Gjellemarkbilder

Vi hadde om fisk på zoologi-laben i dag, og torsken vår hadde en svær parasitt i hver gjelle. Det endte med at jeg tok et eksemplar med meg hjem og plasserte det på ei papp-plate under metallhalogenlampa til saltvannskaret sånn at jeg fikk tatt ordentlige bilder. :p Her er et par, i tilfelle noen er interessert:

[External Image]

[External Image]

Ups denne burde kanskje vært postet under foto, men men...
Å fysj så ekkelt. :/ Men veldig fint bilde av den da. Vi hadde også torskedisseksjon på zoologi-laben i nettopp, men vår fisk hadde heldigvis ikke noe så ekkelt på seg. Fisj! Og slikt skal jeg jobbe med om noen år...:/
Hehe. På parasittlaben for noen uker siden hadde vi også torsk, og for å si det sånn: det blir lenge til neste gang jeg spiser torsk! :S Det var veldig morsomt at lablærern er parasitolog da, han hoppet jo nærmest rundt i ekstase når vi fant ekle ting. :p
Jeg sluttet nesten å spise fisk etter å ha dissekert torsk fra oppdrettsannlegg med virkelig store problemer med kveis. Og hver gang jeg leser litt mer om kveis så er det ingen fisk her i huset på noen uker *grøsse*
Face it, fisken skal ikke spises! ;P
Judosola:
Veldig interessant Glad du la det ut. Men du skriver at dette var i gjellene...? Jeg skjønner ikke helt hva slags organ de ormelignende greiene sitter på, for det minner ikke om gjellene på en fisk akkurat? Er det noe innenfor gjellene eller hvordan er det?

PS! Jeg kan null og niks om fiskeanatomi, så.... :p
Den tykke, røde delen sitter i gjellene, mens den litt tynnere delen er rota, denne borer seg gjennom gjellene og inn i et organ som sitter foran hjertet og regulerer blodstrømmen over gjellene. Så kroppen sitter i gjellene mens rota suger blod. De brunaktige, ormelignende greiene som sitter på kroppen er egg. Så parasitten er altså den store røde greia.

Siande: kveis var det også enorme mengder av på parasittlaben! Fysj! Jeg hadde faktisk mareritt om at jeg fikk servert torsk med masse parasitter etter det. :p :S
Her er et noe elendig mobilbilde jeg tok på laben hvor vi har klippet bort noe og man ser plasseringen til parasittene (grønt) og hjertet med det hvite organet foran (blått). Som man ser er parasitten enorm i forhold til gjellene på den stakkars fisken. :s

[External Image]
Jeg lurer på om gjelleparasitter i ferskvannssammenheng også er like tydelige å se for det blotte øye? På den hav-fisken trengte man jo iallefall ikke noe mikroskop.

Det finnes vel mange typer/arter gjelleparasitter, så derfor lurte jeg litt på det.

Kan man f.eks. obdusere en akvariefisk hjemme og se gjelleparasittene uten bruk av mikroskop, kanskje med et forstørrelsesglass eventuelt?
dei fleste gjelleparasittar er eincella organismar som f.eks trichodina og ein vil derfor trenge mikroskop for å sjå dei. den som er avbilda er eit fleircella krepsdyr i slekt med lakselusa og ikkje fullt så vanleg som dei eincella. det finnes også fleire andre fleircella som er synleg med lupe.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap