Koke vann..

heisann...
vis jeg koker vannet og kjøler det ned kan jeg da bruke det til akvariumet da???
da forsvinner vel klor å ammoniak??


trenger litt hjelp i oppstarten..
på forhand takk
jeg gjør sikkert feil,men jeg bruker bare den tepraturen jeg skal ha i vannet fra springen jeg:O har jeg alltid gjort...
ok..det er igrunnen det jeg og har hørt..
men så sa svigerfar at vis jeg kokte vannet så forsvinner klor og amoniakken..
men jeg vet ikke jeg..

bare spør etter deres synspunkter..
Om vannet fra springen er drikkevann, så skal det ikke finnes amoniakk i vannet.

Kloren fordamper idet du tapper vannet i en bøtte, eller bare lar vannet stå litt.
Normalt er det veldig lite klor i drikkevann.

Så om man er tilknyttet et kommunalt/offentlig vann-nett, trenger man ikke gjøre noe med vannet før det går i akvariet.
I spesielle tilfeller, kan det stedvis tilsettes mer klor av kommunen, etter behov. Dette blir vanligvis opplyst om i lokalaviser o.l.

Jeg har drevet med akvarier i godt over 20 år, og har alltid brukt vann rett fra springen.
Også nå når jeg driver med rokker, som er de mest fintfølende fiskene for vannverdier, bruker jeg vann rett fra springen. Aldri hatt noe problem med dette.

vidar har nok sagt det som er og si her. men og koke vannet vil nok være både tungvindt og uten vits. som vidar og sier bruker temperert vann rett fra springen. har også en ny varmtvanns bereder da så er ikke noe rusk eller skitt i den. noen mener jo at gammle beredrer inneholder mye skitt og skummle avleiringer av jern og ymse fra berederen. joda mulig det , men da har de aldri sett offentlige gammle vannledninger. og sann mine ord de ser ikke alltid like pene ut for og si det på en snill måte. så er nok en del som lufter vannet over natten. greit nok om man ikke har veldig mange og store akvarier da seff. men man kan nok kanskje være litt obs når snøen smelter ,da kan det nok hende kommunen klorer litt ekstra. så da kan det kanskje være litt greit og kanskje bruke litt aquasafe men det er no eneste gangen slikt kan være nyttig. bruker det selv aldri.
men, vann fra dusjen da? er det det samme vannet som vi får ut av springen?
Plussmedlem
Vannet fra dusjen din kommer fra samme sted som vannet fra springen.
Kan jo hende at dere har flere varmtvannsberedere i huset, men det er ikke vanlig.
Klor fordamper ved romtemperatur, så hvis vannet får stå litt eller man koker det, vil det ikke være klor i det. Men som nevnt er det ikke mange steder i Norge hvor de tilsetter klor i drikkevannet.
I gamle hus er vannrørene ofte av kobber. Bruker du varmt vann fra springen kan kobber frigjøres lettere og bli med i vannet. Kobber er giftig for fisk, enda giftigere for feks. reker. Bor du ikke i et gammelt hus, behøver det ikke være et problem. Men det kan altså være lurt å ha et forbehold mot varmt vann rett fra springen, også på grunn av faren for kobber i vannet.

Dette husker jeg vi ble advart mot når vi skulle gi vann til sauene på vinteren også, at de ikke burde få varmvann fra springen, på grunn av fare for kobberforgiftning. ( Sau er nok mest i slekt med reker! ;o)
Jeg vil si at koking av vann er helt unødendig på alle kommunale vanntilførsler.
Når det gjelder vann fra bereder kontra vann som får stå og temperere seg har flere sider.
Jeg mener den primære nytten av å la vann stå er for akvarister som har vannverdier som avviker en del far verdiene i akvariet. Å ha vannet stående en stund gir god tid til klargjøring, dosering av tilsetninger osv, og disse blir helt løst opp og jevnt fordelt. Også kontrollmåling av verdier en gang i blant blir da enklere.

Er vannet fra springer av samme karakter som det som skal i akvariet faller dette argumentet bort, og er bereder av nyere type og helst med plastrør ser jeg ikke den store nytten med å ta kaldtvann.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap