Vente lenge med å tilsette flere fisk?

Når kan jeg sette inn fem Glødebåndstetra til?

Tenkte at en uke er passende dersom vannverdiene holder seg der de skal. Er det greit? =)

Akvariumet ble innkjørt uten fisk, det svømmer nå 5 Glødebåndstetra i det. 120L Lido
kor lenge siden du kjøpte akvariet? eller satt fisk i det for førstegang?
Jeg har satt inn fisk med en ukes mellomrom, og det har gått helt fint
Ok, da satser jeg på en uke her også

Akvariet ble kjøpt for fem uker siden i morgen. De fem fiskene er helt nye
pumpa bør stå 2-3 uker i karet før det kommer fisk.
men etter det så passer det sikkert bra med 5-6 fisk per uke,
men ikke sånn at det blir for mange fisk.
Hun har allerede innkjørt karet fiskeløst. Det er nå tid for å begynne innsettingen av fisk, og det hun spør om, er hvor mange i slengen hun kan sette inn. Man setter naturligvis ikke inn alle på en gang, for da blir belastningen for brå og for stor.
Å sette inn fisk etter to uker som du foreslår, er jo den verst tenkelige tiden. Det er da nitritten oppstår (etter ca to uker) og er bare på vei opp, opp og opp de neste to ukene etter det. Setter man inn fisk etter to uker, putter man dem rett i gift-bad.
Det er derfor ikke et særlig godt råd å anbefale folk å sette inn fisk akkurat i den perioden.
he919
pumpa bør stå 2-3 uker i karet før det kommer fisk. men etter det så passer det sikkert bra med 5-6 fisk per uke, men ikke sånn at det blir for mange fisk.
Mona og eg er nærmest alltid enige (det vil si: etter råd fra Mona blir eg til slutt overbevist).

Men (som Mona meget godt vet) vi blir aldri enige om når man skal sette fisker i et akvarium

Fiskeløs innkjøring høres så bra og skånsomt ut, men eg skjønner ikke at det forandrer noe som helst:
Man må mate et akvarium med noe for å få i gang nitrifikasjonsprosessen, og da er gjerne flakfôr brukt. Så langt er alt greit, men i det øyeblikket man innsetter fisk overskrider man, etter min mening, alarmgrensen. Da må man likefullt følge med som en smed på vannverdier...

Derfor er det like greit å innsette fisk fra dag 1, etter min mening. Man må selvfølgelig nøye følge med på vannverdiene, men det må man uansett med "fiskeløs innkjøring".

Slik sett ser eg faktisk på fiskeløs innkjøring som en potensielt farligere startmetode, da man på den måten kan ta litt lettere på ting...
Jeg ser tankegangen din, Donald, men likevel;

Ved oppstart av et akvarium kommer det en oppblomstring av amoniakk og nitritt. Denne må komme for at det skal bli en bakteriekoloni i filteret. Dersom man kjører fiskeløst, er ikke denne nitritt-toppen noe problem, vannverdiene kan bare overvåkes og man registrerer bare når det er over og karet er klart. Selvfølgelig kan man oppleve en oppblomstring av nitritt når fiskene settes inn, fordi bakteriekolonien ikke er stor nok til å takle det økte avfallet, men denne økningen kan nå likevel ikke være like stor og lang som ved innkjøringen?

Jeg har kjørt inn to kar, og opplevde en lite nitritt-topp i det minste karet, trolig som følge av overforing. I 125-literen har jeg nå satt inn 20 fisker, 10 om gangen med en drøy ukes mellomrom. Det har ikke vært noen nitritt foreløpig *bank i bordet* Dersom jeg hadde kjørt inn med fisk, hadde jeg hatt fisk i karet under en 14 dager lang nitrittperiode, og måttet skiftet vann dag etter dag etter dag. Når jeg fikk en ørliten økning skiftet jeg vann samme dag, og neste dag var det over. Filteret hadde tatt seg av det.

Så uansett hva noen mener, er jeg fortsatt kun for fiskeløs innkjøring. Det er det beste for fiskene, og ikke minst for den nye akvaristen.
hei på deg Kaos

Det virker på meg som at dette er et allerede innkjørt kar, stemmer det?

Det og sette inn en ny gruppe fisker med en uke mellomrom virker helt greit. jeg gjør det selv og det fungerer.
Takk for svar og synspunkter alle sammen

Karet ble kjørt inn uten fisk ja, som jeg sier i hovedinnlegget

Nå svømmer det fem morsomme karer (eller frøkener) i det. De kommer bort til glasset og håper på mat hver gang jeg sitter og ser på dem Prøver å finne ut hvor mye mat som er nok og hva som er for mye.. Satser på at man finner en balanse etter hvert.

Kommer til å sette inn 5 av samme sort til når det har gått en uke, så fremt vannverdiene holder seg fine! Blir artig å se hvordan de "gamle" reagerer på de nye
hei, kult å høre at du har startet opp et nytt kar uten problemer. jeg er i denne fasen selv. har en Juwel lido 120, skal den har stått i over en måned i dag. i morgen drar jeg på shopping, skal kjøpe 2 palettciklider og kansje en ascitrus ( eller hva den nå heter), vil ikke ødelgee tråden, men noen som ser noe galt i det? jeg gikk ned i dag, sjekket vannverdiene, de så bra ut, så jeg satte utti en voksen og to små guppyer, dette er min dobbelt sjekk, så hvis det fortsatt står bra til i morgen, blir det liv :=)
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Odland
Reklame for plussmedlemskap