Kalkstein: hva øker den egentlig?

Har et knøttlite 5.5liter kar hvor det går to små tigerreker og posthornsnegler. Ved siste måling fikk jeg en GH på 6 og KH på 3, og pH var på mellom 7.0-7.5.

Dette er jo helt greie forhold for rekene, men tenkte å øke hardheten oppimot ca 10 for sneglenes skyld. Fikk en liten kalkstein på størrelse med en sammenknøvlet tyggegummipakke (den ligner litt..) gratis fra dyrebutikken men har ikke tord å putte den oppi enda før jeg er helt sikker på om det er nødvendig, og pH'en kan ikke øke av hensyn til rekene..

Så: Hva øker kalkstenen?
Den øker GH, altså hardheten på vannet.
Har selv bygd opp ett kar nå med faxekalk men den avgir faktisk ikke så mye kalk.. Vannet mitt blir ikke mange gradene hardere i forhold til vanlig kranvann har jeg funnet ut av.

Da kan det være greit og ha i for og øke hardheten slik at du får en stabil verdi.

mvh Kenneth
Takk, tenkte på å kjøpe salt jeg også, men hun i dyrebutikken sa at steinen kom til å gjøre nok utslag i et så lite akvarium. Jeg fikk en gratis kalksten, og hun tapte 150kr, så regnet med det var en god deal..

Får prøve å sette den oppi å se om det blir noen forandring, ellers går jeg til innkjøp av salt om det er sant som sies at det kun forandrer GH.
Du har rett i det at i ett så lite kar vil det jo bli merkbart utslag, men når du da bytter litt vann kan den synke fort igjen.. Da kan det være greit og ha i litt gh-salt.

Dette finner du ut av etterhvert når du får prøvd deg fram litt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap