Tilsetningsstoffer osv

Heisann

Kjøpte akvarium (122l) til damen og meg forleden, og skal nå fylle det med sand, planter osv.

Har satt meg litt inn i dette med innkjøring og slekt, men i en brosjyre fra dyrebutikken står det at jeg trenger både plantegjødsel, CO2-tabletter, Aquasan, Biostart og gudene vet hva. Har ikke lest at dette er nødvendig i noen av artiklene jeg har lest på nett, så hva trenger jeg egentlig? Ser at flere snakker om å finne sand i fjæra, mens dyrebutikken sier jeg må kjøpe fra dem, fordi det skal være næringsstoffer i bunnlaget.

Hva mener folket?
Sand er det greit å kjøpe på biltema om du har en i nærheten. Den groveste av de to som står at kan brukes i akvarium. Rimelig og.

Mye av de stoffene du ramser opp er midler som kan hjelpe en bakteriekultur igang. Men det er delte meninger om hvorvidt dette fungerer. En ting er ihertfall sikkert. Om du kjøper dette og setter inn fisk rett etterpå må du være forberedt på å overvåke vannverdiene nøye.
Det enkleste vil være å fylle med sand, vann, planter og så sette igang filteret. La dette gå ca 4 uker så er ting klart. Disse ukene kan du bruke til innrede slik du vil. Garantert at man vil forandre litt på ting.

Sjekk også nettbutikker før du handler inn vanntester osv.. Jeg fikk sjokk når jeg i all hast trengte ammoniakktester. Gikk til den lokale dyrebutikken som skulle ha 274,- Nettbutikkene ca 104,- Så det blir mye å spare om du skal ha 3-4 tester pluss aquasafe osv...
Hei, og takk for godt svar.

Brosjyren skriver at jeg skal ha en spesiell sandsort nederst med en rekke næringsstoffer for plantene, og dekke dette med grus.
Er det nødvendig, eller er det tilstrekkelig med vanlig sand eller grus fra fjæra eller et sandtak?
Det kommer an på hvilke planter du har tenkt å ha.

Planter som står på steiner og røtter har ingen nytte av næring i bunnlaget, mens planter som står i sanda vokser bedre og blir finere med ekstra næring.

Jeg kommer nok til å legge et ekstra lag under sanda neste gang jeg gjør om innredningen i selskapsakvariet.

Hvis du kikker under "Planter" til venstre finner du nok en del tips om hva slags produkter du trenger og hvilke planter som kan være greie å ha.

LJ
Om man vil tilsette næring til plantene finnes jo dette i tablettform som man bare stikker nedi sanden.
Husk på at mange fisk ikke skal ha grus i brunnen. Så og alle fisk har det fint med sand.
Grus har for skarpe kanter for mange bunnfisk. Pluss at noen fisk siler sand på leit etter mat. Ser jo bedre ut og med sand. Så det er det beste valget.
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap