Innkjøring av filter

Jeg har kjøpt et nytt akvarium av typen juwel trigon 190 l. Med dette akvariumet fikk jeg med et eheim 2226 utvendig filter, dette har stått i ca en uke og innkjørt seg nå sammen med en go del planter, så nå er jeg veldig klar for og introdusere litt fisk i tanken, jeg vet at man bør vente ca 14 dager, men så slo det meg at det gamle akvariet mitt på ca 95l har jo et godt innkjørt eheim 2026 utvendig filter.

Spørsmålet mitt er om jeg bruker det nye og det gamle filteret på samme tid,(legge ned den gamle tanken, og flytte filteret over i den nye) vil ikke da det nye fortsett og bygge opp bakteriekultur, mens det gamle filteret har en god kultur til og ta seg av de 190 literene?

Det er vel sånn at det er filteret som må "modnes" mens vannet ikke trenger det.
Hvist ikke jeg har misoppfatter prinsippene for innkjøring av filter helt da

Håper noen der ute kan svare på dette, da jeg er veldig klar for og sette fisken i deres nye hjem
Les f.eks. denne tråden, ang. kickstarting av filter, som også er en mulighet.

Ellers kan du gjøre som du nevner, og kjøre begge filtrene i karet samtidig.

Og for å rette opp en ganske stor feil; nei, det må mye mer enn 2 uker til før et filter er innkjørt. Det tar 6 - 8 uker.
Takk for linken Og du har nok rett med tanke på at det tar over 6 uker før et filter er skikkelig innkjørt, jeg tenkte mest på til jeg var over en evt nitritt topp.
elling ...
Takk for linken:) Og du har nok rett med tanke på at det tar over 6 uker før et filter er skikkelig innkjørt, jeg tenkte mest på til jeg var over en evt nitritt topp.

Toppen kommer som regel ikke før etter 3 uker, Det er som regel da jeg merker eksplosjonen i hvertfall
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Németh
Reklame for plussmedlemskap