Planter og eventuellt reker/snegler i lite kar, spørsmål om lys++

Har to små akvarium stående, det ene er vel på ca 20 liter, og et på ca 15 liter.
Det på 20 liter har jeg kun selve akvarieramma til, hverken topp, lys, filter osv. Hva trenger jeg for å få et trivelig, lite kar med planter og eventuellt noen snegler/reker? Tenker her på filter/pumpe/varme osv. Og ikke minst lys! Hvordan få til lys når det ikke er noen topp eller armatur som hører til?
Det er vel også fornuftig å legge noe underlag under sanda, plantenæring?

Går jeg inn på nettbutikker har de jo "alt", sirkulasjonspumper, filter, luftesteiner, filterhjørne... Vet ikke hva alt skal brukes til engang. I de store akvariene har vi kun varmekolbe og hhv innvendig og utvendig filter.

Til det 15 liters store karet har vi et tilhørende filter som henges på kanten. Tror dette bråker en del, da det jo sildrer vann som et lite fossefall nedi såvidt jeg har skjønt. Men det burde da sørge både for filtreringen og oksygentilførselen? I såfall bare lysproblematikken igjen på dette.
Nybegynnertips mottas.
Som lys kan du bruke spotter (som festes med klyper eller i vegggen) Eller så kan du få tak i noen korte lysrør-lamper som ofte brukes på kontor og lignende
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap