All yngelen ble spist opp!!

Min høygravide molly ble tatt oppi fødekar for et par dager siden, og til min store glede var det kommet smått i går kveld da jeg kom hjem fra kveldsvakt. Registrerte at det var 3 levende (+en død) fiskebabyer oppi der. Tenkte at det kanskje kom flere, så lot henne være i fødekaret over natten..

Og hva ser jeg i morges! Alle fiskeungene er borte! Og i bunnen ligger store mengder fiskeskit...

Teorien min er at fiskeungene har svømt opp i " 2.etasje" av fødeboksen, mot overflaten, og moren har slukt dem i det de har komt opp!

Er dette vanlig? Noe jeg kunne gjort for å forhindre det??

Sukk..
Kjenner ikke denne arten men vil tro at det er det samme her sommed guppy

Hunnen må løftes ut av kassen så fort hun er ferdig med fødselen.
En annen ting som er dumt med fødekasser, er at fisker som er på utsiden kan suge yngelen gjennom gitteret slik at de blir klemt i hjel og spist opp
Skjedde mye med mine da jeg hadde guppy og scalarer for mange år siden.
Har samme erfaring som Kine Kristine. Ville heller hatt et fødenett liggende (kvadratiske av "myggnetting"), og innredet karet med mye mose og flyteplanter. Når du ser yngel i karet, kan du putte dem i fødenettet. Dessuten er sjansen større for at yngelen vil vokse opp i karet uten å bli spist dersom de har mange skjulesteder. Dette er også mye bedre for hunnene, så slipper de å bli stresset opp av fødekasser og mas.
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap