- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Fisk spiser døde fisk. normalt?
Fisk spiser døde fisk. normalt?
Jeg var på en zoobutikk i dag. I et par av karene så jeg at fiskene, spesielt ancistrusen, samlet seg rundt noe og forsynte seg grådig. Måtte se hva det var, og det var en død fisk:-S
Det fløt også en øverst i karet, som andre fisker (lurer på om det var en eller annen Molly) spiste på. Er dette vanlig? Blir døde fisker bare etterlatt i karene til etegilde for de andre på zoobutikker?
(Har forøvrig nå 5 stk Glødebåndstetra svømmende i akvariet - første beboerne! Og de var ikke i ett av karene som hadde død fisk i seg. Men fikk likevel en litt ekkel følelse. Spørs om jeg handler et annet sted når jeg skal fylle på med 5 til om noen dager...).
Det fløt også en øverst i karet, som andre fisker (lurer på om det var en eller annen Molly) spiste på. Er dette vanlig? Blir døde fisker bare etterlatt i karene til etegilde for de andre på zoobutikker?
(Har forøvrig nå 5 stk Glødebåndstetra svømmende i akvariet - første beboerne! Og de var ikke i ett av karene som hadde død fisk i seg. Men fikk likevel en litt ekkel følelse. Spørs om jeg handler et annet sted når jeg skal fylle på med 5 til om noen dager...).
Postet 06.04.10 kl 19:33
Postet 06.04.10 kl 19:43
Postet 06.04.10 kl 19:55
Det er dårlig fiskehold å la døde fisk bli liggende i karet:
Det er trasig å se på.
Det kan overføre smitte til fisk som spiser dødt individ.
Det forurenser vannet.
Død fisk kan noen ganger legge seg foran filter-innsuget og tette det igjen.
Det at død fisk blir spist av de andre er vel normalt. Selv kom jeg hjem fra påskeferie i går og ser at en fisk er borte. I dag lå ancistrusen og gnagde på en bit av skjelettet etter den, så sånn sett er det bra at noen rydder opp når jeg ikke kan det selv
Det er trasig å se på.
Det kan overføre smitte til fisk som spiser dødt individ.
Det forurenser vannet.
Død fisk kan noen ganger legge seg foran filter-innsuget og tette det igjen.
Det at død fisk blir spist av de andre er vel normalt. Selv kom jeg hjem fra påskeferie i går og ser at en fisk er borte. I dag lå ancistrusen og gnagde på en bit av skjelettet etter den, så sånn sett er det bra at noen rydder opp når jeg ikke kan det selv
Postet 06.04.10 kl 20:07
Endret: 06.04.10 kl 20:07
Ok. Da kan jeg slå fast at døde fisk som blir spist er normalt. Men fortsatt ekkelt å se på
Hvis (når) det skjer her, skal jeg plukke den ut så fort jeg ser den - men som du sier, Shiramor, er det kjekt at noen rydder opp når man selv ikke kan
Vet ikke med det at de ansatte ikke har sett den... En dag jeg var innom samme butikken spurte jeg om "den fisken" var død. "Ja, det kan se sånn ut ja" var det svaret jeg fikk. Den ansatte fortsatte å stå bak disken (jeg var eneste kunde i butikken) til jeg hadde gått ut i alle fall.
Hvis (når) det skjer her, skal jeg plukke den ut så fort jeg ser den - men som du sier, Shiramor, er det kjekt at noen rydder opp når man selv ikke kan
Vet ikke med det at de ansatte ikke har sett den... En dag jeg var innom samme butikken spurte jeg om "den fisken" var død. "Ja, det kan se sånn ut ja" var det svaret jeg fikk. Den ansatte fortsatte å stå bak disken (jeg var eneste kunde i butikken) til jeg hadde gått ut i alle fall.
Postet 06.04.10 kl 20:27
Ekkelt og ekkelt, Mrs. Flow.
Det kommer helt på om en ser på fiskelisken sin som en koseloseklump som bare skal være bak glasset sitt og se søt ut, eller om en har innsett at dette er levende vesener som opprinnelig (i hvert fall de fleste av dem) har blitt plukket inn fra villmarken og gjort om til pyntegjenstander.
Det er normalt i naturen at levende vesener som dør blir til mat for andre levende vesener, og fiskeverden er ikke annerledes enn dyreverden.
At det ikke er heldig for vannkvaliteten i en begrenset vannmengde som i et akvarium er en helt annen sak, og det er vel ingen tvil om at i hvert fall store, døde fisker bør fjernes så fort som mulig for ikke å forurense akvariet.
Om en tetra eller guppy dør og blir spist av kompisene sine ser jeg ikke helt grusomheten i det.
LJ
Det kommer helt på om en ser på fiskelisken sin som en koseloseklump som bare skal være bak glasset sitt og se søt ut, eller om en har innsett at dette er levende vesener som opprinnelig (i hvert fall de fleste av dem) har blitt plukket inn fra villmarken og gjort om til pyntegjenstander.
Det er normalt i naturen at levende vesener som dør blir til mat for andre levende vesener, og fiskeverden er ikke annerledes enn dyreverden.
At det ikke er heldig for vannkvaliteten i en begrenset vannmengde som i et akvarium er en helt annen sak, og det er vel ingen tvil om at i hvert fall store, døde fisker bør fjernes så fort som mulig for ikke å forurense akvariet.
Om en tetra eller guppy dør og blir spist av kompisene sine ser jeg ikke helt grusomheten i det.
LJ
Postet 06.04.10 kl 20:42
Dette med døde fisker i zoo butikkene er noe jeg har sett går igjen på enkelte butikker, mens andre sikkert har gode rutiner for vedlikehold å ettersyn.
dem plassene jeg ser døde fisker er det gjerne i kombinasjon med et filter som har ramlet ned på bunn, og en varmekolbe på tværs hengende etter ledningen. Noe jeg forøvrig ikke kan forstå at en dyrebutikk faktisk kan ha det slik.
dem plassene jeg ser døde fisker er det gjerne i kombinasjon med et filter som har ramlet ned på bunn, og en varmekolbe på tværs hengende etter ledningen. Noe jeg forøvrig ikke kan forstå at en dyrebutikk faktisk kan ha det slik.
Postet 06.04.10 kl 21:34
Vanilla NinjaEkkelt og ekkelt, Mrs. Flow. Det kommer helt på om en ser på fiskelisken sin som en koseloseklump som bare skal være bak glasset sitt og se søt ut, eller om en har innsett at dette er levende vesener som opprinnelig (i hvert fall de fleste av dem) har blitt plukket inn fra villmarken og gjort om til pyntegjenstander. Det er normalt i naturen at levende vesener som dør blir til mat for andre levende vesener, og fiskeverden er ikke annerledes enn dyreverden. At det ikke er heldig for vannkvaliteten i en begrenset vannmengde som i et akvarium er en helt annen sak, og det er vel ingen tvil om at i hvert fall store, døde fisker bør fjernes så fort som mulig for ikke å forurense akvariet. Om en tetra eller guppy dør og blir spist av kompisene sine ser jeg ikke helt grusomheten i det. LJ
Mrs. Flow? =)
Jeg har ikke tenkt å kosemose med fiskene mine nei Og jeg er fullstendig klar over at slikt skjer hele tiden i den ville verden. Men de blir jo på en måte kjæledyr som man bryr seg litt om likevel da... Satser på at det er lenge til jeg får dødsfall i akvariet,-p
Postet 06.04.10 kl 22:05
Postet 06.04.10 kl 22:09
Ikke misforstå meg, forresten. Jeg synes også det er kjipt at fisker dør, spesielt når jeg ikke skjønner hvorfor eller hvordan jeg kan hindre det.
Men om en fisk dør og de andre spiser den er ikke måltidet særlig mye verre enn det er når slamkryperen min spiser en siriss eller når sommerfuglfisken spiser en melorm.
Skulle sommerfuglen finne på å begynne å spise noen av de andre fiskene mine uten at de dør av seg selv, derimot, da blir det en annen dans!
LJ
Men om en fisk dør og de andre spiser den er ikke måltidet særlig mye verre enn det er når slamkryperen min spiser en siriss eller når sommerfuglfisken spiser en melorm.
Skulle sommerfuglen finne på å begynne å spise noen av de andre fiskene mine uten at de dør av seg selv, derimot, da blir det en annen dans!
LJ
Postet 06.04.10 kl 23:01
KaosJeg var på en zoobutikk i dag. I et par av karene så jeg at fiskene, spesielt ancistrusen, samlet seg rundt noe og forsynte seg grådig. Måtte se hva det var, og det var en død fisk:-S Det fløt også en øverst i karet, som andre fisker (lurer på om det var en eller annen Molly) spiste på. Er dette vanlig? Blir døde fisker bare etterlatt i karene til etegilde for de andre på zoobutikker? (Har forøvrig nå 5 stk Glødebåndstetra svømmende i akvariet - første beboerne! Og de var ikke i ett av karene som hadde død fisk i seg. Men fikk likevel en litt ekkel følelse. Spørs om jeg handler et annet sted når jeg skal fylle på med 5 til om noen dager...).
beklager hvis jeg bumper tråden, men STIMER glødebåndstetraene dine fint??
Postet 06.04.10 kl 23:28
Postet 07.04.10 kl 00:02
Marius Øie[QUOTE=Kaos]Jeg var på en zoobutikk i dag. I et par av karene så jeg at fiskene, spesielt ancistrusen, samlet seg rundt noe og forsynte seg grådig. Måtte se hva det var, og det var en død fisk:-S Det fløt også en øverst i karet, som andre fisker (lurer på om det var en eller annen Molly) spiste på. Er dette vanlig? Blir døde fisker bare etterlatt i karene til etegilde for de andre på zoobutikker? (Har forøvrig nå 5 stk Glødebåndstetra svømmende i akvariet - første beboerne! Og de var ikke i ett av karene som hadde død fisk i seg. Men fikk likevel en litt ekkel følelse. Spørs om jeg handler et annet sted når jeg skal fylle på med 5 til om noen dager...).
beklager hvis jeg bumper tråden, men STIMER glødebåndstetraene dine fint??
Hehe!
Det er helt i orden De stimer ikke nei. Er bare 5 ennå. Men tror de prøvde litt Ser at det er fire som henger sammen, og en som gjemmer seg i plantene. Artige typer!
Og Vanilla Ninja - du er morsom
Postet 07.04.10 kl 15:43