- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Gjellemarkbilder
Gjellemarkbilder
Vi hadde om fisk på zoologi-laben i dag, og torsken vår hadde en svær parasitt i hver gjelle. Det endte med at jeg tok et eksemplar med meg hjem og plasserte det på ei papp-plate under metallhalogenlampa til saltvannskaret sånn at jeg fikk tatt ordentlige bilder. :p Her er et par, i tilfelle noen er interessert:
Ups denne burde kanskje vært postet under foto, men men...
Ups denne burde kanskje vært postet under foto, men men...
Postet 24.03.10 kl 22:54
Endret: 24.03.10 kl 23:03
Postet 24.03.10 kl 23:24
Postet 24.03.10 kl 23:30
Postet 24.03.10 kl 23:33
Postet 24.03.10 kl 23:42
Postet 24.03.10 kl 23:45
Judosola:
Veldig interessant Glad du la det ut. Men du skriver at dette var i gjellene...? Jeg skjønner ikke helt hva slags organ de ormelignende greiene sitter på, for det minner ikke om gjellene på en fisk akkurat? Er det noe innenfor gjellene eller hvordan er det?
PS! Jeg kan null og niks om fiskeanatomi, så.... :p
Veldig interessant Glad du la det ut. Men du skriver at dette var i gjellene...? Jeg skjønner ikke helt hva slags organ de ormelignende greiene sitter på, for det minner ikke om gjellene på en fisk akkurat? Er det noe innenfor gjellene eller hvordan er det?
PS! Jeg kan null og niks om fiskeanatomi, så.... :p
Postet 25.03.10 kl 13:46
Endret: 25.03.10 kl 13:47
Den tykke, røde delen sitter i gjellene, mens den litt tynnere delen er rota, denne borer seg gjennom gjellene og inn i et organ som sitter foran hjertet og regulerer blodstrømmen over gjellene. Så kroppen sitter i gjellene mens rota suger blod. De brunaktige, ormelignende greiene som sitter på kroppen er egg. Så parasitten er altså den store røde greia.
Siande: kveis var det også enorme mengder av på parasittlaben! Fysj! Jeg hadde faktisk mareritt om at jeg fikk servert torsk med masse parasitter etter det. :p :S
Siande: kveis var det også enorme mengder av på parasittlaben! Fysj! Jeg hadde faktisk mareritt om at jeg fikk servert torsk med masse parasitter etter det. :p :S
Postet 25.03.10 kl 14:58
Postet 25.03.10 kl 15:39
Endret: 25.03.10 kl 15:40
Jeg lurer på om gjelleparasitter i ferskvannssammenheng også er like tydelige å se for det blotte øye? På den hav-fisken trengte man jo iallefall ikke noe mikroskop.
Det finnes vel mange typer/arter gjelleparasitter, så derfor lurte jeg litt på det.
Kan man f.eks. obdusere en akvariefisk hjemme og se gjelleparasittene uten bruk av mikroskop, kanskje med et forstørrelsesglass eventuelt?
Det finnes vel mange typer/arter gjelleparasitter, så derfor lurte jeg litt på det.
Kan man f.eks. obdusere en akvariefisk hjemme og se gjelleparasittene uten bruk av mikroskop, kanskje med et forstørrelsesglass eventuelt?
Postet 25.03.10 kl 16:43
Postet 25.03.10 kl 17:15