Jippi! nå er 120l i hus.... hva syntes du om innredningen?

har akkuratt fått 110l i hus... etter litt målinger fant jeg ut at det var en 120l

jeg har henta greiner ute, og kjøpt inn litt av vært! får ikke lov til og fylle på vann enda! det er noe dri**!

har du noen meninger om innredningen?
det er ett 115liter kar du har gått til innkjøp av,, ganske flott kar med litt begrensa plass. men anbefaler deg å invistere i ny pumpe, da den du har fått med er en skikkelig dårlig bråkebøtte.. det er ganske mange andre altarnativer på nettet til en ikke alt for dyr penge.. du vil ikke angre på det
Gratulerer med akvarium!

Jeg må nok helle noe malurt i begeret. Greiner du har hentet ute er nok ikke så lurt. Tre du putter i akvariet må være helt "dødt" tre, det vil si at det ikke kan være sevje eller kvae i trevirket, fordi sevje og kvae ødelegger vannkvaliteten for deg. Derfor er det nok best med kjøpte røtter fra dyrebutikk - eller hvis du finner noen som selger privat. Jeg anbefaler deg å lese denne artikkelen for en pekepinn.
Re:120l
ny pumpe skal jeg fixe snart! den greina har tørka i ca 6md. og det er en eikegrein så jeg tror at det skal gå bra! foresten, hvis pumpa mi begunner og bråke etter et år eller to er det bare og kjøpe reservedeler!

men hva syntes dere om selve designet i akvariet! det skal oppi 4 middels planter! en foran pumpa en mellom rota og kokosnøtthula og en bak rota!
det skal også stå en helt til venstre i akvariet!
det ser bra ut det, hadde akkurat det samme karet før jeg og før jeg oppgraderte. har noen bilder på profilen av det karet

pumpa der bråker fra dag en ikke om et år, am top pumper er ikke mange som skrøyter av
åssen akvarie er dette? og hvor har du kjøpt det? er ute etter et nytt akvarie selv
Sm800
akvariummet er av resun type og heter sm-800 det er på ca 110-120l og koster 1000k på tropehagen zoo... det koster ingenting hvis du henter akvariet i din nærmeste butikk!
okay, har faktisk drevet og tittet litt på det men er egentlig ute etter et hjørneakvarie men da blir jo prisen litt mere også. har sett at det er pumpe i toppen på resun600 gjelder dette også 800?
Ikke i denne!
i denne er det bare 2x18w lysrør og ikke noe filter... foresten, hvis det følger med resun filter i armaturen, så hadde jeg ikke brukt det!
okay får se om jeg ikke bytter ut 60l med en slik da hørte at man burde holde seg unna akvarier med pumpe i armaturet pga de blir veldig bråkete. har en eheim biopower 200 som er ferdig innkjørt og klar for nytt akvarie

Fin innreding forresten
hei, og gratulerer med nytt akvarium!

angående innredningen, så tror jeg det ville gjort seg med en litt høy rot i tillegg til den du allerede har. da vil du skape et interessant rom i høyden også. kjøp helst en av samme type som du allerede har. ( er det mopani?)

den lave rota ville jeg ha trukket litt forover, og kokosnøtthula ville jeg trukket bakover. poenget med denne hula er jo at fiskene skal kunne trekke seg tilbake og gjemme seg her. slik den står nå, er den for mye eksponert.

når det gjelder filteret, så kan du jo bare se det litt an. man har jo ikke råd til å kjøpe alt på en gang! du kan dytte oppi noe ekstra svamp for å bedre yteevnen, og ellers håpe at den ikke bråker så alt for mye.

gleder meg til å se hvordan det blir med planter.

når skal du ha i vann da?
Vannfylling!!!
mamma sier at jeg må vente med og fylle akvariet med vann til de 2 siste ukene i sommerferien! fordi da kommer vi hjem fra ferie og vi får også vite om vi får leie videre der vi nå bor!

rota er litt annerledes enn på bilde , det er vanskelig og forklare, men den er hør vis du retter den opp.

den andre rota som du snakket om er en eikegrein som er henta ute!
den strev jeg lenge for og få tak i! først langt oppi et høøøøyt tre, så datt jeg net og fikk vont som bare fa**, men 2 uker senere så reiv jeg med med en kniv og bestemte at jeg skulle opp i det treet! og det klarte jeg! så da ble det en grein i akvariet!

jeg skal komme med bilder da akvariet settes opp! (med mann og planter!)
skal du ha mann i akvariet ? ! !

kunne forsåvidt vært artig det : )

men det var da en grusom lang ventetid før oppstart da. skjønner at du synes det er kjedelig. men kanskje du kan spørre moren din om du ikke får lov til å ha planter og vann i akvariet med en gang? det tar jo ikke mer enn en times tid å tømme akvariet hvis det blir aktuelt med flytting. (plantene vil overleve et par uker i en bøtte eller en pose)

det blir jo mye artigere enn et helt tomt kar. så kan du bruke tida på å ominnrede og passe plantene så lenge. og du vil få et veldig godt innkjørt filter.

hvis du kjøper sand på biltema, koster denne så lite at du kan kaste den om dere må flytte.
Har kjøpt grus!
jeg har allerede kjøpt 15l uranus grus så sand blir det nok ikke... pluss at jeg ikke vil tømme et helt akvarium!

mamma har helt klart sakt at hvis jeg spør om og få fylle det akvariet igjen så knuser hun det personelig!

det bare klør i de våte hendene mine og starte og fylle vann.

ps: det er en liten mann jeg skal ha i akvariet... importert fra afrika! ha ha ha !!!

Gratulerer med nytt kar
Jeg har det samme karet og den pumpa er den største dritten jeg har vært borti , etter 1 uke og byttet punpe 2 ganger i butikken sa hun i butikken at det var noe dritt og ga meg med en Eheim pumpe (uten ekstra kostnader) og har ikke hatt problemer etterpå. Hun sa at flere kunder hadde hatt problemer med den type pumpe

Anbefaler deg og kjøpe ny pumpe, du får en god pumpe til 500-600 kr
Philip Lauritzen
jeg har allerede kjøpt 15l uranus grus så sand blir det nok ikke... pluss at jeg ikke vil tømme et helt akvarium! mamma har helt klart sakt at hvis jeg spør om og få fylle det akvariet igjen så knuser hun det personelig! det bare klør i de våte hendene mine og starte og fylle vann. ps: det er en liten mann jeg skal ha i akvariet... importert fra afrika! ha ha ha !!!


Grattulerer med nytt kar
Gleder meg utrolig til å se mannnen du skal ha i, VErt inne på tanken selv men ikke funnet noen som passer. Kommer de ferdig med snorkel eller er dette noe man må montere selv?
Med naturlig biotop!
denne mannen skal få et naturlig biotop. han skal få en liten soffa og god tilgang på chips og stygge blader... ha ha ha litt som fatso!
Her ser du pumpa jeg fikk i innbytte (kjøpte også karet hos Tropehagen zoo)
Ok.
ok... vi kan jo si det sånn at hvis jeg syntes pumpe bråker så kommer jeg til og gå bort og bytte den!, men bytter den nok ikke nå...

jeg kommer nok til og kjøpe en am top 3335 og en powerhead bare for og få litt mere strømm i karret!
Du må huske på at det er ikke alle fiskearter som trives med å leve midt i stormen. Det kan bli for mye også, når det kommer til sirkulasjon. For mye sirkulasjon kan faktisk stresse ihjel enkelte, de svømmer livet av seg. Vet om en fyr som mistet bøttevis med kardinaltetraer pga det.

De aller fleste av de vanlige selskapsakvarie-fiskene vil ha nok med sirkulasjonen som kommer fra filteret, dvs et filter som er av riktig størrelse i forhold til akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap