Hva kan jeg ha?

Okei, jeg har fått meg en fiskebolle nå. Eller, jeg skal starte den opp igjen. Og jeg føler jeg er heeelt dilla på fisk (jeg er 13, men jeg vet hvor mye ansvar det er, og nei, det er ikke bare en periode)
Jeg har nesten råd til akvarium, men må spare litt til først. Jeg vet ikke hvor stor bollen er, men den er ganske stor etter hva jeg husker. Hva kan jeg ha oppi? Har tenkt og kjøpe akvarium relativt fort.
Kan jeg evt. ha guppyer oppi? Noen andre småtasser? Og hva koster egentlig 1 stk guppy ? Eller de andre dere måtte foreslå?
(Og jeg vet hva dere her inne mener om gullfiskbollen, og jeg er veldig enig selv)
Bruk bollen til påskegodt, og vent med fisk til du får deg akvarium. Husk at akvariet må stå med planter i 4 - 6 uker før filteret er innkjørt, så du har god tid til å velge fisker og innrede det. Les artiklene under Akvarieskolen her på forumet, masse nyttig nybegynnerinfo
Alice Persen
Okei, jeg har fått meg en fiskebolle nå. Eller, jeg skal starte den opp igjen. Og jeg føler jeg er heeelt dilla på fisk (jeg er 13, men jeg vet hvor mye ansvar det er, og nei, det er ikke bare en periode) Jeg har nesten råd til akvarium, men må spare litt til først. Jeg vet ikke hvor stor bollen er, men den er ganske stor etter hva jeg husker. Hva kan jeg ha oppi? Har tenkt og kjøpe akvarium relativt fort. Kan jeg evt. ha guppyer oppi? Noen andre småtasser? Og hva koster egentlig 1 stk guppy ? Eller de andre dere måtte foreslå? (Og jeg vet hva dere her inne mener om gullfiskbollen, og jeg er veldig enig selv:))



hvis du er enig hvorfor putter du da oppi fisk?
hvorfor da heller ikke vente å bruke de pengene på akvarie i stede for fisk?
prisen varierer veldig fra butikk til butikk, men rundt en 35-50 kroner har jeg sett de til.
enig med stine sofie:=) en "svær" fiskebolle midt på stuebordet stappet med potetgull eller påske-godt er mye finere enn en stakkars fisk ensom i en bolle.. men for all del (for ikke sparke beina unna noen) mange som har gullfisk i bolle.... bare husk å kjøpe stort nok kar til den når du kjøper akvarie
Kan jeg få spørre om en ting:
Jeg hadde Slørhaler i bolle, og de ble vi anbefalt i butikken, da visste vi nesten ingenting enda. Hvorfor anbefaler butikker noe så stort til en så liten bolle? Og er det absolutt INGEN fisk som er "liten" nok i forhold til bolle?
Vi aner jo ikke hvor stor bollen din er.
Hadde vi vist det hadde jo saken vert litt lettere.
Man får jo boller fra 2 liter til 20 liter.
Jeg får den tilbake i kveld, så jeg vet ikke helt hvor stor den er... Husker ikke helt. Den er iallefall ikke på to liter.
Den er ganske stor
Forresten, jeg får den vel ved 19.00 tiden ikveld, så da kan jeg tross alt ta bilde av den
Alice Persen
Forresten, jeg får den vel ved 19.00 tiden ikveld, så da kan jeg tross alt ta bilde av den:)


ja eller helle oppi van fra ett liters mål eller en 10l bøtte så ser du jo hvor mye den er på. mye mye lettere hjelpe da vet du
å i kveld er det jo flere her med peiling, jeg ville selv ikke brukt den til noe annet enn segler,reker eller yngel. har selv ett kar på 28L og det blir ikke brukt til annet en yngel kar.
takk for et hyggelig svar Jeg skjønner meningen din med fisk og sånn, og jeg skal kjøpe et akvarium etterhvert. Men jeg er litt vel ivrig, og vil gjerne starte. Kan være jeg skaffer akvarium når jeg drar på fiskeleting imorgen. Jeg får se hva som finnes av tilbud på diverse ting. Har sett et tilbud dit jeg skal før, og er det der fortsatt er nok lommeboka nogenlunde positiv.
Alice Persen
Kan jeg få spørre om en ting: Jeg hadde Slørhaler i bolle, og de ble vi anbefalt i butikken, da visste vi nesten ingenting enda. Hvorfor anbefaler butikker noe så stort til en så liten bolle? Og er det absolutt INGEN fisk som er "liten" nok i forhold til bolle?


det er det som er litt synd...mange av butikkene (spesielt kjedene men helt sikkert ikke alle) lever av å selge ting.. dem gir vel blanke om fisken slutter å vokse og blir deformert..de har fått ett salg og sin fortjeneste.... det er liksom så enkelt med fisk.. men kommer du dit med rottweileren din og skal kjøpe bur til den kan de liksom ikke selge deg ett kattebur... veit ikke åssen det er med kampfisk for eksempel for den har jeg ikke vært borti no særlig men står sikkert i basen her.. den veit jeg mange har i boller.. optimalt blir det uansett ikke for det er myyyyyye mer vann/plass der de kommer fra..det handler om å gjøre det best mulig ut av det les i fiskebasen og se hva de enkelte krever av plass. lykke til.
larsh
[QUOTE=Alice Persen]Kan jeg få spørre om en ting: Jeg hadde Slørhaler i bolle, og de ble vi anbefalt i butikken, da visste vi nesten ingenting enda. Hvorfor anbefaler butikker noe så stort til en så liten bolle? Og er det absolutt INGEN fisk som er "liten" nok i forhold til bolle?


det er det som er litt synd...mange av butikkene (spesielt kjedene men helt sikkert ikke alle) lever av å selge ting.. dem gir vel blanke om fisken slutter å vokse og blir deformert..de har fått ett salg og sin fortjeneste.... det er liksom så enkelt med fisk.. men kommer du dit med rottweileren din og skal kjøpe bur til den kan de liksom ikke selge deg ett kattebur... veit ikke åssen det er med kampfisk for eksempel for den har jeg ikke vært borti no særlig men står sikkert i basen her.. den veit jeg mange har i boller.. optimalt blir det uansett ikke for det er myyyyyye mer vann/plass der de kommer fra..det handler om å gjøre det best mulig ut av det les i fiskebasen og se hva de enkelte krever av plass. lykke til.

Jeg tror respekten for "en liten dum fisk" er så lav at de som du sier ikke bryr seg. hadde jeg kommet med bikkja mi hadde de vel respektert det mer.
Vi tror den er rundt 15 liter. Evt litt mer enn det. Skal få tatt bilde litt senere. Jeg drar uansett imorgen og ser hva det er mulig og få tak i. Men hvis jeg tenker litt langsiktig. Er det en fisk jeg kan kjøpe nå, man kan kombinere andre typer fisk med hvis jeg kjøper f.eks en 60 l? Hmm. Vurderer litt...
Jo større du kjøper, jo lettere er det å holde vannverdiene stabile. Altså, de er større sjans for at fiskene får et godt liv Du kan selvsagt også ha flere fisker, jo større akvarie du kjøper.

Ville kjøpt minst 100 liter egentlig, iom at du er nybegynner..

Det virker kanskje stort med 100 liter, men det tar faktisk forbausende lite plass..

Om du har plassmangel, så kan Juwel lido være et alternativ. Det er kvadratisk, istedet for rektangulært, slik ta det tar mindre plass:
[External Image]
det karet over, Juwel Lido 120 , 120l. det har jeg selv og jeg har plassmangel, dett er et perfekt akvarie hvis du skal starte har jeg erfart hittil jeg fik det komplett for 3 500 kr. ikludert understellet :P andbefales
hvis du har en 15 liters bolle ville jeg fort anbefalt reker og snegler til det, det er mange fine arter snegler som ville vært fine, eplesnegler er jo manges favoritt siden disse fins i nesten alle farger og de kan som oftest sendes hvis mann kjøper noen, innen reker fins det også mange fine varianter, men det man som oftest starter opp med er kirsebær reker, og nå har det kommet en enda rødere variant av denne(sakura) som koster litt mer men har en rødere farge.
da er det bare for deg å velge å vrake.
stå på og lykke til.
Hei. Jeg har ikke råd til et så dyrt akvarium.. Jeg må ha no til MAKS 700....
Jeg har bare tenkt på en ting... Ikke hets meg nå, hvor lenge kan en slørhaler leve i en bolle? Bare, jeg lurer :P
Alice Persen
Hei. Jeg har ikke råd til et så dyrt akvarium.. Jeg må ha no til MAKS 700.... Jeg har bare tenkt på en ting... Ikke hets meg nå, hvor lenge kan en slørhaler leve i en bolle? Bare, jeg lurer :P
Jeg mener:
Hvor lenge kan en slørhale leve i en bolle. Før den blir for stor? Håper noen svarer på det jeg vll.
Eh, før den stopper og vokse utenpå liksom...
Alice Persen
[QUOTE=Alice Persen]Hei. Jeg har ikke råd til et så dyrt akvarium.. Jeg må ha no til MAKS 700.... Jeg har bare tenkt på en ting... Ikke hets meg nå, hvor lenge kan en slørhaler leve i en bolle? Bare, jeg lurer :P
Jeg mener:
Hvor lenge kan en slørhale leve i en bolle. Før den blir for stor? Håper noen svarer på det jeg vll.
Eh, før den stopper og vokse utenpå liksom...

Det kommer helt ann på størrelsen på fisken og bollen :P
Hvorfor skal du så absolutt ha Gullfisk? Hvis du først skal dytte noe ned i et alt for lite kar, kan du i det minste velge en art som ikke blir oppmot 50cm lang, og som trives best når de er flere. Hva med noen små Rasbora og noen reker, eller i værste fall noen få Guppy-hanner? Men husk at alle fiskene trenger filter, noe som det er veldig vanskelig å få plassert i en bolle. Uten filter vil fiskene svømme rundt i giften som dannes av dems egen avføring.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap