- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Jod. gift eller ikke?
Jod. gift eller ikke?
Postet 07.04.10 kl 22:48
I denne gode tråden, Myth buster. -her knuser vi akvaristiske myter!, skriver Mangler i innlegg nummer 50:
Det er vel føre-var-prinsippet som sier "salt uten jod". Jeg bruker ikke salt i akvariene mine, så jeg har aldri tenkt på at det er så nøye.
(mangler)"Du må passe på å bruke salt uten Jod!" ...Salt som er tilsatt jod er ufarlig, siden den tilsatte mengden er så liten at dersom du skulle drepe fisken med dette ville du fått problemer med å røre ut den enorme mengden salt som trengs...Dessuten trenger de aller fleste (om ikke alle) artene som lever på denne planeten jod...Jupp, fisk [i]kan[/i] få struma de også...
Det er vel føre-var-prinsippet som sier "salt uten jod". Jeg bruker ikke salt i akvariene mine, så jeg har aldri tenkt på at det er så nøye.
Postet 07.04.10 kl 23:08
Postet 08.04.10 kl 14:18
Postet 09.04.10 kl 00:03
Jod i akvariet
Bruker jod, både i saltvann(finnes i saltet, og i korallmaten) og i ferskvann,.
men da i svært svært små mengder..
fisken kan få mangel sykdommer de og, derfor er det bare bra med litt jodtilsetning feks som i saltet.
- jeg bruker flytende jod på flaske fra apoteket som er til bruk for nettopp akvariefisk(oppdrettsfisk).
-bruker en nesten ikke målbar dråpe på en qutip(uten bommul) ved vannbytte.. så overdriver jeg i allefal ikke bruken av det .. leser også at mange medisiner for akvarefiskene faktisk kan innholde Jod.. så at det er så innmari farlig som det har blitt sagt tidligere er vel en aldri så liten myte, bare man ikke overdriver.
men bruk salt med måte, i ferskvanns akvariet.
men da i svært svært små mengder..
fisken kan få mangel sykdommer de og, derfor er det bare bra med litt jodtilsetning feks som i saltet.
- jeg bruker flytende jod på flaske fra apoteket som er til bruk for nettopp akvariefisk(oppdrettsfisk).
-bruker en nesten ikke målbar dråpe på en qutip(uten bommul) ved vannbytte.. så overdriver jeg i allefal ikke bruken av det .. leser også at mange medisiner for akvarefiskene faktisk kan innholde Jod.. så at det er så innmari farlig som det har blitt sagt tidligere er vel en aldri så liten myte, bare man ikke overdriver.
men bruk salt med måte, i ferskvanns akvariet.
Postet 09.04.10 kl 00:57
Postet 09.04.10 kl 11:17