Hullete/visne planter

Heisann!

Starta opp med akvarium i november i fjor så er ganske nybegynner her. Fiskene går det bra med men problemet mitt er plantene.

Har lagt ved et bilde av den ene typen av planter jeg har og som dere ser er det fullt av hull på den. Noen ganger blir også bladene på den gule, visner og dør.

Har også Gulrotgress og en annen type plante som ligner på vasspest som også etterhvert har blitt ganske stygge i bladene (Svarte/Gule blader).

Noen som vet hva det kan skyldes?

Skriver under hva slags fisker jeg har, vanntilsetninger og litt verdier:

Av fisk har jeg: 5x Botia dario (tror jeg), 2x Guppy (ca. 15 unger), og 10 neon tetra.

Vanntilsetninger: Noraq TH/GH+, Aqua Care, Ferrogan Jern, Astra Plantegjødsel, Easylife EasyCarbo og CO2 tabletter.

Vannverdier: KH 3, GH 10, PH 7.5, Ingen nitritt eller amoniakk.

Har T8 15W White lysrør uten reflektor. Lyset er på 12 timer pr. døgn.
(60L Akvarium)

Bytter ut 20L vann 1 gang i uka og har ca. 5cm smågrus som bunnlag.
Ingen form for bunnlagsnæring?
Jeg syns det ser ut som "noen" som har herjet med plantene dine. Det ser ikke ut som noen form for mistrivsel hos plantene, det ser mer ut som skader påført av fisk.

Enkelte botia kan finne på å herpe planter for "moro skyld". Jeg har lest at det er ikke så ofte det skjer blant botia, men i blant hender det at botia "finner på ting" av kjedsomhet og setter i gang og ramponerer plantene.

Du nevner ikke noe om Ancistrus (sugemalle) men har du hatt en sånn? De kan finne på å gnage hull på planteblad, spesielt sverdplanter er de glad i.
Har ikke hatt no form for sugemalle nei, eneste fisken jeg har hatt er de jeg har nevnt. Hmm, det kan godt være ja, forklarer ihvertfall mange av de hullene som er på planta.

Men hva med de andre plantene som blir gule og svarte, noen forslag til hva det kan skyldes?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap