er raskt enige om at innvendige filtre, basert til 200liter - er et bedre valg enn utvendig til 100liter - til et 100liters kar.
Likevel om det utvendige er langt mer effektivt.

Dette er noe jeg føler vi alle er klar over, men kanskje ikke har tenkt over? Denne tråden har ihvertfal fått meg til å tenke mer over spesifikasjonene, selv om jeg har vist at de alltid var der, og hva dem sa.

En artikel om dette temaet hadde vært utrolig interessant å lese.. og ikke minst lærerikt..
En fullverdig artikel med god informasjon i de fleste vinkler. Altså noe å lære for de aller fleste, uansett om det er akvarister med reoler for 60litre, eller store malle eller disus-kar.
Kanskje noen av dere kunne skrevet en?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap