Bytte lysrør i juwel 125 rio - til hva?

I dag har jeg de orginale Juwelrørene som følger med - et daylight og et flora, tror jeg. Det bakerste, flora, synes jeg har et lys som gir plantene en merkelig gulfarge (anubias), og jeg ønsker å bytte det. Men er det veldig bra for plantene, dette røret, sånn at jeg bør la det være? Og hvis jeg skal bytte det, hva anbefales det å bytte til?

I karet går det i dag 10 cherrybarber, 4 hanner og 6 hunner. I tillegg kommer det om litt corydoras adolfoi, og etterhvert en gjeng otocinclus. Jeg vil gjerne ha lys som har en fargetemperatur som lar fiskenes farger komme til sin rett, men som også er godt for plantene.

Dere som har Juwel - har dere økt wattstyrken på rørene? Jeg synes det er sterkt nok og vel så det i dette karet, mens i 63-literen kunne det kanskje vært litt sterkere?
Watt styrken følger lengden på røret, så det er ikke mulig å sette inn kraftigere rør uten å bytte armaturet. Selv ble jeg utrolig fornøyd med philips aquarelle rør. De hadde litt kald farge de første timene, men bedret seg fort. Nå synes jeg de gir perfekt dagslys og plantene skyver ut o2 bobler som aldri før.

Hvis du ser her: så ser du at de scorer veldig høyt på PUR efficiency. Altså hvor "effektive" de er for planteveksten. Bakdelen med disse rørene er at de kan være litt vanskelig å få tak i.
Faktisk så har phillips tatt aquarelle rørene ut av produksjon.
Men enkelte har dem nok på lager ennå.
Har du noen tips om hvem disse "enkelte" kan være?
Jeg har hørt at de var ute av produksjon ja. Men fikk til slutt en "el installasjon" butikk til å skaffe dem til meg for en grei pris. Det skal da sies at jeg har vært innom/ringt minst 15 steder på leting etter aquarelle eller lignende uten å få tak i noe som helst. Jeg fant "designbelysning" på nettet, men syntes frakten var litt stiv.

Hvorfor er de tatt ut av produksjon egentlig? Og er det noen rør som skal "erstatte" dem?
Rørene mine er 28W, hvis jeg skal tro Juwel sine sider. Aquarelle kommer i 18 og 30W. Byttet du til 30W? Og er lengden på dem også 59 cm?
Hm, ser at jeg skal gå forbi Design belysning på tirsdag Men må vite at rørene passer i lengden...
Jeg fant svaret på spørsmålet mitt om lengden på røret; og ingen av rørene er 59 cm lange. Så da kan jeg jo ikke bytte til dem.
Hmm, er det T8 rør eller T5 rør du har? (t5 er mye tynnere enn "vanlige" lysrør). Jeg vet at juwel på nyere kar har laget sine egne rør med spesielle lengder så man ikke kan bruke "standard" rør. Er nok fare for at du er utsatt for disse "spesialrørene" her ja. Ser at juwel har 28W t8 rør på sidene sine.
Jeg syns at lyset ble bedre etter at jeg satte på reflektorer i Juwell karene.
T8, ja. Med andre ord må jeg vel velge et av de andre Juwel-rørene. Kanskje daylight på begge?
SGS
Jeg fant svaret på spørsmålet mitt om lengden på røret; og ingen av rørene er 59 cm lange. Så da kan jeg jo ikke bytte til dem.

Hvor fant du info om lengde på aquarelle rørene? Jeg har to eldre Juwel kar, og håper at de lysrørene kanskje kan passe i de gamle armaturene...
Det skal ikke være noe problem, de kommer i alle de vanlige lengdene. 15, 18, 30, 36 og 58w. Har rørene dine en av disse watt styrkene så passer de om hverandre
SGS
Rørene mine er 28W, hvis jeg skal tro Juwel sine sider. Aquarelle kommer i 18 og 30W. Byttet du til 30W? Og er lengden på dem også 59 cm?

SGS

Prøvde å titte litt rundt etter lengde på lysrørene nå og er ikke 18W rørene 59 cm lange?
På denne siden står det at 18 W er 60 cm.
Ingen med Juwelkar som kan anbefale hvilket rør jeg bør bytte til (av Juwelrørene, siden de tydeligvis har sin egen lengde). Vil det være en ok løsning å ha dagslys på det bakerste også?
Jeg har juwel rio 125 med T8 rør, og det er helt vanlige 18 watts rør som passer, i tillegg til spesielle T8 rør med 20 watt. Jeg bruker disse, de er billige gir god plantevekst og gir vanvittig flott farge på både planter og fisk.

PS reflektor er en god ide
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap