Stime eller ikke stime, det er spørsmålet :p

hei, jeg har tenk meg en tetra type enten Neon/kardinal tetra, Glødebåndstetra eller Rødmund tetra, (Prioritert i den rekke følgen) når jeg ser fiskene i Dyrebutikken så stimer, ingen av de:/ så jeg lurer på , er dette bare en konsekvens av plassmangel? Vil de stime bra igjen når de får større plass, eller vil de bare " henge " der ?

Det er en grunn til at fisk stimer og den er basert på tanken om trygghet i form at hvis de er mange nok så er det ikke jeg som blir tatt. Så for å løse ut den atferden så må man ha en trussel i akvariet. Dette er ikke så enkelt å få til da man ofte ender opp med at denne trusselen ikke nøyer seg med bare å være truende. Ciclider for eksempel har det med å spise neo- eller kardinaletra.

Rødmundstetra har en mulighet da de blir større og har normalt en mere rastløs atferd enn neo- eller kardinaletra. Skal man ha en stimfisk så kan de lønne seg å fore disse opp i trygge omgivelser da disse bruker å være utrolig små fra dyrebutikken. En liten oppfetingskur hjelper betraktelig.
rødmunnene vil også slutte å stime etterhvert. Er som nevnt over her, fare som utløser instinkter om å stime. Ingen fare, ingen stiming, som igjen blir til litt fisk overalt....

Hadde 100 rødmunner i et 540-liters kar. Etter en uke var kaoset komplett. 2-3 ggr i uken kunne de for et kort øyeblikk danne stim, men stort sett svømte de all over...
Ah, så så lenge Glødebåndstetraene mine er alene i karet vil de ikke stime? Da lærte jeg enda en ting
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap