Hei jeg er så heldig å fåt meg l-malle

har kjøpt 2 stk L-144 dem er nydelige men har noen spørsmål.

1.hvor fort hvokser dem?

2. kan jeg gi dem malle tabeleter eller må dem ha agurk?

3.nor blir dem kjøns modne?

dem er 3 og 4 cm
1.hvor fort hvokser dem?
Det kommer nok ann på tilgangen til mat osv. men jeg kjøpte noen på 3-4 cm i høst (august/september), noen har vokst ca 2-3 cm mens ett par er blitt 5-6-7 cm.

2. kan jeg gi dem malle tabeleter eller må dem ha agurk?

Mine får malletabletter som hovedfor ved siden av algene rundt om kring i karet, agurk får de innimellom.
3.nor blir dem kjøns modne?
Av mine, er 3 av de største begynnt i puberteten, 2 har dannet par og har forsøkt seg på egglegging. Jeg har foreløbig ikke sett yngel, men de øver. Hannen har etter att egglegging og viftejobben begynte, fått raskt flere mm lange barter. Da jeg plasserte hannen og hoa sammen for ca en mnd siden, hadde han kun ett par mm med barter.

Hva slags art er det? Hva ble den solgt som?
Hei
det er renrasa L-144

ble solg som det å

takk skal du ha skal legge ut bilder imorgen
Ja
ikke bland med ansistrius :P
L-144 er jo en helt vanlig ancistrus som er gul. Ingen ting spesielt med den.
BimBim
L-144 er jo en helt vanlig ancistrus som er gul. Ingen ting spesielt med den.

Jo faktisk. foreløpig er det en L malle og det er ikke ancistrus oppdrettsvarianten.
En vanlig gul ancistrus sp. er albino med røde øyne.
Gratulerer med en vakker malle!
Ancistrus sp L-144 er utrolig flott, synes jeg Det er de mørke øynene som "gjør" hele fisken.

Albinovarianten av Ancistrus oppdrettsvariant blir bare en kjip etterlikning/ sammenlikning. Men det er jo min smak da - andre trenger ikke være enig med meg i det.

De bør få malletabletter flere ganger i uka. De spiser alger på glasset osv, men i et vanlig akvarium er det ikke nok mat i dette, så de må ha mat ved siden av. Hvis du forer andre fisker i akvariet med annen mat, kommer du kanskje til å merke at de spiser av dette også

Hvis de får godt med for og rikelig med vannbytter (og da snakker jeg om flere ganger i uka) så kan de vokse temmelig fort.

Ved 6 cm standardlengde (= ca 8 cm med halen) begynner de å bli kjønnsmodne tenker jeg.
Spennde å se om du har fått en av hvert kjønn da!

Som du er inne på i startinnlegget ditt Cichlidesyka, så skal man ikke blande L-144 og acistrus sp. oppdrettsvariant/ albino i samme akvarium, for de vil krysse seg med hverandre.
Skjønner ikke åsn det kan henge sammen da det er vel pr dags dato kun er registrert ett eksemplar av den gule ancistrusen som e fanga. som før en del år siden fikk L'nr 144. Som da igjen fikk yngel med en vanlig brun ancistrus sp oppdrettsvariant, som resulterte i både gule og brune ancistrusa. å di gule fikk jo da L nr 144. så koffer har ikke den brune varianten et L nr da?
DET er en helt annen diskusjon BimBim - en vitenskapelig diskusjon. Synes rett og slett ikke vi skal ta denne diskusjonen i en 13-årings tråd.

For øvrig er temaet allerede diskutert, skal se om jeg finner tråden(e) til deg, så kan debatten heller fortsette der.

Redigert:

Eventuell videre diskusjon om betegnelsen L-144 anbefaler jeg gjort i denne tråden om emnet.
Skal ikke ta den diskusjonen lengre.
Syns bare det er viktig å få mest mulig rett info fram. slik at ikke folk blir lurt.

Var ikke klar over at han var bare 13. Har ikke sett profilen hannes.:P
Ingen som blir lurt her.

Dagens fakta-pr.dags dato så er ancistrus sp. L144 en L malle, enkelt og greit.
Hva folk mener om det er en annen sak, men det vitenskapelige navnet er L144, som navne tilsier så er dette en L malle på lik linje som andre L maller.

Enig at ancistrus sp. oppdrettsvarianten albino er en "kjip"etterlikning/kopi, er jo de mørke øya sammen den hvit/gule kropps fargen som gjør fisken så utrolig vakker.

L=Loricariidae, det betyr att både ancistrus sp. oppdrettvariant og L144 + alle andre maller i familien Loricariidae, er L-maller
Som Lene påpeker står L'en i "L-nummer" for Loricariidae.

Både vanlig Ancistrus oppdrettsform og Ancistrus L144 er derfor L-maller.... men bare L144 har fått et L-nummer.
Og det er ikke noe "vitenskaplig navn", langt i fra. Det er et nummer tildelt av et akvariemagasin (bladet Datz). Så det er temmelig feil å kalle det "vitenskaplig navn".

Vet
har ungåt det fjerna ansistriusane

takk for hjelpen

skal ta mit føsrte van bute imorgen på dem bør jeg ver opp på å ikke bute for mye?
En gylden regel som di fleste her inne bruker er å bytte ca 1/3 vann en gang i uken.
Okei
takk takk

kan ver eg kjøpe 2 eller 3 til
mona o
Som Lene påpeker står L'en i "L-nummer" for Loricariidae. Både vanlig Ancistrus oppdrettsform og Ancistrus L144 er derfor L-maller.... men bare L144 har fått et L-[B]nummer[/B]. Og det er [I]ikke[/I] noe "[I]vitenskaplig navn[/I]", langt i fra. Det er et nummer tildelt av et akvariemagasin (bladet [URLBLOCK1]). Så det er temmelig feil å kalle det "vitenskaplig navn".

Formulerte meg litt feil ser jeg nå, de blir gitt et L nummer fram til de blir beskrevet av forskere og gitt et navn.
Grunnen til at vi har L nr, det er måten vi akvarister og andre skal greie og skille fiskene og vite hvilken arter vi snakker om.

L nr skal egentlig ikke brukes etter at fiskene er vitenskapelig beskrevet og gitt et navn, men nr blir ofte brukt fordet.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap