Sommerfuglciklide

Hei hvor mange sommerfuglciklider kan jeg ha i et 110 liters kar og hvordan kan man få de i lek
ET par, skaffer du flere vil de sloss, og får du lek vil de/den andre spise yngelen med første sjangse.
prøv å finne et par i butikken, eller en han og hun, de blir sommregel par hvis du får et av hvert skjønn, det vanskelige blir å se forskjell på skjønnene.

disse fiskene er også veldig skjøre og blir slitne av å være i butikken, da de sloss og misstrivs der, så ikke bli helt fra deg om en eller begge dør, sånne er det bare med disse ciklidene.

innred med mange gode gjemmesteder, og eggleggerplasser.

lav ph og hyppige vannbytter.

jeg forer mine flere ganger til dagen med omtrent bare fryst for, artemia, daphnia, fryste reker, mygglarver i alle farge osv, forer i veldig små porsjoner til dagen, da legger de egg ofte.

de er lette å få i lek, men de er dårlige foreldre, så trenger en god del forsøk til å klare å oppfostre yngel. VF sommerfuglciklider er en del bedre foreldre en de oppdretta.

lykke til, nydelige ciklide å anbefale til en med litt tålmodighet.

Du vet at det kan bli trøbbel om du blander coryer og ciklider i samme tank?
har alltid hatt cory å dverg ciklider sammen, de trivs godt sammen så lenge karet er stort nok om med MANGE gjemme plasser.

Må bare si meg enig med Mia - jeg har Cory sammen med Gullsøm og Sebraciklider i en 480l - det går bra med riktig oppset - Sebraene jager dem litt når de yngler og gullsømmen enser dem ikke.
Er plassen for liten og karet satt opp med for få skjulesteder og naturlige territorier går det nok ikke så bra.
Men sommerfuglcilider er jo ikke akkurat de mest hissige og territoriale ciklidene da - snarere tvert i mot.
somerfuglciklider er egentlig bare hissige på artsfrender.

man kan ha sommerfuclciklider med et annet dvergciklide par som legger egg i huler i et 110, med gode revir delinger, fks kakadue ciklider de er små og veldig snille, og er fornøyd med noen planter og hulen sin i et hjørne.
bare man lager begge sidene av karet atraktive for fisken å være, å ikke bare innreder den ene siden, da blir det krig.

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap