Skifte bunn-substrat...

Jeg har engelsk sjøstein i bunnen,men tenkte kanskje å bytte den ut med sand..(kanskje ha igjen noe grus så det blir en kombinasjon) Det jeg lurte på da er: Må jeg ta ut fisken fra akvariet når jeg skal ha oppi sanden? Må jeg tømme karet for vann også?
Jeg har byttet bunnsubstrat i flere av mine kar - og dette er hva jeg har gjort:

Fyll akvarievann i rene bøtter kun brukt til akvarier tidligere eller kjøp nye Flytt fiskene over i bøttene. Sett evt. pumpe(r) til å kjøre i en egen bøtte mens du holder på. Er karet ditt stort, kan det ta litt tid å bytte substrat.
Tøm karet for vann og fjern elvegrusen. Fyll i sand, ha i nytt vann som du har temperert og juster vannverdier lik det du hadde før. Kos deg med å innrede på nytt med steiner, røtter og plantene Ha i fisker og nyt ditt nye oppsett!

Jeg har valgt å gjøre det på denne måten flere ganger, og det fungerer helt fint. Min tanke har vært at det er mindre stressende for fiskene å gå i ro i bøtte enn å være med på hele byttet med grus ut/sand inn.

Lykke til!
Sv:
Stemmer meg enig i teknikken til Anita
Et godt tips til dette med å ha fiskene i bøtter: dekk til toppen på bøttene så ikke fiskene hopper ut!

Det er mange akvarister som har kommet for å hente fiskene i bøtta og funnet opptil flere av dem som tørrfisk på gulvet rundt bøtten(-e) istedet...
Fisk hopper, og spesielt når de er stresset og redde.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap