En fæl dag

idag forsvant deler av isen vekk ifra dammen min. denne forbannede vintereren har satt sine spor. to stk 16 år gamle koi karper på nesten en meter og 4 stk 50-60 cm koi hadde ikke overlevd. pluss noe gullfisk. til neste år må jeg jammen ha heftig varmekolbe klar. sukk
dette er første gang jeg har opplevd men håper det blir siste også.
Kondolerer. Spesielt ille å miste fisk som man har hatt en del år.
Var det ingen som overlevde?
joda vil tro det er ca 3-400 hundre igjen. men de største og flotteste strøyk med
nei så kjedelig, det var jo utrolig kjipt...
Fant min koi død og i dag. Ikkje like gammel som dine, men denne vinteren klarte endelig å ta ein fisk
Ikke for å være ufølsom, men når dere ser at de har det så dårlig at de kan dø - hva får dere til å utsette dem gjennom flere vintre da?

Kondolerer uansett, ikke artig å miste noe man har hatt så lenge!
okey ronny nå er du på tynn is. jeg har drevet med koi i 16 år å nesten aldri hatt dødsfall før nå pga den syke vinteren. jeg kan jo spør deg hvorfor du har fisk i akvarie,? de kan jo få sykdom og dø.
Kondolerer så mye. Det er alltid trist og fælt å misste kjæledyr. Det er tungt når det skjer...
noddy
okey ronny nå er du på tynn is. jeg har drevet med koi i 16 år å nesten aldri hatt dødsfall før nå pga den syke vinteren. jeg kan jo spør deg hvorfor du har fisk i akvarie,? de kan jo få sykdom og dø.

Beklager, var ikke meningen å fornerme deg, hvis jeg gjorde det.
Skjønner sammenligningen din, selv om jeg syns den blir feil. Jeg bare tenker på dette med kulden, som vi ikke har kontroll over.
Håper det ikke blir noe debatt over dette ..
nei men det har vi da ikke med for eksempel strømmen som kommer utav støpselet og gir varme i akvariet heller. uforusette ting kan skje. du reiser vekk et par dager å strømmen går. hva sjer da?
Som sagt, jeg ønsker ikke lage noe debatt av dette. Jeg angrer på det første innlegget mitt, og skulle holdt meningene for meg selv. Dette tror jeg er noe som kan diskuteres ut i de lange baner, uten at noen blir enige.
Kjedelig å høre!

Håper det går bra neste gang

Dette får du til!
å kan vel den diskusjonen legges død
Har selv hatt gullfisk i naturlig dam i hagen og yngel har overlevd "bunnfrossen dam. Tok inn fiskene om vinter'n, men hvert år kom det yngel frem når jeg fylte på vann om våren.Dammen er ei grope i fjellet på ca 3000 liter

VT
ja det yngler godt i min dam hvert år også, bare synd de største koimakerene tok kveld. dammen er forresten 325 000 liter.
noddy
ja det yngler godt i min dam hvert år også, bare synd de største koimakerene tok kveld. dammen er forresten 325 000 liter.

Wow! Håper du ikke har noe imot at jeg fortsatt sjekker tråden. Men den dammen vil jeg gjerne se bilder av!
Hvordan er strømforbruket til et slik basseng?
ingen problem. fint å være uenige(tenk hvis alle var like)
du i den dammen så er det kun ei stor dampumpe som filtrerer vannet gjennom gress og mold.altså nesten naturlig.skulle jeg hatt proff hagedammfilter til den dammen så hadde det sikkert kosta hundre tusen. hehe. bilder kommer til våren hvis jeg ikke finner de gamle bildene.
Ronny-André
Ikke for å være ufølsom, men når dere ser at de har det så dårlig at de kan dø - hva får dere til å utsette dem gjennom flere vintre da? Kondolerer uansett, ikke artig å miste noe man har hatt så lenge!

Ser du ikke ønsket å lage noen debatt ut fra det du skrev her, men det er jo ok å få frem slike meninger. For da kan vi forklare litt rundt dette.

Koi som er over 15-20cm har ingen problemer med å være en vinter under isen hvis dammen er litt dyp og vannkvaliteten er god. Det som gjør at de dør er nesten alltid vannkvaliteten. Akkurat samme grunn som tar livet av 95% av akvariefisk vil jeg tippe.

Så det vi må bli bedre til er å finne måter for å sikre at slikt ikke skjer.
En måte er å ta fisken inn.
En annen metode kan være å isolere godt, og lage et lite "lokk" som gjør at det ikke legger seg is på dammen i det hele tatt.

Å holde koi i dammer er relativt nytt i norge, selv om noen av oss har holdt på i 20 år og lenger. Så jeg regner med at om noen få år vet vi mer og kan gi mer konkrete råd.

Huff, det må da være kjempe-ergerlig. Så synd da!

Men atte, 325 000 liter?? Jeg sitter her og gaper jeg. Det er ikke dam, men en innsjø! Min 'dam' er en liten pytt på rundt 1600 liter.. ler.

Uansett, det var forferdelig trist altså.
Må ta en tur innom og se på den dammen din når jeg er i Hgsd.
Tar gjerne en koi prat.
Jeg bygger nå en dam som blir godt over 300 000 liter her i Sauda. Denne bygges med bunndren og filter + +
Har ikke mistet fisk i år, og tror jeg har funnet nøkkelen til dette.
Dybde + ren dam før vinteren.
Uten å ha sett dammen din, vil jeg tro at det er større mengder biologisk materiale på bunnen. Når dere da opplever vinter "der ute" som vi har ca hvert år her i Sauda. Vil den massive isen med snø på "kvele dammen". Dette unngår man i en ren dam. Derfor går jeg for denne måten å bygge ren koidam på, som da alltid er ren.
Har selv drevet med koi i ca 10 år, og har overvintret fisk ute, fra første vinter.

Her er litt fra min dam.

[URL=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?7365-Min-dam.-N%E5-med-ny-XXL-utbygging.][/URL]

Tilfeldig bekjentskap
© Kenneth Ludviksen
Reklame for plussmedlemskap