Eggeskall

jeg lurer på om det går ann å gi eggeskall til reker og snegler slik at dem skal få i seg nok kalk. eller finnes det andre lure ting man kan gi dem?
Plussmedlem
Mineralsteiner er vel helt klart å foretrekke, men jeg har brukt eggeskall og kan ikke si å ha observert skader i skall eller problemer med skallskifte.
Etter det jeg har observert virker det som dyrene selv regulerer dette. Hvorvidt sneglene faktisk spiser eggeskall når de åler seg over bitene, vet jeg ikke, men jeg har ved mer enn en anledning sett mine Macrobrachium dayanum (langarmreker) spise eggeskallbiter.

Personlig foretrekker jeg eggeskall. Dette fordi kalsiumkarbonatet i skallet er bundet sammen av proteinsyrer og er en mye sterkere binding enn det bindemiddelet mineralsteiner holdes sammen av. Dermed unngår jeg at ph'en i karet mitt stiger like fort når dette brytes ned fordi eggeskallet brytes ned mye saktere.
Men dette må selvsagt tilpasses det miljøet dyrene trives best i.
Viktor
Mineralsteiner er vel helt klart å foretrekke

Viktor
Personlig foretrekker jeg eggeskall.

Det var en kombinasjon jeg ikke skjønte helt... ?
Plussmedlem
Kampfisk
[QUOTE=Viktor]Mineralsteiner er vel helt klart å foretrekke

Viktor
Personlig foretrekker jeg eggeskall.

Det var en kombinasjon jeg ikke skjønte helt... ?

Det jeg mente var at mineralsteiner inneholder mer enn bare kalsiumkarbonat, som eggeskall hovedsaklig består av. For å få et fullgodt mineralsupplement til reker og snegler er mineralsteiner sannsynligvis det beste alternative.

MEN, på et personlig plan foretrekker jeg å bruke eggeskall selv, av de grunnene jeg nevnte tidligere. Mine reker og snegler går i et selskapskar med hovedsaklig sør-amerikanske fiskesorter og disse foretrekker bløtt vann med lav ph. Mineralsteiner avgir kalk til vannet raskere enn eggeskall (innbiller jeg meg), derfor min personligepreferanse.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap