Hvordan bruker jeg torv i filteret?

Jeg har en 100 liters kar, som jeg ønsker og gjøre til sortvann for mine kakkadueciklider. Samt senke ph

Jeg kjøpte presset torvplater på dyrebutikken, med beskjed om og la de ligge i en strømpe i ca 4-5 dagen, samt justere ned ph med sitrondråper, dette hadde ikke mye effekt.

Jeg har nå lagt en strømpe med sera super peat i filteret, samt kjøpt mutaphi PH- fra Prodac.
Er det noen som har erfaring/tips for bruk av disse produktene?
Jeg har nå en ph på 7,5, og skulle gjerne hatt den ned på ca 6,0-6,5.

Lurer også på hvor lenge jeg kan la Sera super peat ligge i filteret?
Som jeg har forstått så gjør du dette riktig.
Første som slår meg er om du har kalkholdig bunnsubstrat eller noe annet som påvirker pH? For å sjekke dette kan du ta litt av sanden eller grusen din og ha i et glass å tilsette syre, feks eddik!

Ser du at det "bruser" fra grusen din inneholder den kalk og da vil det være klin umulig å få ned pH.
Takk for tipset, skal teste om det kan være det som gjør til at ph ikke vil ned
jonasb
Som jeg har forstått så gjør du dette riktig. Første som slår meg er om du har kalkholdig bunnsubstrat eller noe annet som påvirker pH? For å sjekke dette kan du ta litt av sanden eller grusen din og ha i et glass å tilsette syre, feks eddik! Ser du at det "bruser" fra grusen din inneholder den kalk og da vil det være klin umulig å få ned pH.
Forresten, det går sikkert fint og bruke sitronsyre, men har du tenkt på eikebarkekstrakt? Dette er ihvertfall mer brukt og folk har mange gode erfaringer med det.

Hvis du finner ut at sanden din er kalkinnholdig så kan du bytte den, men det tar en stund før pH går helt ned pga kalk i filter og på glass. Eksakt hvor lang tid det tar er jeg usikker på.

Jeg driver selv og setter opp et kar med lavt ph, og hadde en kalkholdig sand og hadde alltid samme pH som deg.
Rett før dette innlegget byttet jeg sanden og skylte, samt tørket glasset innvendig godt med en fille. Blir spennende å se hva pH havner på nå

Håper du finner ut av det!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap