Stines undervannsverden- en stadig voksende hobby. (side 2)

Var å kjøpte meg 3 nye planter i dag. Var nok ikke så gjennomtenkt hvilke jeg tok, så bare på hvor lette de var å få til Navnene på plantene er: Eleocharis parvula, Rotala rotundifoia og Microsorum pteropus.
Så til poenget her, syns ikke de 2 siste passet helt inn:/ Ble så mye forskjellige farger på plantene nå, og jeg er ikke flink til sånn akvascaping eller hva det heter;p Kanskje noen kan komme med innspill på hvordan jeg skal plasere plantene for å få det til å se mest mulig naturlig ut?

Har en til slik Microsorum plante i det andre karet mitt, og mere vasspest så det er mulig å flytte til/fra noe planter.
Har de siste dagene observert en stadig vekst av små snegler i 80l, tenkte kanskje det var eplesneglene som hadde formert seg. Men de ser ikke gule ut, og har litt flatere utseende med snurr i skallet. Er vel noe som har ligget i plantene jeg kjøpte sist:/
Er ikke så mye som skjer i akvariehobbyen for tiden, har ikke hatt råd å kjøpe noe nytt og da er det egentlig lite å fortelle. Men var i dag å kjøpte 2 ancistrus til 160l, er kommet noe alger og siden jeg ikke hadde noen fisk som tar alger så måtte jeg bare kjøpe det
Har også tenkt å bestille noen snegler fra akvariereker.no, syns de rosa posthornsneglene er veldig fine så blir antagelig slike
Legger ut noen nye bilder jeg tok i kveld, men er ikke lett å få tatt bilder da Rødmunnene skal svømme rett foran kamera hele tiden. Artige og nysgjerrige fisk
Har i det siste sett veldig lite til nøkkelhullciklidene, de holder til mellom bakglasset og roten. Vet ikke hva de driver med der, men kommer bare frem når det er mat, men det er også bare så vidt.
Liker de nye ancistrusene kjempe godt, merker jeg får lyst å skaffe mange av de og kansje prøve å få til lek på de. Har bestandig vært facinert av disse "sugefiskene". Håper det blir nye fisk iløpet av neste uke, synes det er så stusselig i begge karene nå.
Fikk penger på konto i dag, og da ble første stopp dyrebutikken. Hvor ellers liksom Kjøpte 5 rødmunner, så nå har jeg en stim jeg er fornøyd med. Fikk også et rart innfall å kjøpte et dverg gurami par. Tanken var at jeg skulle ha de i 80l, men de endte opp i 160l. Usikkert om de blir værende der.
Ser ikke ut til at jeg får noen scalarer med det første, så de kan bli der foreløpig. Driver også å skal bestille snegler, kan jeg ha reker i 160l? Har aldri prøvd reker og det høres spennende ut
I dag fikk jeg sandsnegler og posthornsnegler som jeg har kjøpt av folk her på forumet. Sandsneglene skal i 160l og posthornsneglene skal i 80l sammen med eplesneglene. Tror det var på tide jeg fikk meg sandsnegler, sanden kjentes ganske kompakt ut da jeg rotet i den i går.
De posthornsneglene jeg kjøpte er så søte, veldig fin rosa farge. De flyter ofte rundt i overflaten, men regner med det er av samme grunn som jeg leste at eplenseglene gjør det, for å flyte til bedre beitemarker

Sandsneglene derimot må være scitsofren, de ligger oppå sanden, henger på roten, steinene og glasset. Betyr det at noe er galt?? De gjør jo ikke den jobben jeg skaffet de for:p

Skal foresten en tur til Mo i rana i dag, og da blir det en tur på dyrebutikken der. Håper de har noe spennende som jeg kan ta med hjem

Slenger inn et spørsmål på slutten, noen som vet hvor jeg kan kjøpe eplesnegler i andre fargevarianter enn gul, brun og hvit? Har jo sett at de kan ha så mange fine farger.

Legger med noen bilder jeg tok her om dagen(gjennom veldig skittne glass) :s
Slo på lyset i akvariet nå og må bare vise dere bilde av hvor sandsneglene har tilbringt natten. Syns dette er merkelig oppførsel.. Er det ikke?
Dyrebutikken på Mo var en stor skuffelse. De som jobbet der visste vel knapt forskjellen på en Guppy og en Ancistrus, setter det litt på spissen. Men det ble iallefall ikke noe kjøp der.
De hadde noe rart som fanget oppmerksomheten min, en mørk fisk som lå halveis nedgravd i sanden. Den så død ut, minnet om noe fra dinosaur tiden. De sa det var en krokodille fisk, men finner ikke noe slikt i fiskebasen eller på google.
Ble merkelig facinert av den, men turte ikke kjøpe da jeg spurte hvilke vannverdier den skulle ha fikk til svar at den skulle ha Vanlige vannverdier. De hadde vanlige vannverdier i alle karene sa hun som jobbet der. Spurte også om navnet på en av algespiserne de hadde, fikk til svar at det var en pleco, men hun kunne ikke si hvilken. Synes det er synd at man ikke kan få skikkelig hjelp i butikkene, neste gang får jeg vel ta med meg et fiskeleksikon :p

I dag har ancistrus gutten min i 80l fått seg dame Hadde vært arti om det blir lek på de. Er det slik at de må ha en slik lekshule, eller vil de kunne bruke den hulen jeg har laget mellom bakglasset og 2 røtter?:/ Han bor i den hulen nå, men vet jo ikke om de føler det er trygt å ha egg der.
De foretrekker som regel en hule. Men har sett de få yngel i kar uten hule.
Hulen(ene) burde ikke være for store. Spesielt åpningen, den burde ikke være større en den kan klare og blokkere åpningen med kroppen sin. Altså med sidefinnene da.
Og kanskje 10-15 cm dyp/lang.
Hos meg har det vært den perfekte oppskrifen.

Greit og gi de 2-3 huler sånn at pappaen har noe å velge mellom.
Er jo pappa ancitrus som tar arbeidet

Kan jo nesten virke som om ancitrus gutten din har funnnet en fin plass.
De pleier og holde seg mye i den hula som etter vert blir en yngelhule/lekshule.
Kan hende den ikke vil bruke den hulen jeg har laget da, er ganske stor åpning på den. Tror jeg bare kjøper en lekshule så er jeg på den sikkre siden Håper det blir lek på de, han ble vertfall veldig intresert i henne. Han kom ut av hulen og fulgte etter henne overallt, vanligvis ser jeg han bare når han får mat.
Fant gurami hunnen min død på tirsdag, skjønner ikke hvorfor hun døde. Er første fisk som har død siden jeg startet opp dette karet.
Har også oppdaget at "80 litern" min er en 70 liter:p Og der oppdaget jeg i dag at det kryr med nye guppy yngel (huff). Angrer fælt på at jeg kjøpte de guppyene, ikke at de ikke er fine fisk. Men blir så mange av de etterhvert. Men det var siste kullet, har bare en voksen hunn igjen. Satser på at jeg får gitt de bort når de har vokst seg litt større

Nå skal jeg ta vannbytte i 160l, ligger brunt gørr overalt etter den pokkers rota, er irriterende at den flasser så mye enda.
Har så lyst å sette opp et til akvarium! Er så gøy å finne grus, planter å dekorere. Å velge ut nye fisk. Har et stående på rundt 40 liter, men syns det blir så lite..

Hann guramien min er foresten også død nå. Og jeg har fått 14 nye eplesnegler i forskjellige farger
I dag har jeg håndmatet værålen, har jo lest at de kan bli så tamme. Gikk fint til å begynne, han virret rundt handa mi og smattet på tabeletten. Men så ble han skremt når jeg rørte handa og da ville han ikke ha mer.
Har en stund lurt på om han er blind, har de syn i det hele tatt? Regner jo med at de har det, men han oppfører seg som at han ikke ser noe:/
Hei igjen.
Jeg hadde også guppy før, det blir ukontrollert mange etter vert. Tror jeg fikk 20-40 yngler hver uke før jeg solgte alle :P

Værålen er ikke blind. Men den ser ekstremt lite i forhold til oss.
Jeg har lest litt litteratur ang synet til værålen. Det jeg har funnet ut av kort fortalt er at den ser lyskilder, skygger og lysforandringer i gråtoner.
Så den ser deg nok ikke når du stikker hånda oppi vannet. Men vist f.eks akvariumlyset lyser opp handa di, så vil den se at det er noe der, og en røfflig form i gråtoner. Og stoler nok mere på luktesansen enn synet.

Den har jo en ekstremt god luktesans til fisk og være.

Jeg kan ikke finne igjen hvor jeg leste dette, men undersøkte mye ang denne ålen når jeg skaffet meg min første for ca 3 år siden.

Den kommer opp igjen og tar fra handa di Når jeg mater min kan jeg stryke den over hele kroppen og holde den inni handa forsiktig. Da kan den bestemme seg for og ligge der litt og kikke i kanskje 10-30 sekunder før den svømmer ned igjen. Dette kan jeg bare gjøre med han på 3 år, den er 23 cm stor og fullvoksen.
Den andre er jeg litt usikker på alder, men tror den er ca 1 år. Er ikke halvparten så stor engang som den andre. Den er skvetten og blir fort skremt. Men jeg jobber med og få temmet den også til håndmating.
Det forklarer jo hvorfor han er så virrete Synes værålen er en kjempe morsom fisk, så snart maten er i vannet blir han helt hyper å virrer rundt å leter etter maten. Når jeg håndmatet han lå han en liten stund i handa mi, og han smattet på fingrene mine hehe, syns det er artig.
Kan du si noe om hvor gammel du tror min er? Hadde vert fint å vite, men det er kanskje ikke mulig å se?
Var i går å kjøpte meg 2 nøkkelhullciklider til, var spent å se om de jeg hadde ville bli tøffere og tørre komme frem mer. Merker stor forskjell på de, de er fremme nesten hele tiden nå men er fortsatt litt skvetten, men de er vel bare slik. Da jeg hadde fått de nye ciklidene i karet oppdaget jeg at de har blitt nappet i finnene mens de har vært i butikken. Angrer på at jeg ikke så på de før jeg kjøpte de:/
Jeg måtte også bare ha en scalare, var lovet at de skulle bestille inn VF scalare til meg i mai, men den gang ei. Kjøpte en som ligner på de naturlige og er fornøyd med den Den skifter farge på stripene fra helt svart til nesten helt grå.
Også har jeg flyttet litt på ting i karet, og satt inn nye planter
Må bare legge ut disse kule bildene venninna mi tok da jeg matet værålen i går Er ikke verdens beste kvalitet, men synes de var artige
Huff:(
har sittet og observert i noen timer nå at nøkkelhullene jager på scalaren og napper i den hva skal jeg gjøre nå, er det noen andre som har opplevd at nøkkelhullene er slik? de skulle jo være en fredelig fisk.. Om jeg må velge bort en fisk så blir det nøkkelhullene som går, men vil jo helst ha begge sortene!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap