Hei velkommen
20.03.2010
Etter ca 2 års pause, har jeg igjen fått våte fingre og for fjerde gang startet jeg opp med akvarie. Denne gang et Juwelkar på 110 liter som skal bli et selskapsakvarie Med corydoras, tetra og en liten stim unge discus(ehh kansje).
Ja jeg vet at 110 liter er i underkant av hva som anbefales for discus og de skal da heller ikke bli store her.
Planen min er å sette opp et kar på ca 280 ltr. i løpet av sommeren 2010 som skal bli nesten identisk til mine discus.
Jeg må bare legge meg flat og tilstå at akvariehobbyen er noe jeg nok aldri kommer til å slippe helt. Som barn var jeg og min kjære far begge medlem i akvarieklubb i København og gikk på utstillinger og messer og vi drev med oppdrett av ulike slag. Helt siden dengang, har drømmen vært Discus og nå har jeg bestemt meg.
110 liter'n kjøres inn uten fisk. bunnsubstratet er en blanding av elvegrus 5-10 mm, rådasand 2-3 mm og fin biltemasand. under innkjøringen har jeg satt en del hornblad som jeg regner med skal avhjelpe eventuelle forurensningstopper.
25.03.2010
Første måling av vannverdier idag med tetra sine dråpetester.
pH :7,5
GH :2,5
KH :2
NH3 :0,25
NO2 :0-0,3
NO3 :12,5