Catappa blader!

Heisann!
Jeg har tenkt å lage sør-amerikansk biotop (prøve hvertfall), så lurer jeg på om jeg kan kjøpe catappa blader fra ebay og ha disse oppi? Eller andre blader for den saks skyld..
Dersom det er tilfelle, gjør det noe med vannverdiene, eller råtner de fort og forurenser vannet?
Catappablader vil i utgangspunktet egentlig ikke senke pH OG GH...heller sørge for bedre vannverdier i karet, desinfiserende etc.
Skal duha sørmaerikansk biotop, vil jeg anbefale eikeblader, og heller eikebarkekstrakt, som senker pH og GH til optimale verdier. http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=1000&pageId=293
Men ha gjerne catappablader i tillegg! Har bare erfaring med at de slettes ikke senker pH og GH! Men de er meget "sunne"¨å ha i karet...!!!
ok.. men blir det feil å kjøpe det? er det "feil" tre i forhold til biotop?
Nei, det er ikke feil å kjøpe det. Men det vil ikke senke vannverdiene slik du ønsker. Kjøp eikebarksekstrakt slik jeg linket til! Jeg har apistogramma selv... Catappablader er mer desinfiserende, og bra generelt. Gjerne ha slike i karet. Spess hvis du har rekekarr, lærte jeg på foredrag av rekeekspert.

Men senking av pH og GH vil gjøres best med eikebarkekstrakt!
Catappablader senker ph, og vel så det! Vi har opprinnelig pH på 7.0 i springen, og bruker kun catappablader for å senke ph til våre søramerikanske fisker som gir oss en pH på rundt 6.0 så hvorfor du mener at det ikke senker pH vet ikke jeg? Man må selvsagt etterfylle med blader ettersom de råtner.
Okai.. Tar det lang tid før de råtner da? Så jeg vet hvor mange jeg burde kjøpe/legge oppi i første omgang..
Har aldri tenkt over hvor lenge de varer, men det ser man jo ann etterhvert. Kjøp 100 stykker når du først er i gang. De koster jo så lite i utgangspunket.
Okai tusen takk for alle svar!
Jeg har både catappablader og eikeblader i karret mitt.

Min erfaring er at eikeblader smuldrer opp raskt, og lager med "søle" enn man kanskje ønsker.
Catappabladene løsers ikke opp på samme vis som eikebladene. Catappanene blir mer "borte" om du skjønner, mens eikebladene deles seg opp i tusen småbiter.

Liker helt klart catappa best i så måte.

pH'en i mitt kar har også sunket litt i det siste. Om det skyldes catappa/eikebladene eller om det er en naturlig senking (pH synker jo litt med tiden i et kar) kan jeg ikke svare på.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap