Guppy med ryggknekk. avlive eller ikke? pluss gravid guppy sporløst forsvunnet.

For to uker siden skulle jeg ta en svipptur hjem for å feire min bestemors 95-årsdag. Jeg skulle bare være borte i tre dager, og da jeg hadde glemt å kjøpe tidsbryter til lyset til akvariumet slo jeg det av, men lot taklyset i stua stå på. Denne svippturen ble til 2 uker, da min bestemor dessverre døde dagen før bursdagen sin.

Da jeg i går kom hjem var selvfølgelig det første jeg gjorde å sjekke mine elskede fisk, fore og bytte vann. Utenom at de hev seg over maten, så alle sammen helt fine ut, utenom en. Den ene guppyen min, en liten dame som har vært tynn og spinkel siden jeg kjøpte henne, har en ganske kraftig knekk på ryggen. Det ser ut som hun er blitt brukket i to og så satt sammen igjen. Skjellene på ryggen hennes spriker der knekken er. Hun svømmer ikke like bra som før, og det virker som hun har litt problemer med å spise. Hun spytter maten ut mange ganger før hun finner en bit hun vil svelge. Hva kan dette skyldes? Jeg har prøvd å finne svar på nettet, og har lest en del sted at D-vitaminmangel kan gi disse symptomene. Etter to uker uten lys kan vel dette kansje være en mulig forklaring? Er det noe jeg kan gjøre for henne eller er det best å avlive?

En annen ting jeg oppdaget var at en annen guppy, som var høygravid da jeg dro, er borte. Er det mulig at de andre har spist henne? Hun kan ikke ha hoppet ut, og hun er definitivt ikke i tanken.
En annen ting jeg oppdaget var at en annen guppy, som var høygravid da jeg dro, er borte. Er det mulig at de andre har spist henne? Hun kan ikke ha hoppet ut, og hun er definitivt ikke i tanken.

kansje i filtere??
har du svamp på innsuget???
Hun er ikke i filteret. Ingen mulighet for henne å komme seg inn der, men har uansett sett etter.
Jev ville avlivet guppyen med knekk. Den som forsvant har nokk etter all sannsynlighet dødd og blitt spist opp. Dersom guppydamer ikke får født, pga stress el. dør de.
Ok, takk. Noen tanker om hva som kunne ha forårsaket knekken?
kanskje du finner noe om det Hær Evt. i sykdomsartikelen til frank angell.

På en generell basis kan sies at guppyer har blitt avlet nesten ihjel, og er derfor svært utsatt for sykdommer og plager, som gjør at de dør raskt.
Det står der at tarmparasitter kan forårsake ryggknekk, men jeg finner ikke noe om behandlig mot dette? Regner med at om dette skule være årsaken så har de andre også parasitter!?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap