Nitritt etter reinnredning. trenger råd og tips

Hei! Kunne trengt litt råd og hjelp.

Har et 375L akvarium som har gått siden september 09, har ikke hatt noen problemer med akvariet. Jeg har malawiciklider.
For 3 uker siden etter att jeg skiftet vann ble vannet grått og det ble ikke borte selv om jeg tok flere vannskifter. slik har det aldri vært før og noen fisker begynte å dø. Hadde da ingen nitritt.
For 3 dager siden tømte jeg hele karet og festet innvendig bakgrunn med akvariesilicon og la isopor i bunnen, fyllte da opp det med vann igjen etter att silikonen hadde herdet ferdig og fiskene fikk flytte tilbake og alt så greit ut bortsett fra att vannet begynte å bli grått igjen.
Da jeg stod opp i dag var alle fiskene døde bortsett fra 2 stk og ancistrusene.
tok da en måling og jeg hadde da nitritt på o,8, tok vannbytte på 50% med en gang. Har aldri hatt nitritt før i noen av mine kar.

Det jeg da lurer på er om jeg da har fått nitritt av siliconen og isoporen??
Burde jeg ha ventet noen dager før jeg hadde fisken tilbake, jeg har tømt karet en gang før da jeg skiftet fra grus til sand(biltema) og da gikk alt fint.

Og hva er det som gjør vannet så grått? Det har det heller aldri vært før..
Jeg har Eheim 2075 utvendig filter med de filtermediene som var med.
Jeg skiftet for 1 mnd siden den hvite filtervatten.

Er Eheim 2075 for dårlig for 375L? Det står att den skal fungere på akvarier opp til 600L..

Siden jeg aldri har hatt nitritt, grått vann eller andre problemer før hadde det vært kjekt med litt hjelp og råd fra noen som vet litt mer en meg..

Setter stor pris på alle svar så jeg får bukt med problemene og kan kjøpe nye fisk igjen.

Har du hatt ut sanden / grusen og tatt den tilbake i akvariet etter et par døgn uten ny skylling av den? Da frigjør du mye skitt til akvariet som ellers ville ha forblitt langt nede i substratet. Dette kan det bli nitritt av.

Hvor lenge var pumpen uten strøm i forbindelse med omminredningen?
Wenche79
Hei! Kunne trengt litt råd og hjelp. Har et 375L akvarium som har gått siden september 09, har ikke hatt noen problemer med akvariet. Jeg har malawiciklider. For 3 uker siden etter att jeg skiftet vann ble vannet grått og det ble ikke borte selv om jeg tok flere vannskifter. slik har det aldri vært før og noen fisker begynte å dø. Hadde da ingen nitritt. For 3 dager siden tømte jeg hele karet og festet innvendig bakgrunn med akvariesilicon og la isopor i bunnen, fyllte da opp det med vann igjen etter att silikonen hadde herdet ferdig og fiskene fikk flytte tilbake og alt så greit ut bortsett fra att vannet begynte å bli grått igjen. Da jeg stod opp i dag var alle fiskene døde bortsett fra 2 stk og ancistrusene. tok da en måling og jeg hadde da nitritt på o,8, tok vannbytte på 50% med en gang. Har aldri hatt nitritt før i noen av mine kar. Det jeg da lurer på er om jeg da har fått nitritt av siliconen og isoporen?? Burde jeg ha ventet noen dager før jeg hadde fisken tilbake, jeg har tømt karet en gang før da jeg skiftet fra grus til sand(biltema) og da gikk alt fint. Og hva er det som gjør vannet så grått? Det har det heller aldri vært før.. Jeg har Eheim 2075 utvendig filter med de filtermediene som var med. Jeg skiftet for 1 mnd siden den hvite filtervatten. Er Eheim 2075 for dårlig for 375L? Det står att den skal fungere på akvarier opp til 600L.. Siden jeg aldri har hatt nitritt, grått vann eller andre problemer før hadde det vært kjekt med litt hjelp og råd fra noen som vet litt mer en meg.. Setter stor pris på alle svar så jeg får bukt med problemene og kan kjøpe nye fisk igjen.

Hei.

Regner med at du lot akvariesilikonen tørke før du fylte opp med vann igjen? If so, da tenker jeg at filteret stod stille uten strøm og gjennomgående vann i ca ett døgn? Da er hele filteret dødt da det er avhengig av friskt oksygen 24t i døgnet, filteret klarer ikke da og ta hånd om avfallstoffene. Derfor fikk du så stort utslag og derfor døde alle fiskene.

Du sier at du har gjort samme prosses tidligere og da har du nok vært heldig eller ikke brukt så lang tid som du sikkert gjorde nå.

Grått vann kan jeg ikke svare på, det blir bare gjetting så det får noen andre ta.

mvh Kenneth
Takker for svar.

Jeg skylte grusen grundig på nytt før jeg hadde den oppi igjen og siliconen fikk herde ferdig og var tørr ja.

Filteret stod ikke uten støm, det gikk i ett kar jeg ikke bruker, men som jeg tok inn så fiskene og vannet fra 375L og filteret kunne gå i det, mens jeg reinnreda.
Har hatt akvarium noen år og vet at jeg har gjort det riktig i forholdt til filteret, men har aldri hatt nitritt før og jeg vet ikke hva det kommer av nå.
Har 2 andre akvarier og har aldri hatt nitritt der heller og alt fungerer fint i de.

På 375L som jeg har problemer med nå legger det seg også et slags fettlag på ruten også, det kom også når vannet ble grått.
Kan det fettlaget komme av de 2 kokkosnøttene jeg har.
Jeg har kokt de lenge, har kokkosnøtter i de andre akvariene, men ikke noe fettlag der, så da er det rart om det er de.

Samme hvor mye vann jeg skifter blir vannet grått med en gang, så da må det være noe med filteret da, men i tilfelle hva..? Kanskje jeg blir nødt til å kjøre 2?
Tilfeldig bekjentskap
© Monica Løkkemo
Reklame for plussmedlemskap