Vanntype - hvordan endrer man den?

Jeg har målt vannverdiene med tetrastrips (skal kjøpe dråpetester, men stresser ikke da det ikke er fisk i akvariet ennå), i juwel lido 120L som har stått i tre uker.

Cl2 - 0
pH - 6,8
KH - 3
GH - 4
NO2- 0
NO3- 0

Foreløpig er vel dette vanntype 2 til 3 hvis jeg har forstått det riktig?

Endel av de fiskene jeg (kanskje) skal ha (skifter jo mening hele tida...), trives i vanntype 2-5, 2-6 og 4-6. Så jeg tenkte at det hadde vært greit å ha vanntype 4. Da passer det veldig mange fisketyper.

Men hvordan får man til dette? Da må man vel øke GH'en?
Skal ha snegler i akvariet, og har forstått det som at de ikke kan ha for bløtt vann?
Hva skal "vanntype" bety? Høres ut som noe dyrebutikk-greier spør du meg. Man velger ikke fisker etter "vanntype", men vannverdier. Og vannverdiene kan være veldig forskjellige, man kan ikke dele det inn i grupper, eller "vanntyper".

Sjekk i Fiskebasen hva slags vannverdier fiskene du har lyst på trenger. Hvis vannverdiene ikke matcher med kranvannet ditt, må du justere dem. Det finnes det forskjellige metoder for, avhengig av hva du skal justere.
Kaos
Endel av de fiskene jeg (kanskje) skal ha (skifter jo mening hele tida...), trives i vanntype 2-5, 2-6 og 4-6. Så jeg tenkte at det hadde vært greit å ha vanntype 4.


Dette har jeg aldri hørt om. Er det en butikk som har diktet opp noe her, eller...?
Inaktiv bruker
mona o
[QUOTE=Kaos]Endel av de fiskene jeg (kanskje) skal ha (skifter jo mening hele tida...), trives i vanntype 2-5, 2-6 og 4-6. Så jeg tenkte at det hadde vært greit å ha vanntype 4.


Dette har jeg aldri hørt om. Er det en butikk som har diktet opp noe her, eller...?


Boka "Akvariet Mitt", (Cappelen), skrevet av UlrichSchliewen, deler vannet inn i 7 vanntyper etter følgende vannverdier:

Vanntype 1: pH 4,5-6,5 KH 0-3
Vanntype 2: pH 5,5-6,8 KH 3-8
Vanntype 3: pH 6,8-7,5 KH 3-8
Vanntype 4: pH 6,8-7,5 KH 8-16
Vanntype 5: pH 7,2-8,5 KH >12
Vanntype 6: pH 8,0-9,5 KH 0-3
Vanntype 7: pH 8,0-9,5 KH >12

I bokens omtale av fiskearter refereres det så til hvilke vanntyper som passer artene. Forøvrig synes jeg boka er veldig bra for både nybegynnere og andre som starter opp igjen etter en pause fra akvariehobbyen. Boka ble solgt på Mamutsalget nå for under hundre kroner. Utgitt i 2006, den norske utgaven kom i 2007.
Sitat av mona o.

Dette har jeg aldri hørt om. Er det en butikk som har diktet opp noe her, eller...?

Jeg har en akvariebok av Ulrich Schliewen der det går i vanntyper

Der står denne tabellen.

De 7 vanntypene er:

Vanntype 1: PH 4,5-6,5 KH 0-3
Vanntype 2: PH 5,5-6,8 KH 3-8
Vanntype 3: PH 6,8-7,5 KH 3-8
Vanntype 4: PH 6,8-7,5 KH 8-16
Vanntype 5: PH 7,2-8,5 KH >12
Vanntype 6: PH 8.0-9,5 KH 0-3
Vanntype 7: PH >8 KH >12 med 2-3 ts. havsalt pr. 10l vann

Vel og merke jeg bruker ikke denne boken for mer en oppslagsverk for og sammenlikne.

Her er grunnen:

Det står i boka at Skunkbotia er en god selskapskar fisk. holdes i 100l akvarium

Her på akvaforum er minimums liter for denne fisken 160l.
Pluss at det står at denne type fisk ikke er en selskapsfisk.






Javel. Men da er det bare den boka der som bruker de begrepene med "vanntype ditt og datt", for å ha noe kort og lettvindt å referere til i bokens tekst.

Ingen andre som bruker det der, altså

Det er umulig å gi deg noen råd om konkrete ting så lenge du ikke har en endelig og fullstendig fiskeliste enda.
Men hvis stripsene du har brukt er i nærheten av å vise hva de faktiske verdiene er (noe jeg tviler sterkt på, siden du ikke har utslag på nitritt etter tre ukers drift) så er det et vann som ph-messig og gh/kh messig passer til en hel del fisk. Spesielt de vanligste typene man ofte finner i zoobutikkene, typiske "selskapsfisker" som neontetra, gurami, sugemaller osv.

Når du får sjekket vannet skikkelig med dråpetester er det lettere å forholde seg til det, for da har du sikrere svar. Strips er dessverre "litt bak mål" og man kan ofte like gjerne sitte og gjette selv :p (treffsikkerheten er like stor som strips...)
Inaktiv bruker
Kaos
Jeg har målt vannverdiene med tetrastrips (skal kjøpe dråpetester, men stresser ikke da det ikke er fisk i akvariet ennå), i juwel lido 120L som har stått i tre uker. Cl2 - 0 pH - 6,8 KH - 3 GH - 4 NO2- 0 NO3- 0 Foreløpig er vel dette vanntype 2 til 3 hvis jeg har forstått det riktig? Endel av de fiskene jeg (kanskje) skal ha (skifter jo mening hele tida...), trives i vanntype 2-5, 2-6 og 4-6. Så jeg tenkte at det hadde vært greit å ha vanntype 4. Da passer det veldig mange fisketyper. Men hvordan får man til dette? Da må man vel øke GH'en? Skal ha snegler i akvariet, og har forstått det som at de ikke kan ha for bløtt vann?


Får vel også svare på det du spurte om. Ønsker du å heve GH og/eller KH kan dette gjøres med produkter kalt henholdsvis GH+ og KH+. GH kan også heves med en "sten" kalt Utah Ice, denne kan ligge i karet noen dager til ønsket GH oppnås. Blir den liggende konstant kan GH bli veldig høy.

Etter større vannbytter eller etter flere små vannbytter bør GH måles igjen og eventuelt justeres på ny. (Om du ikke har brukt "ferdigjustert" vann ved vannbytte).
Inaktiv bruker
mona o
Javel. Men da er det bare den boka der som bruker de begrepene med "vanntype ditt og datt", for å ha noe kort og lettvindt å referere til i bokens tekst. Ingen andre som bruker det der, altså :)


Kanskje ingen andre her på "lille" Akvaforum, men i f.eks Tyskland (tysk forfatter av nevnte bok) brukes dette "begrepet" hele tiden. Og egentlig er det et enkelt, praktisk og oversiktlig verktøy for å finne fisk til den vanntype/ de vannverdier man har i egne kar.


Vel og merke jeg bruker ikke denne boken for mer en oppslagsverk for og sammenlikne.

Her er grunnen:

Det står i boka at Skunkbotia er en god selskapskar fisk. holdes i 100l akvarium

Her på akvaforum er minimums liter for denne fisken 160l.
Pluss at det står at denne type fisk ikke er en selskapsfisk.


Siterer meg selv sånn at dette blir lest.
Inaktiv bruker
At det er forskjellige meninger om hva som går og ikke går, hva man kan og ikke kan, hvordan noe er og ikke er osv. osv. er er det eneste sikre i akvarieverden. (Ref. min signatur.) Søkte litt på internett om Skunkbotia og ser at meningene er veldig delte. Noen sier den går fint i selskapskar noen det motsatte. Noen sier den er aggressiv mot andre bunnfisker, for den vil ha plassen for seg sjøl, noen sier den bare kan holdes sammen med store Ciklider osv.

Dette kommer nok av at forskjellige akvarister har forskjellige erfaringer med sitt hold av arten. Kanskje er den mer agressiv i mindre akvarier og roligere i større. Kanskje påvirkes den av hvilke andre arter den holdes med, kanskje er den roligere om den holdes gruppe osv.

Søk gjerne rundt på utenlandske nettsider.
Takk for svar, alle sammen

Er den nevnte boka jeg sitter og leser i ja Har ikke sett noe særlig i fiskebasen her, men skal gjøre det nå!

Men har jeg forstått det riktig med at snegler må ha høyere GH enn det vannet mitt har? Ca. 4.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap