Hvilke fisk er mest hardføre?

Hvilke er mest hardføre av disse?

Kardinaltetra
Blå antennemalle
Sommerfuglcichlide
Kuhliiål

Akvariet har nå stått i 3 uker, og det nærmer seg sakte, men sikkert tiden da vi kan sette inn et par fisker. Da lurer jeg på hvem som tåler å være bare tosammen (eller tre) en stund i 120 liter. Har ikke lyst til å begynne med "vanskelige" fisker.

Får anbefalt Platy som startfisk på butikken. Men de trenger vanntype 4-6. Akvariet mitt holder foreløpig vanntype 2-3... Så samme hvor hardføre de sier de er, så blir det jo bare feil å sette inn Platy...

Tar gjerne i mot forslag til hvem som skal bli de første beboerne i akvariet De over er bare noen av de jeg kunne tenke meg. Utvalget er jo så stort!
vanntype 4-6? aldri hoert om det foer. men sommerfuglene er gjerne regnet som skjoere. jeg har aldri mistet kuhliiaaler, saa jeg ville started med disse. gi dem nok gjemmesteder og er de mange nok, er de mye framme
Tillater meg å være litt uenig Sanne. Kuhlii tilhører smerling-slekten (Botia m.fl). Disse bør settes inn i godt innkjørte akvarier.

Av listen over hadde jeg valgt Kardinaltetra.
Sanne
vanntype 4-6? aldri hoert om det foer. men sommerfuglene er gjerne regnet som skjoere. jeg har aldri mistet kuhliiaaler, saa jeg ville started med disse. gi dem nok gjemmesteder og er de mange nok, er de mye framme :)


Står i boka Akvariefisker av Ulrich Schliewen i alle fall. Er 7 forskjellige vanntyper. Stemmer ikke dette?!

Takk for tips!
Jovial
Tillater meg å være litt uenig Sanne. Kuhlii tilhører smerling-slekten (Botia m.fl). Disse bør settes inn i godt innkjørte akvarier. Av listen over hadde jeg valgt Kardinaltetra.


Takk for tips!

Men er ikke de sånne man bør ha minst 10 av? Hvordan blir det hvis man setter inn 2-3 stk som blir alene en uke eller to før man setter inn noen til? =)
Sv kardinal:
Det er å anbefale å ha dem i grupper på 10, men mine 6 overlever fint, og stimer godt. Nå skal det sies at jeg er på vei til å kjøpe fler, men det går an mens du kjører inn akvariet!
Kaos
Står i boka Akvariefisker av Ulrich Schliewen i alle fall. Er 7 forskjellige vanntyper. Stemmer ikke dette?! Takk for tips!


Den skalaen er nok noe som er brukt som referanse internt i den boka - den skalaen sier nok lite for folk flest - oppgi ph, kh og gh du - det forstår de fleste her
Vanntypene i den boka er som følger:

1. pH 4.5-6.5, KH 0-3
2. pH 5.5-6.8, KH 3-8
3. pH 6.8-7.5, KH 3-8
4. pH 6.8-7.5, KH 8-16
5. pH 7.2-8.5, KH > 12
6. pH 8.0-9.5, KH 0-3
7. pH >8, KH >12 med 2-3 teskjeer havsalt pr. 10 l vann.
Det var noe av det merkeligste jeg har sett. Har du ingen spesifikke tall å gi oss? Ifølge den tabellen så er vann med lav CO2 og vann med høy CO2 forskjellige typer vann :P jeg tror det er best om du bruker de vanlige målbare tallene fremfor "vanntyper" som ingen andre vet hva tilsier

Det er mye annet enn ph/kh som er viktig kh forteller i forhold til ph kun hvor mye CO2 som er i vannet, noe som alltid er veldig lavt uansett så lenge du ikke tilfører CO2 utenfra. Og egentlig uinteressant i forhold til hvilke fisk du kan ha
Hei!

Jeg har bare skrevet av det som står i boka, og det er pH og KH som står der med mindre boka mi på merkelig hvis er feiltrykt. Tenkte bare det var greit å ramse opp, siden trådstarter refererer til dem.
Dropp de "vanntypene" som forfatteren av den boka har diktet opp.
Ingen bruker de begrepene og det er bare tull å snakke om utenom boka. Det er for intern bruk i BOKA, sånn at forfatteren kan henvise kortfattet til hva slags vann den og den fisken liker.

mona o
Dropp de "vanntypene" som forfatteren av den boka har diktet opp. Ingen bruker de begrepene og det er bare tull å snakke om utenom boka. Det er for intern bruk i BOKA, sånn at forfatteren kan henvise kortfattet til hva slags vann den og den fisken liker.


Enig med mona.

Bruk dråpetester og mål deg frem selv.

Dette er boka på bilde det er snakk om.

Jeg har boka selv men etter kort tid fant jeg ut at den inneholder masse feil info. om hold og vannverdier.

Jeg bruker den kun når det er en spesiel fisk jeg skal se etter på nettet. sånn at jeg finner rett navn på nettet.
Jepp, skal kjøpe dråpetester og finne ut hvilke verdier vannet _egentlig_ har

Gir herved opp begrepet "vanntyper" også!
Tilfeldig bekjentskap
© Torben Lyng
Reklame for plussmedlemskap