Hvordan få alger, ja hvordan kan jeg kjapt få alger i karet!

Heisann!

jeg søkte litt, men fant jo bare hvordan bli kvitt alger.

Jeg har ett 63liters kar med ett par ancistrus, jeg har ikke prøvd meg på dette oppdrettet før. Men tenkte kanskje at det var bra med litt alger til de? så de har litt å beite på, tenker på ynglen etterhvert først å fremst.

Jeg har prøvd å ha 14 timers lys en stund, men karet er jo helt reint for alger :P kanskje jeg skal prøve med veldig lite lys? mtp at de liker seg jo best når lyset er slukket?

Er det andre tips jeg kan bruke for å få alger på relativt kort tid?
Jeg får grønnalger når jeg forer litt for mye over en liten periode. Pass bare på at det ikke blir så mye at nitritten øker! Lystiden er 10 timer.

Har du hurtigvoksende planter så vil dette hindre algeveksten, ta de ut slik at algene får overskuddsnitraten, men ikke rensk karet for planter...

Ellers liker vel ancistrus sp. å beite på røtter, men jeg vet ikke om yngelen klarer dette.
Jeg har hørt at hvis man ikke vil ha alger så skal man ikke plassere karet i sola... Hvis man nå snur flisa på hodet....
Jeg har en 20 liter som har lyset på hele døgnet.
Mater 2-3 ganger i uken..
DIY luftfilter..
ingen beboere (forruten om noen sandsnegler og damsnegler som ikke skulle vært der)

Hovedsaklig har jeg karet fordi jeg ønsker et kar med mye næring, slik at det kommer disse ormene (som jeg ikke husker navn på), som yngel elsker.

Samt at jeg også har planlagt å drette ancistrus. Har tenkt å skrape alger fra glasset med et barberblad, og hive i oppdrettskaret.


Om dette er den riktige oppskriften vet jeg ikke, så hvorvidt det er å anbefale vet jeg heller ikke.. men dette er hva jeg gjør ihvertfal.
Er også interessert i andre svar i denne tråden
Jeg synes det høres litt rart ut å skrape alger fra et kar og hivi oppi et annet men. Det vil jo bare havne i filteret uansett. Jeg har aldri sett en ancistrus kaste seg over et løst flak med alger. Det er jo ikke sånn det fungerer.

Akvariene mine er også stort sett algefrie, men det er fordi at algespiserne SPISER algene. Jeg fjernet en ancistrus fra et kar for et par uker siden, og innen en uke var det ganske overgrodd med brunalger. Jeg kan aldri forestille meg at "dyrking" av alger skal være nødvendig for å drette ancistrus :P
Tror ikke det vil forsvinne i filteret. Det kan bli skikkelige klumper av alger, med god størrelse..

Og nei, det er nok ikke en nødvendighet i det hele tatt. Men det er jo veldig mye næring i det til ancistrusene, så hvorfor ikke
har ingen planter i dette karet for øyeblikket. Går 2 stk kjempe eplesnegler som eter alt av planter her.

sola kan jeg jo bruke ja, den har jo akkurat kommet her jeg bor å etter 6 mnd bak fjella.

Tenkte at de små vokste kjappere med litt alger å beite på etterhvert.

Kanskje disse 2 som går her gjør en veeeeldig god jobb med algene da. heah
Trond Stegarud
Kanskje disse 2 som går her gjør en veeeeldig god jobb med algene da. heah

Det kan nok godt være ja
I artikkelsamlinga står det mye nyttig, også en om kultivering av grønne trådalger. Jeg har ikke lest den veldig nøye, så jeg slenger på at overskudd av jern og stor fart på filteret også kan bidra til algevekst. Det gror i alle fall friskt hos oss innimellom :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap