Rengjøring

Hei trenger noen gode råd om rengjøring av frontglass. Har ett akvarium som begynner å dra på åra og det virker som glasset begynner å bli gråaktig eller som det har rent melk nedover som deretter har tørket ( Litt overdrevet). Problemet er at skraping/svamp ikke hjelper. Ser greit ut på avstand og umiddelbart etter vask så lenge det er vått. Har lite lyst å tømme for å prøve kjemikalier.
Mener du på utsiden? Da er det sannsynligvis kalkavleiringer.
Et forslag til noe du kan prøve:

Du kan kjøpe en sitron. Ja, en vanlig, gul sitron fra grønnsaks- og fruktavdelingen på dagligvarebutikken
Sitronsyre løser nemlig opp kalk. Du tar sitronen og deler den i to halve, og så gnir du snittflaten på sitronen rundt om over hele frontglasset. La det bli godt og fuktig. La virke litt.
Så kan du pusse glasset med en mikrofiberklut. Gjenta om det ikke ble helt bra. Dagligvarebutikkene selger også slike mikrofiberkluter og mikrofiber-kjøkkenhåndklær. De er suverene til å pusse akvarieglass med, og er en fin investering. Kjøp et som kun brukes til akvariebruk, og holdes langt unna kjøkkenets rengjøringsmidler.

Jeg er overbevist om at en skikkelig mikrofiberklut vil gjøre underverker.
Både på utsiden og innsiden men utsiden er ikke så ille. Ved vannbytte så forestill deg at før du fyller opp igjen så tar du en klut eller svamp for å vaske på innsiden. Ser perfekt ut så lenge det er vått men når det tørker ser man en gråaktig hinne. Det vil vel si at hinnen er der hele tiden tror jeg. Det er ihvertfall vanskelig å få tatt pene bilder, noe som ikke var noe problem før.
Sv:
Jeg hadde det samme problemet med mitt forrige akvarium.
Desverre var den eneste løsningen til slutt å tømme akvariet, og rengjøre det totalt 2-3 ganger før alt ble borte.

Den skjebnen unner jeg deg ikke, så håper du finner noe annet som hjelper!
Sv rengjøring:
Jeg kjøpte et vaskemiddel de anbefalte i dyrebutikken. (spør du kommer de sikkert frem med et anbefalt merke) gikk en hel flaske av dette.
Denne var spesielt utviklet for at den skulle oppløses og "forsvinne" hvis rester ble igjen, og havnet i akvarievannet.

Ikke prøv med zalo og saltløsninger!
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap