Vil en død Eplesnegle være lukket eller åpen? (side 2)

Hei Janus,

Du vet godt at der ikke er noen dumme spørgsmål, kun dumme svar! ikke sandt?
Jeg er "ny" har kun haft akvarie i 1 år men lærer utroligt mye ved at læse herinde men er heller ikke alt for god til at undersøge først og købe senere, jeg gør også modsat hehehe
Jeg elsker mine snegler men har også 2 prakt botia, så det eneste kar jeg ikke har snegler i er den hvor prakt botiaerne går i, dvs der går faktisk også to eplesnegler!!! Jep, det skulle prøves, da nogle siger at netop deres prakt botia ikke generer deres snegler! Så jeg prøver og indtil videre går det great, men de bliver selvsagt også holdt skarpt øje med og går det galt må de ut igen.
Uansett hva andre mener så gør vi det bedste vi kann og når vi spørger om hjælp, så er det vel for at vi vet at der er noget "galt" eller noget vi ikke ved/forstår og så nytter det jo ikke noget at "skælde ut" på hinanden, vel?
Ta det ikke tungt, glem det og spørg alt du lyster, det er mit råd til dig, og jeg gjør det samme!
ups glemte at sige at jeg er bidt af en gal snegl og at du endelig må spørge hvis du lurer på noget m. snegler ok? Fisk er jeg ikke så god til dog. :-/
Vet du om eplesnegler tåler dh salt godt? har mistanke om hvitprikksyke og fikk beskjed om å putte 10 tabletter oppi 250 litern og øke temp med 3 grader til 29-30
Hei
Absolut INGEN former for salt i karrene med eplerne el andre snegler for den sags skyld. De tåler det ikke!
Den eneste medicin jeg kender sneglerne kan tåle, er esha og esha2000 som flere herinde bruker ved sygdom.
Jeg har selv prøvet at bruge andet medicin i kar med snegle og de blev mye inaktive lyn hurtigt og havde jeg ikke taget dem op var de døde!!
Da så først fiskene var raske så flyttede jeg sneglerne over i karret igen og tænkte ikke videre over det, men det samme skete igen og én af sneglerne døde, Det var endda kjæmpesnegler og da de er så store burde kroppen jo kunne tåle mere end de små snegler, men nej, der var jo stadig medicin rester i karret/grus/sand/filter! ALT måtte ud og vaskes, ikke morsomt.
Så lær af min fejl, absolut ingen salt og kun brug esha medicin. Held og lykke.
Janus, hvis du har flere spørgsmål, så kig indenom min tråd, der kann vi snakke frit om alt, her er det kun meningen at vi skal snakke om det der står i trådens overskrift. Forumregler så disse tråde er relevante for andre med samme spørgsmål.
Du må selvfølgelig også kigge indenfor tråden min uansett og sludre om løst of fast
Dumme svar
Stemmer i "ingen dumme spørsmål, bare dumme svar".
Jeg skal ikke nevne navn, dere kan lese selv, men såkalte "bedrevitere" kan vel holde seg saklig og ikke glefse. Hvis du spør om noe i forumet er det jo sannsynligvis fordi du ikke vet selv. Håper du får orden på sneglene dine
Dh-salt og andre salter
Jeg tror muligens det er litt begrepsforvirring her? "DH salt", som kommersiellt produkt, kan forsåvidt være så mangt. Men jeg vil tro at dette er salt som er ment for å høyne GH (Magnesium/Kalsium.) Isåfall er det ikke skadelig for snegler. Tvert imot. Epler trenger brukbart med GH (hardt vann og målt i Dh) for å bevare skallet. Isåfall er dette ikke farlig i det hele tatt.

Derimot har jeg aldri hørt at "DH/GH-salt" skal kunne motvirke hvitprikk? Det er det vanlig salt, NaCl, som gjør. Som regel i kombinasjon med forhøyet temp. Men da skal du jaggu være god på dosering. Ellers kan det gå skikkelig galt! Prøv å finn ut hva slags "salt" du egentlig har. Hvem er leverandør og hva heter produktet?

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap