Øke ph med kalkstein?

kan eg øke ph med kalkstein?
eg skal lage til tanganikia og trenger å få opp ph, eg har gnidd 2 kalksteiner sammen for å få ph en opp, men den vil ikke opp, eg bruker salifert test, det står at de går til ferskvann også, den sier rett på saltvanns akvariet mitt.
eg prøvde nettopp å knuse kalkstein i et liter mål og då fikk eg ph 8, betyr det at eg må knuse mere oppi akvariet?
Enkleste måten å få opp pH'en på er å tilsette bikarbonat (natron) i akvarie vannet. Da kan får du en pH opp til ca 8,3 avhengig av hvor mye bikarbonat du tilsetter og hvor høy kH du ønsker.
kor mye natron skal eg ta oppi, når phen er ca7,7, i en 52liter, er det ikke sån at uansett for mye du tar oppi så går den ikke over 8,3? og er 0,6 i ph økning mye for en fisk.
Anartica
kor mye natron skal eg ta oppi, når phen er ca7,7, i en 52liter,

Du må prøve deg frem med litt og litt om gangen, hold tellingen og hold rede på hvor mange ml eller teskjeer du har brukt underveis. Da vet du hvor mye du trenger til vannet der du bor.

Da vet du også hvor mye du skal bruke ved vannbyttene. F.eks. hvis du bruker å bytte en fjerdedel av vannet, tar du oppi en fjerdedel av den "opplæringsdosen" jeg nevner ovenfor.

Anartica
er det ikke sån at uansett for mye du tar oppi så går den ikke over 8,3?

Det stemmer, så det er ikke mulig å overdosere. Men det er jo liten vits å sløse med de greiene der, så det er lurt å ta rede på hvor mye man egentlig trenger.


Anartica
og er 0,6 i ph økning mye for en fisk.

Om det er mye for fisken, kommer an på hvor fort du øker den. Ph skal man ta alle endringer sakte og rolig, og bruke god tid.
vekker denne tråden til liv igjen.
har lest en del her inne på forumet ang lav PH og KH og hvordan øke den osv.
men ser at mange mener ar natron skal hjelpe.men vis eg har en PH på 5 og en KH på 1. vis eg har oppi litt natron da så vil PH og Kh øke men hvor lenge vil den da vere der oppe før den detter ned igjen til PH 5 og KH 1?

her er det snakk om et akvarie på 10 liter som det skal gå noen red bee reker oppi så da ville eg hatt en PH på 6.5..
Om du ikke har noe i akvariet som senker ph/kh, røtter og blader for eksempel, og tilsetter natron ved hvert vannbytte så holdes verdiene noenlunde stabile. I en så liten vannmengde kan det lønne seg å måle opp en viss mengde natron og blande det i en viss mengde vann (helst destillert/kokt og avkjølt siden det holder seg lenger friskt) og så bruke en dråpeteller/doseringsprøyte for å få en nøyaktig mengde i vannet. Oppbevart i kjøleskap holder blandingen seg en stund. Prøv ut i en bøtte først slik at du finner nøyaktig dose før bruk og gjør endringer over lang tid om det er reker eller fisk i karet. De setter lite pris på raske endringer i ph.
ok..har ingen ting i akvariet.bare sand,2 steiner javamose og 4 stengelplanter.
hadde oppi 3 store snelge skjell oppi i går kvell og nå var PH 7.5..så den gjekk fra 5 til 7.5 på 18 timer.men vil ikke ha så høy ph så skal prøve meg fram litt..har jo god tid har fortsatt 3-4 uker igjen til rekene skal oppi..så har litt tid til å prøve og feile

men takker for godt utfyllt svar..
Tilfeldig bekjentskap
© Ivar Simonsen
Reklame for plussmedlemskap