Nedenom og hjem igjen (side 2)

Idag har jeg plukket sikkert 150 egg fra corydoras aeneus. Godt med litt framgang her.
Tok vare på et kull før påske, og tok disse med på ei uke hos min mor. Par-tre timer transport og stort temperaturfall var ingen problem, men jeg tok desverre ikke høyde for andre vannverdier, så vannbytte dagen derpå tok knekken på alle i løpet av en time eller to.

Ser det blir flere og flere frittsvømmende kampfisk og makropoder, så de har fått mat for første gang idag. Liquifry 1. Er meget spent på oppveksten på kampfiskene.
18X105 liter ?? er du gal mann ?? hehe Skinner vel misunnelse gjennom så det lyser :P Stilig er det

Mvh VT
Gal, tja det er vel et definisjonsspørsmål
Trivelig å høre fra den kanten igjen Grøten.
Merkelig. Innlegget ble bare borte. Bilder av scalare og discus.

Disse discusene fant jeg på den lokale buddyen. Nærmere dobbelt så store som dem de bruker ta inn.
Ordentlig kjekking den discusen der Er nesten forrelsket i kampfiskhannen din =) Du må si ifra om du selger og sender yngel =)
Skal nok holde oppdatert om hvordan dette går.
Kampfiskyngelen lever enda, så dette er spennende.
Når det kommer til discusene her de rett over antta omtrent gått fra temmelig skeptisk og skvetne til å komme fram til glasset når jeg kommer inn. Ganske merkelig, men absolutt noe jeg liker.
Selvsagt er den største og fineste hannen ikke helt med på leken enda. Han sturer litt i det mørkeste hjørnet.
idag har jeg fått byttet vann på kampfisk- og makropodeyngel. Ser jeg endelig har ei klyse ancistrusegg på gang

Discusene virker å være mye mer begeistret for reker enn oksehjerte.
Heller dårlig bilde av kampfiskyngel. Håper å klare få et av makropodene også så jeg kan sammenligne.
Idag har endlersene mine sluppet sitt første kull. -Tusen takk Helle.


Så nå har jeg gående små yngel på svart makropode, kampfisk, endlers,corydoras aeneus og ei klyse egg på ancistrus. Samt noen halvstore yngel på L104 og L144.
Ikveld håper jeg å få fisket opp venusfiskene for et forsøk på disse. Yngelen fra dem vokser meget fort, så der har jeg store forhåpninger.
Så mye yngel
det må være gøy å få til så mye yngel på en gang selv har jeg bare guppy yngel. Ønsker seg endlers i stedet egentlig. heldig du er
Malleyngelen begynner bli ganske store da
Men ja, det er å få fiskene til å yngle jeg synes er det mest spennende innen hobbyen.
ja det er ganske morro. Hadde scalarer som jeg fikk yngel på noen ganger, men de levde ikke opp pga flytting Prøver å få ancistrusene mine i lek jeg, men de er overhode ikke interessert i hverandre. Har fler huler tilgjengelig også, men hannen sitter bare der på sin faste plass på rota si.
Ja, er det en ting jeg har slitt med mer enn noe, er det ancistrus. Har tatt livet av uhorvelig mange kull av dem til nå.
skal ikke de egentlig være ganske lette å drette a? jeg har bare en hann og en hue. Kanskje jeg burde få tak i en hue til? Hva tror du om det?
joda, lette å drette, og lett å knekke yngelen.
De klarer stort sett jobben uansett hvordan sammensetning du har.
Klarer fortsatt holde liv i mesteparten av yngelen, og jeg blir mer og mer fornøyd med liquifry som startfor. Yngel vokser greit, og frafallet er ikke stort.
Merker meg forøvrig at veksten på kampfisk og makropoder er ganske ujevn. Noen er ganske små, mens andre er sikkert dobbelt så store.

Idag har jeg også sett tendenser til risting på apistogramma masken, og to discus svømme rundt med eggleggeren ute.
Her var det dødd helt ut.
Uansett, dette forsøket med kampfisk gikk ikke bra, men jeg har lært et par ting til neste runde, blir å sette opp ikveld eller i morgen.
Idag legger sommerfuglciklidene egg høyt oppe i ei rot. Men de går sammen med discus og scalare, så der regner jeg ikke med noen overlevende.
Skal sette disse for seg selv når de er ferdige med første forsøk.
Synd det ikke gikk bra med kampfisk yngelen da.. Men sommerfuglciklider er vel heller ikke galt og ha lekspar av? Har nå et palettciklidepar i et kar her som jeg venter i spenning på at det skal skje noe med...
Hei.
Js, det med kampfiskene irriterer meg litt, men jeg vet hvor skoen trykker, og hva som skal gjøres anneledes til neste gang.
Makropodeyngelen lever enda, og vokser fint.

Skulle flytte sommerfuglene for seg selv, men den ene er rett og slett umulig å få tak i i 540litern.

Idag tidlig kom jeg over et par discus som har lagt egg. En del hvite, men også en del som ser fine ut. En av dem står konstant å vifter på dem.
Idag var discuseggene borte, og det var igjen fred og ro i akvariet. Rakk få med meg at omtrent halvdelen av eggene var befruktet, så de får åpenbart til den delen.
Sammen med 2 svære scalarer og en gibbiceps på nærmere 30 cm er det vel uansett umulig få til noe.
Så nå skal disse som la egg få flytte for seg selv i en 105liter i en periode for å se hva en kan få til.

Fikk endelig tak på den siste sommmerfuglcikliden, og disse har også fått et eget hjem.

I akvariet med apistogramma masken ser jeg nå knapt noe til fiskene, de ligger å trykker nedi kokosnøtta konstant.
Nå er discusene igang igjen.
Hadde store planer om å flytte dem for seg selv idag for å prøve få til dette denne gangen. -Men eggene ligger på ei rot som er så stor at den IKKE kan flyttes.
Kanskje jeg prøver flytte ut alle de andre fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap