Kommer yngelen til å sulte ihjel????

Jeg kikket inn i rekekaret idag, å skulle telle de nyfødte små danio yngelen som har hengt på glasset, igår var det 5, så 7, å så kom vi opp i hele 9 stk før vi la oss igår, å spent gikk jeg inn for å sse hvordan det stod til med de 9 søte små når jeg kom hjem fra jobben idag, å da fikk jeg sjokk :O

Det er ihvertfall 100 yngel oppi der ca, jeg talte til 50 flere ganger å kom veldig ut av tellingen, for de henger overalt på alle de 4 sidene av glasset, å så svømte det en stor sverm av yngel midt inni i akvariumet, hva skal jeg gjøre ????

de spiser jo kun infusorier, å jeg begynte å lage det til de igår, men får det ikke til, å idag leste jeg at banaskallet skulle være tørket, jeg la det rett oppi et glass uten å tørke det

komme ryngele til å sulte ihjel en etter en nå...de spiser ingenting annet????
Legg bananskallet et sted der det er svært varmt (over varmovn, oppå en kaserolle, i stekeovnen, på peisen..).. da blir det brunt og fint raskere.. Så prøver du på nytt..

Du kan også sette opp en beholder på rundt 10 liter (helst akvarium, for å holde oversikt), der hvor du mater 2-3 ganger i uken, uten noe som helst annet levende.. Jeg bruker å ta vannbytte hver 3. uke ca, og da tilsetter jeg rundt en teskje sukker.
Etterhvert vil du se noen ormer som formerer seg kraftig. Disse suger jeg opp med sprøyte, og mater mine danioyngel med. (ca 3 uker).

Det tar lang tid før ormene kommer. Ihvertfal hos meg.. Så det er greit å gjøre det tidligst mulig, selv om de ikke er store nok til å spise dem enda. Så får dem tid til å formere seg styggmye til de er store nok.

Artemia og artemiaegg har jeg ikke erfaringer med, men skal vistnok være bra for enhver yngel.

Ellers må du huske at danio vokser veldig, veldig raskt i forhold til annen fisk, så det er nok ikke så veldig lenge til de kan begynne å spise ormer, flakfor, etc.
Tusen TUSEN takk for hjelpen, vil jo så gjerne få det til skal forsøke å tørke et bananskal i en rekordfart, å sette igang på ny, men tar det ikke et par dager? vil de ikke sulte ihjel på de dagene, FØR infusoriene er klare? eller klarer de seg på det som er i akvariumet, alger osv frem til de kan spise flakfor?
Har de ikke en gul sekk under seg enda? Den de lever av den første tiden.. Og nei, de vil ikke sulte ihjel..

Husker ikke hvor lang tid det tar med bananskall osv. Men du ser det tydelig på vannet når det er klart.
Har du eplesnegler eller lignende? de produserer infusorier. og så er det mye liv i planter disse små kan leve på ei litaq stund
Jeg har ingen eplesnegler nei, de er oppi et 100 liters rekekar, det er MYE mose oppi der, en svær klump, en rot, å finkornet sand som bunn, det er det de har, litt alger er det, siden rekene liker det, så har jeg ikke tatt bort det.

Det finnes nødløsninger hvis man ikke har noe annet.

Da jeg hadde tetra-yngel var jeg egentlig nødt til å gi dem infusorier i starten, da de er for små til å ta noe annet de første dagene. Men jeg har aldri fått til å lage infusorier, av en eller annen grunn. Vannet har bare blitt illeluktende hos meg, og ikke sånn "tåkete" som betyr infusorier.

Det jeg gjorde var å gi dem litt JBL NovoTom de første dagene. Det er finere enn støv, og jeg bare dyppet pekefingeren i fôret, og det som festet seg på huden på fingeren ble så knipset utover overflaten i yngelkaret. Det ble liggende på overflaten som støv. Dette spiste yngelen. Det hadde sannsynligvis vært mye større overlevelsesprosent om jeg hadde brukt infusorier, for av det tetrakullet vokste det opp bare 14-15 stk.

Ok, tusen takk for tipset

kanskje jeg skal forsøke det, jeg har knust opp flakfor til de, som ligger som en film på overflaten, regner ikke med at det er smått nok, men håper virkelig at de får i seg noe, å dersom det kan være sååå mange som faller fra, så kan det jo hende at det kommer til å minke på den store svermen jeg har inni der også da, aldri sett så mange yngel på en gang engang jeg
Jeg har danio rerio yngel, og hvis det gjelder alle danioer - så har de en sinnsyk vekst. Og sinnsyk forskjellig vekst! Hos meg spiste de største søskene, de minste.
Jeg orket ikke akkurat å flytte de forskjellige størrelsene på yngelen. Man får rerio yngel raskere enn guppy (overdriver faktisk ikke)
Ronny-André
Jeg har danio reriro yngel, og hvis det gjelder alle danioer - så har de en sinnsyk vekst. Og sinnsyk forskjellig vekst! Hos meg spiste de største søskene, de minste.


:O

OJ...!!! piste de opp de minste, det er det galneste, kanksje jeg må forsøke å håve de ut dersom de beg å få litt størrelse, å slippe de over i hovedkaret vårt..

skal jammen bli spennende dette her, er første kullet mitt, eller det er det andre da, men de er så tette, at de første ikke har fått særlig str enda, så de går vel nesten under samme kull..

Gleder meg til å se hvordan det går, håper ikke at jeg mister alle.

Hvordan ser reriro ut? fikk ingen treff på dem her inne, er ikke de vanlige kanskje?
Aha, jeg så at jeg hadde skrevet feil nå ja hehe... var litt for trett igår kveld, stilige de var
Hardkokt egg..
Forsøk med en hardkokt eggeplomme - skvis litt gjennom noen nettingstrømper, rett i vannet. Har flere venner som bruker det i stedenfor infusorier -> mye mindre stress...

Legg det du ikke bruker i kjøleskapet - så har du til et par dager, eller spis det til frokost.

Lykke til,

Marius
Bare husk på at dette med å gi kokt eggeplomme er en litt finurlig greie...
Det er fryktelig lett å overdosere og overfôre, med resultatet at det blir masse uspist eggeplomme til overs i karet. Og trenger jeg si hva som vil skje da....? Alle vet vel hva råttent egg stinker
De lever i beste velgående enda Håper det vedvarer

Jeg skal gi dem litt eggeplomme til kvelden ikveld, men vil ikke det synke ned da? finner de maten på bunnen? de ligger helst oppe ved overflaten, å så svømmer noen litt rundt omkring i karet.
Plussmedlem
Voksne sebra'er plukker fra bunnen, så jeg ser ingen grunn til at yngelen ikke skulle det.
Hun har ikke sebra, men en annen. Er jeg som har sebraene.. Bare sammenlignet dem. Er ikke store forskjellen på oppførselen på dem, så.

Men jeg har faktisk aldri sett mine sebra plukke mat fra bunnen. Mine støvsuger vannoverflaten -hele- døgnet. Aldri nedenfor de øverste 30cm.

De lar ikke engang andemat få voske, haha :p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap