Malaysiske sandsnegler

Jeg har et 160 liters akvarium med store algeproblemer. Det var bare en dag etter jeg hadde kommet hjem etter helgen at jeg så algene. Nesten hele sanden er dekket med blågrønnalger. Jeg har prøv å bruke slamsuger, vannbytter, jeg har prøvd å grave over algene. Jeg har ikke noen algespisere eller corydoras i karet akkurat nå. Jeg lurer på om det kan hjelpe hvis jeg setter oppi en del sandsnegler. Kan de klare å bli kvitt algene?
Plussmedlem
Nei, dessverre. Sandsneglene spiser ikke blågrønnalger, er min erfaring. Disse kommer vanligvis av for lite strøm og kan bedres hvis du øker vanngjennomstrømningen i karet ditt.
Det kan ikke ha noe med vanngjennomstrømningen å gjøre. Pumpa fungerer helt fint. Jeg har plantet noen forgrunnsplanter i karet, kan de bruke næringen i sand slik at algene ikke klarer å vokse like bra? Har også en stim med corydoras trilineatus som jeg kan sette oppi. Vil dette hjelpe? Har ingen algespisere eller cory oppi for øyeblikket.
Plussmedlem
Simonsess
Det kan ikke ha noe med vanngjennomstrømningen å gjøre. Pumpa fungerer helt fint. Jeg har plantet noen forgrunnsplanter i karet, kan de bruke næringen i sand slik at algene ikke klarer å vokse like bra? Har også en stim med corydoras trilineatus som jeg kan sette oppi. Vil dette hjelpe? Har ingen algespisere eller cory oppi for øyeblikket.

Jeg mente ikke at pumpa di ikke virker. Det jeg mente var at de får fotfeste lettere i områder der strømmen er svakere. Når de først har startet en koloni kan de være brysomme å bli kvitt.
Corydoras spiser ikke alger i særlig grad og i hvert fall ikke BGA. Det er kanskje lett å tro det der de roter rundt i sanden og freser over planteblader, men de spiser stort sett små dyr som lever i bunnlaget. De elsker f.eks. mygglarver og artemia. BGA er egentlig ikke alger, men en bakterie og det finnes svært få algespisere som tar dette, og de få som gjør, spiser de bare hvis annen mat ikke er tilgjengelig.
Viktor
Nei, dessverre. Sandsneglene spiser ikke blågrønnalger, er min erfaring. Disse kommer vanligvis av for lite strøm og kan bedres hvis du øker vanngjennomstrømningen i karet ditt.

Du har både rett og galt. Riktig at sandsnegler ikke spiser blågrønne alger men du VIL bli kvitt det etter en stund hvis du har i sandsnegler.. De sørger for at det er bevegelse i grusen

SITAT fra "Om alger" fra artikkel seksjonen:
-Dårlig stell med manglende delvannsbytter og ofte sammen med et filter som burde vært renset for lenge siden. En annen årsak kan være at bunnlaget er for tett slik at det dannes anaerobe (lufttomme) forhold her. Dette kan skje på de plassene i akvariet hvor sirkulasjonen er dårlig og der matrester og ekskrementer fra fisk ofte samles.

Hva er tilfellet med ditt kar? Det beste hadde vært og bytte vann hvis ikke karet ditt er under nyinnkjøring, hiv i en hel hau med sansnegler og fysisk fjern teppene med blåalger så vil det forsvinne for godt etterhvert.

PS: Du kan også bruke salt og strø fysisk på og de skal ta knekken på det. Jeg synets det er like greit og bare fiske det ut og kaste det i søpla!

Lykke til.

mvh Kenneth
BGA/blågrønn"algen"er egentlig ikke en alge, men en bakterie, og kan være noe "svineri"og bli kvitt og tolmodighet er nøkelen til suksess her, det er min erfaring.
Fikk selv et BGA angrep for noen år siden i et 220 L karr og jeg ble kvitt disse med disse midlene-satt inn mange eplesneiler(de spiser BGA viss og når det ikke er tilgang på annen mat i karret), satt inn sandsneiler for og få bevegelse i bunnlaget og satt inn en ekstra sirkulasjons pumpe som blåst opp "Shitten", men før jeg satt inn den ekstra powerheaden/sirkulasjons pumpen så suggde jeg opp all den BGAen som jeg kom til.
Og dette resulterte i karr uten BGA.
Dette var for 2-3 år siden og har ikke hatt BGA siden den gangen.

Drysser man salt rett på BGAen så skal den vist nok dø, ikke prøvd dette selv, men har venner som har gjordt dette med stort hell.
Men ikke alle dyr/fisker er like glad i salt, noen tåler det veldig dårlig.

Så sett inn eplesneiler, sandsneiler og ekstra sirkulasjon og en dose tolmodighet, da tror jeg du lykkes.
Plussmedlem
Svolp
[QUOTE=Viktor]Nei, dessverre. Sandsneglene spiser ikke blågrønnalger, er min erfaring. Disse kommer vanligvis av for lite strøm og kan bedres hvis du øker vanngjennomstrømningen i karet ditt.

Du har både rett og galt. Riktig at sandsnegler ikke spiser blågrønne alger men du VIL bli kvitt det etter en stund hvis du har i sandsnegler.. De sørger for at det er bevegelse i grusen

Jepp, klar over den der, men BGA kommer ikke alltid i bunnen av karet. De kan også feste seg på planter og dekorasjoner/steiner som oppfyller livskriteriene deres.
Tenkte det kunne være lurt å sette oppi corydoras trilineatur. Hadde dem oppi for en stund siden. Og de tar seg også av alle skitten fra fiskene slik at BGA ikke får nok næring til å vokse. Takk for mange svar og tips.
Simonsess
Tenkte det kunne være lurt å sette oppi corydoras trilineatur. Hadde dem oppi for en stund siden. Og de tar seg også av alle skitten fra fiskene slik at BGA ikke får nok næring til å vokse. Takk for mange svar og tips.

du har nok misforstått litt der. Corydoras gjør ingenting med noe avfall etter andre fisk. de roter i sanda, men om det hjelper vet jeg ikke.

istedetfor å tro at fisk kan gjøre noe med algene kan du kanskje heller se på vannskiftrutinene og filteret ditt?!
Plussmedlem
Simonsess

Det eneste vesenet jeg kjenner til som skal kunne ta BGA er eplesnegler. Og de kaster seg ikke akkurat over det de heller, men tar det kun hvis annen mat ikke er tilgjengelig.
Beste tipset er vannbytter, slamsuging og å fysisk fjerne de selv. Det gjør jeg. Å bli fullstendig kvitt de er til tider vanskelig men det lar seg gjøre hvis man legger litt innsats i det.
Jeg har begynt å ta en del vannskifter i det siste. Har tatt oppi en hel del sandsnegler for å litt mer bevegelse i sanden og har plantet litt flere planter i karet. Men det blir ikke så mye slamssuging pågrunn av at jeg har tigerciklide yngel på 1 uke i karet. De klarer seg fint, men jeg vill ikke risikere å suge dem opp. Jeg skal flytte yngelen til et annet kar senere, men tar ikke sjansen på å flytte dem så tidlig. De har det jo fint der de er.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Bakkene
Reklame for plussmedlemskap