Vil ha en fisk til i 80l

I 80Literen min nå går det foreløpig 8 C. Trilineatus, 11 Glødebåndstetra og 3 skjørtetetra. De 3 skjørtetetraene skal vekk.

Noen forslag til fargerik og livlig fisk jeg kan ha sammen med disse?
En kampfisk kanskje, er vel ikke mange fisker som kan slå den i fargeprakt og den skulle gå bra sammen med de andre så snart du har kvittet deg med skjørtetetraene da. De kan nappe :b
Skjørtetetraene skal flytte inn i akvariet til min kjæreste med flere slike.

Har tenkt litt på kampfisk. Men kampfiskene i dyrebytikken her ser så ulykkelige og livløse ut grunnet att de holdes i 5,5 litere. Derfor litt skeptiske til å kjøpe fisk i dårlig form. Mulig de vil kvikne til når de kommer i skikkelig akvarie da.
Plussmedlem
Med godt stell og kvalitetsfór så vil du nok fort se at kampfisken kvikner til.
Da kan det hende det flytter inn en Kampfisk i løpet av mnd. ^^
De har jo ikke akkurat så mye plass å bevege seg på i en 5,5 liter så kanskje ikke så rart at de ikke rører stort på seg. Jeg har hatt kampfisk sammen med små stimfisk og bunnfisker i min 125 liter og han var ihvertfall en aktiv fyr i hele karet, selv om han selvfølgelig slappet litt av innimellom
Men de fiskene er skikkelig livløse. De ble bare sure på meg da jeg fortalte dem att de hadde for lite plass. De bare kjeftet på meg og sa at fisken hadde det kjempebra. De ser nærmest halvdøde ut.
Ja, ikke alle dyrebutikkene som er like flinke med vannbytter i de små karene så da er det ikke rart fiskene blir slappe

Synd du ikke bor nærmere Trondheim, sjekk ut disse hjemmeavlede som snart blir til salgs der

Mulig jeg kan få tak i en da jeg skal til tr.heim sistehelga i april.
Høres ut som en plan Som du ser i den videoen så kan kampfisker være ganske aktive. Det er riktignok ungfisk som ikke er helt farget ut og fått full finneprakt, men likevel.

Kamfisken jeg hadde er ihvertfall den fisken jeg har hatt med mest personlighet og veldig tillitsfull også. Ble så lei meg da den ble syk og døde at jeg ikke ville ha flere av de.
Jeg er enige i at de er veldig fine! Hvilke kampfisk var det der?
så jeg kan søke opp i fiskebasen.
Jeg mener det var helt vanlige Betta Splendens, usikker på om det var vanlig veiltail eller andre finner på de, men du kan jo spørre Maren selv. Vet ikke hvor mye hun er på forumet, men om hun ikke svarer deg i tråden i løpet av noen dager så kan du jo sende henne mail ved å gå til profilen hennes å bruke linken der.
Jepp! For jeg har jo mulighet til å hente den uten problemer så. Det høres jo supert ut!
Ser Maren skriver i tråden sin at det er plakatvarianten hun har. Det vil si at det er en variant av Betta splendens med korte finner, ganske så anderledes enn de du har sett på butikken. De vil minne mer om hunn-kampfiskene som man kan se i butikken. Velger du en hann så vil den selvfølgelig få en del kraftigere farger enn hunnene.

Egentlig er disse kortfinnede kampfiskene mye sunnere og kvikkere enn de langfinnede og vel så vakre synes jeg. Dette er den hunnen jeg hadde og en plakat-kampfisk vil ha noenlunde samme finnelengde som henne, uansett kjønn. Fargene kan selvfølgelig variere.
Jeg så det der, men det går helt greit. Jeg vil jo selvsagt ha sunne og fine fisk.

Går det an å ha to av disse?
To hunner går bra, men selv om de har flotte personligheter så er de sjelden like fargerike som hannene. Om du er superheldig og får en hann med en rolig personlighet OG det er masse planter og gjemmesteder så KAN det gå bra å ha et par, en hunn og en hann altså, MEN det kan også gå helt skeis! Kampfisk er individualister så selv om det kan gå bra for noen å ha et par i en 80 liter så må man alltid ha backupløsninger om det skulle gå galt.

Det beste er altså to hunner ELLER en hann. Ingen grunn til å synes synd på hannen om han er alene, i naturen har de bare nærkontakt med hunner når de er i lekshumør
Sitter å tenker litt over det. Mulig det blir to hunner eller en han. Trenger ikke et par, da jeg venter mye yngel av andre fisker slik at yngelkarene og andre karene blir opptatt, så da er det ingen back-up løsning ledig.
Og med det samme, finnes det maller som kan trives i en 25 liter?
Det er et yngelkar. Så er bare ungfisk som bor i det og senere blir flyttet til andre kar/solgt når de er så store att de ikke kan bli spist.
Nei, jeg synes det blir for lite akvarium til maller. Om du behøver noe til å ta unna alger og restemat så er det bedre å sette oppi en snegle eller to. Kan anbefale både tigersnegl og sebrasnegl. De blir ikke så store som eplesneglene og tåler også litt lavere ph enn eplene. Dessuten så er de vakre

Mange bruker også sandsnegler i yngelkar, men de kan fort bli veldig mange om mattilgangen er stor og de tar ikke så mye alger oppover i karet heller.
Takk for tipset!
Når der er snakk om Plakatvariant av kampfisk, vil skjørtetetra også nappe på disse?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap