Øke ph med kalk

når kan jeg forvente å måle høyere ph i karet mitt etter at jeg har hatt oppi en halvkilo med kalk i ei strømpe? karet er på 720 har opprinnelig oppunder 7...og skal bli malawi.. må den strømpa tas ut når jeg har økt ph`n eller åssen styrer jeg det egentlig?
Er det kalkstein du har brukt? Kalk vil jo ofte øke hardheten mer enn ph, så er ofte det skal til f.eks natron også for å få ph nok opp.
følger ikke kh og ph hverandre a? husker ikke helt hva dem kalte det i butikken... om det var faxekalk? ser ut som grov kattesand omtrent
gikk litt fort her nå.. hardhet ekke kh ok.. kanskje jeg skal skaffe meg natron da.. men det jeg lurte på i tilegg... ph`n vil jo antagelig synke når jeg tar delevannsbytte da... må jeg gtilsette hver gan da? nesten så jeg vurderer å heller kjøre på 7,5 i ph for det må da være bedre enn store svingninger og masse tilsetninger?
Når det gjelder f.eks dosering av natron så er det egentlig bare å måle hvor mye du trenger i en 10L bøtte for å få ønsket ph i den. Da vet du alltid hvor mye du må tilsette ved et vannbytte ettersom hvor mye vann eller hvor mange bøtter du skifter.

Dessuten er det vanskelig å overdosere i et malawikar da det ikke skal være mulig å komme lenger opp enn ca 8.3 tror jeg det var, ved bruk av natron
Kalk øker KH og gir mer stabil pH. Det er derfor det er fint med faxekalkgrus i karet. Natron øker pH opp til 8,4, så det er ikke farlig å overdosere.

For å skape stabilitet ved vannskifter tilsetter du natron og kalk (f.eks. i form av alabastergips fra hobbybutikken) i vannet før du heller det i karet.
Evt kan du gå i akvariebutikken og kjøpe spesialprodukter.
der har jeg ett problem Humkunukumu! eller hva det var (ikke ta den ille opp:=)
har 720 liter så jeg bruker hageslange rett fra dusjen..... hmm dette blei mer innviklet enn jeg så for meg ved oppstart.. men en ting er klart...kalk øker kh som drar med seg ph.... det jeg lurte på først var hvor fort dette skjer... (ligger vel en kg omtrent i ei strømpe oppi der nå...) vil den kunne øke for mye?

KH og pH
pH måler surheten i vannet. Såkalt nøytralt vann har en pH-verdi på 7, og springvannet har som regel ca nøytral pH-verdi. De fleste vanlige akvariefisker foretrekker nøytralt vann, men ingen fisker liker at surheten svinger opp og ned, så det aller viktigste er en stabil pH!

KH-testen måler mengden bikarbonat i vannet. Dersom ikke mengden KH i vannet er høy nok, vil pH-verdien gå opp og ned med mengden Co2 i vannet, og det er ikke sunt for fiskene. Co2-verdien vil nemlig svinge fra natt til dag fordi plantene forbruker Co2 om dagen, men ikke om natta.
KH fungerer som en "buffer" for pH. Øker man KH-verdien i ett kar med lav pH, øker man som regel også pH-verdien. KH økes med bikarbonat-salt (natron).

albagisp bruker man for og øke gh i vannet. (det og iallefall)
den du artikkelen du kopierte fra der har jeg hengende foran meg...men det er kh/ph jeg lurte på å den har vel ingen sammenheng med gh? eller
kh/ph har ikke noe med gh og gjøre nei. men var en som nevnte albagisp. og det har vi i hoved sak brukt for og øke gh med..

for og ha en stabil ph bør man da også ha en høy/stabil kh som man da vil få av og bruke bikarbonat og natron som det blir nevnt. men lav kh vil man også ha en ustabil ph.

og vil nok tro (uten at jeg er en kjemiker) man øker ph med bikarbonatet/natron og. samtidig som kh øker. kh er jo en buffer for phen.
Forholdet mellom PH/KH og co2 er fast. En økning fra f.eks 5 til 20 ppm co2 vil gi samme ph differanse uansett om du har KH på 5 eller 15. Ph vil alltid gå like mye opp og ned med co2 mengden uansett hvor høy KH du har.

Dette forholdet er ABSOLUTT, og vil først bryte ned når KH er godt under 1 og det ikke finnes nok karbonat til å bufre syren i vannet. Da vil man få kraftige ph dropp. Så lenge man har en KH over denne grensen er svingningene/forholdet mellom co2, kh og ph akkurat det samme uansett.

Begynner å bli litt lei av at denne "myten" om at høy kh vil forhindre ph svingninger ved svingninger i mengden co2 dras frem som fakta.
saffen
Øker man KH-verdien i ett kar med lav pH, øker man som regel også pH-verdien.

Oppdaga her til mi forferdelse at pH verdien i min fluval edge var på ca 5. Målt med tetra dråpetest. Målte deretter KH og fann ut at denne var 0. Altså den første fargen som skal komme kom aldri.

Brukte natron for å auke pH, og trudde KH kom til å stige og. Men KH ligg fortsatt på 0. Kva kan gjere dette? Ph vart auka frå 5 til 6.5
Har no lest gjennom ørten tråder her på forumet om pH, og då spesielt øking av denne. Har eit fluval edge kar, der pHen søkk enormt raskt. 2 dagar etter eit vannbytte har pHen gått frå 7 til 6. Har ett stykk rot i akvariet, og litt knust skifer. Mistenkjer at det er rota som gjer at pH søkk så raskt, men har lite lyst å ta den ut pga at eg likar oppsettet i karet.

Har sidan mitt forrige innlegg her prøvd meg fram med bikarbonat (natron), og eg klarer å øke pH til ønska nivå, men KH blir ikkje auka. Testar med tetra sitt testsett, og "prøven" blir ikkje blå ved første dråpe, altså er KH null. Og etter det eg har forstått vil pH svinge enormt om KH er null.

Eg må altså putte i noko i karet, som gjer at pHen held seg stabil. Eg kan jo ikkje gå å putte natron i karet til alle døgnets tider for å holde pH stabil. Og om eg hevar pH frå 6 til 7 annakvar dag vil dette påføre rekene mine for ustabile og skiftande vatnverdiar.

Planen: Eg har tenkt å knuse litt eggeskal å legge det i ei slik filtermediestrømpe og så legge den i akvariet/pumpehuset slik at den sakte mens sikkert løyser seg opp og gir frå seg kalsiumkarbonat til vatnet. Eggeskal inneheld visstnok 95% kalsiumkarbonat (wikipedia). Eg må altså ha oppi så mykje eggeskal at virknaden frå denne utjamnar ph senkinga frå rota, slik at pHen held seg stabil. Eg må jo berre prøve meg fram til kva menge eg må bruke, men tenkjer eg startar med 1 egg og let det ligge ei veke med målingar kvar dag. Og så aukar eg mengda om det er for lite.

Om nokon har innspel til andre måtar å auke KH/pH vil eg gjerne høyre dette, og/eller om planen min er bra/dårleg

Mvh sindre
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap