Kampfiskene som bare sover.

Jeg har et 11l akvarium hvor jeg har en kampfiskhunn og en kampfiskhann.
De er overraskende gode venner, men i det siste har de fått en ny interesse:
Sove hele tiden. Hannen har bla. sovet med hodet under en dekorasjon, og inni en tom plantepotte sammen med hunnen. Han har også sluttet å lage skumreder (Noe han brukte å gjøre annenhver dag). Jeg har slamsuget akvariet en gang i uken og brukt vannforbedringsmiddel + testet ph-verdien på vannet.

De andre akvariene har jeg ikke noen problemer med.
Verken av dem har noen sykdomstegn.

På det siste bildet sover begge sammen i en potte :1
De forsøker kanskje gjøre som brunbjørnen, gå i hi i påvente av bedre tider.

Har du lest om kampfisk i fiskebasen her og ellers?

"Min. størrelse i liter: 60 Liter"

og

"Et godt beplantet kar på 15-20 liter er minimum for et enkelt individ. Par bør holdes i større kar der det er rikelig med skjulesteder for hunnen, da hannen kan bli svært agressiv mot hunner som ikke vil leke, eller etter at hunnen har vært med på leken.
Holdes ofte i urimelige små kar. Ved oppdrett og ved utstilling for salg i butikker plasseres ofte hanner i svært små beholdere, men ingen fisk kan trives i størrelsen på et melkeglass.
"
Men de har jo bodd der en stund, det er vel 2 dager siden de begynte.
Er det filter i karet? Har du sjekket vannverdiene?
etter min meningen så tror jeg at det er tempetur som går opp og ned når de har fått nye vann da for det er ikk vanlig ting de sjør det der...
Det ble verre med natten, og kampfiskhannen min sine finner "råtnet". Jeg stelte i stand noen tiltak, og satt ham i en pose med vann fra 60-literen min. Han begynte å kvikne til igjen mens jeg byttet sand og tok vårrengjøring av akvariet.
Jeg begynte sånn sett helt på nytt med bakteriekulturen fra 60-literen, og nå koser kjæresteparet seg oppi akvariet.

@ TrudeHell: Jeg er enig med deg at par burde holdes noenlunde adskilt, jeg holder et lite øye med dem, og det er virkelig ingen jaging på noen av dem.
Med tanke på akkurat disse to, tror jeg 11l er helt perfekt.
Hvis halen til kampfisken ble frynsete og "råtnet", så har den sansynligvis finneråte. Esha 2000 er fin til å behandle dette. Finneråte kommer vanligvis av dårlige vannverdier, så du kan jo tenke litt på det...

Synes forøvrig at du virkelig ikke bør ha et kampfisk par i en 11 liter. Hvis du er absolutt må ha noe i den, så får du vel til nøds la den ene være oppi der.
Scroll nedover til "Hunnkampfisk" på denne siden så forstår du kanskje hvorfor.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap