Reker, og yngel av de

fikk en oppdrettsgruppe av red og black bee reker for ikke så lenge siden, de er i et 100 liters kar for seg selv, bortsett fra at jeg så et mikroskopisk yngel der idag :O
må være fra et egg fra danioene ller noe, men regner ikke med at det lille vesenet utgjør noen fare for rekeyngel..

men det jeg lurer på er hvor gamle må de være før de kan få rogn, å må de være to kjønn, eller kan de få rogn for det om, hvor lenge går de med rogn, før de klekker, å kal de små evt ha noe ekstra føde?? de har catappa blader, og mineralstein, eikeblader, blir matet ca hver 3 dag, med av og til litt flakfor og av og til litt mygglarver, uvisst om dette er noe de liker, å så pleier jeg ta over litt av fisken sin avføring av og til???! var noen som sa at de likte det :P

aner ikke om det stemmer da mn... håper noen kan hjelpe meg med å svare på noe av dette, da jeg er temmelig ny i gamet

glemte å ta med at de har masse mose, en rot og ferskvannstang oppi der også, å de har finkornet sand som underlag som de går å roter i, å jeg har tredd en nylonstrømpe over pumpen, så ikke rekeyngelen skal bli sugd inn der, om jeg skulle være så heldig å få noen yngel i det hele tatt, noen gang

enda et spm...hvilken grad er "best" og hvilken er "dårligsts" hva er det jeg skal e etetr som er bra hos et evt avkom, er det mest mulig hvitt, klarest mulig farger el???
Ang. gradering av Red bee kvalitet Skroll nedover på siden, så ser du tegninger av forskjellige kvaliteter.

Første gang jeg prøver meg på å lage lenke, så jeg håper det fungerer.
Linken fungerte flott, men det var info om oppdrettsgruppen jeg kjøpte, å jeg har sett flere graderingslinker, men jeg er usikker på hva som er bra, er det mest mulig hvitt som er bra, eller er alle like bra, eller leses de ovenfra og nedover???
Jeg gikk inn igjen og fikset linken.. I den listen er A "dårligst" og SSS "best".
Supert tusen takk for linken, da ble jeg endel klokere
Lykke til med oppdrettet, da. Jeg ønsker meg red bee selv, og har tenkt til å kjøpe en slik oppdrettsgruppe jeg også etterhvert. Må bare sette opp et skikkelig reke-kar først. Du får poste en tråd når du får reke yngel, så kan jeg lære av dine erfaringer.
HvemErJeg?
Lykke til med oppdrettet, da. Jeg ønsker meg red bee selv, og har tenkt til å kjøpe en slik oppdrettsgruppe jeg også etterhvert. Må bare sette opp et skikkelig reke-kar først. :) Du får poste en tråd når du får reke yngel, så kan jeg lære av dine erfaringer. :)

Tusen takk for det, håper jeg får det til, de har vokst veldig allerede, å er blitt kjempenydelige i fargene, så nå er det bare rogn jeg går å ser etter hver eneste dag

Skulle jeg være så heldig å få det til, så poster jeg gladeligt en link, men ingen tegn til noe her enda
Reker
Kjøpte 15 reker ifra Akvariereker for 7-8 uker siden, og de er allerede 150, så innen 2 måneder kravler det nok oppi der i alle bauger og kanter!
Oj

GLEDER meg allerede je har 9 stk, får en 10 i neste uke

Er det likt med de blå langarmsrekene også tro, jeg får det også i neste uke ? Har du prøvd de ?
Har hatt vanlige "kirsebær" i snart 6 år, og noen indiske kloarmsreker før det igjen. Kun nå de siste månedene jeg har utvidet rekesortimentet her
Eivindr_No
Kjøpte 15 reker ifra Akvariereker for 7-8 uker siden, og de er allerede 150, så innen 2 måneder kravler det nok oppi der i alle bauger og kanter!

Haha, seriøst? Kva reker då?

Har sjølv kjøpt 10 redbee for nokre veker sidan, der 2 har gått med egg i litt over ei veke=)
Sakura denne gangen, blir nok Blå Tiger i neste kar.
SindreKul
[QUOTE=Eivindr_No]Kjøpte 15 reker ifra Akvariereker for 7-8 uker siden, og de er allerede 150, så innen 2 måneder kravler det nok oppi der i alle bauger og kanter!

Haha, seriøst? Kva reker då?

Har sjølv kjøpt 10 redbee for nokre veker sidan, der 2 har gått med egg i litt over ei veke=)

Vet du nå hvor lenge de gikk?

har 2 stk som går med rogn nå, spent på når de slsippes, å hvordan er yngelen ut da??? som små kopier av foreldrene, eller flyter de rundt i vannet???
Yngelen er kopier av foreldrene - minireker altså.

Her vrimler det nå av yngel ifra 2 mm til 5 mm, så det er tydelig at det er mange kull som etterhvert er sluppet.

Av de 15 jeg startet med, ble det 6 hunner - og disse bærer alle sammen igjen allerede - så om noen uker smeller det løs igjen med en ny sky med ungreker. Er "redd" for hvordan det blir om noen måneder, men regner med at disse er lettsolgte.

Disse slipper jo 25-30 yngel med ca 5-6 ukers mellomrom, så de blir fort mange når de først begynner.
så spennende da, var litt redd for at det ikke gikk bra med mine, siden jeg fikk høre at de ikke var for nybegynnere, men heldigvis går 2 med rogn nå, er det hunner og hanner på reker ja, var usikker på det også jeg, tenkte kanskje de var tvekjønnet eller noe at de kunne bære alle, men kanskje det bare r 2 hunner av mine 9 da??

har fått vite av dyrebutikken her at skulle jeg ikke bli kvitt de, om jeg fikk altfor mange, så ble de kjempeglade for å få de inn der, men det er lenge til det blir et problem her, for jeg tenkte at blir de for mange så slipper jeg endel over i 720 literen, å da kan de få mange mange før det blir for trangt om plasen, men jeg lurer på hvor mange ledd man kan få yngel på de, før de evt må ha inn "nytt blod" eller fungerer det ikke sånn på fisk, at man bør blande inn ny slekt jevnlig, for å slippe misdannelser osv=????
Jeg har hatt en gruppe med vanlige kirsebærreker gående i over 6 år her, og det eneste jeg har merket på de - er at de bare har blitt rødere og rødere. Jeg gjorde den bommerten å sette til en ny gruppe sammen med de, for som du sier - å fornye "blodet" - dette var dumt - har mistet svært mange av de nå - tydelig at de nye brakte med seg et virus eller lign. som tok svært mange av de gamle.

Hunnene er som oftest de sterkest fargede på de "vanlige" rekene, jeg kjenner ikke til hvordan det er på "red bee" og de andre i denne gruppen dessverre - men det er sikkert mer enn nok spisskompetanse på det også her inne.
No har dei første rekeynglane komt til syne i javamosen
Ååå, så heldig du er, mine var nok ikke rekeyngel, fordi rekene her går med rogn enda, men jeg har fått 70-100 danio yngel oppi der, så da har vi i det minste de mens vi venter, lurer på hvor lenge rekene går med rogn før de slipper de, er det noen som vet det?

Å hvor lenge lever en black, white og red bee reke?
Tilfeldig bekjentskap
© Trude Hell Larsen
Reklame for plussmedlemskap