Kjønn på sebraciklide?

...ja hvordan finner jeg ut det?

Har en, og ønsker meg en til, helst i motsatt kjønn slik at de forhåpentligvis kan bli et par.

Da jeg kjøpte den jeg har i butikken haddede bare denne ene igjen (jeg syns den var så søt at jeg måtte bare ha den..) De på butikken sa det var vanskelig å skille kjønn..men spør dere erfarne her inne; hva skal jeg se etter?
Avhenger litt av alderen - hjelper også stort om du klarer å fikse et bilde av den ifra siden.
Inaktiv bruker
Jenta er alltid mye mindre enn hannen og har litt rosa/rød farge på buken. Hannen har litt antydning til kul i pannen selv når den er 4-5 cm bare.

Jeg har ca 3 uker gamle 60 yngel nå og de er aldeles skjønne og det er veldig morsomt å ha disse herlige fiskene. Så jeg foreslår at du averterer etter noen som har en til overs, da det er svært mange som har en ekstra hanne eller hunn som de gir bort.
De er kjempekule. Aner ikke hvor gammel min er men den er sikkert rundt 5 cm.
Avartere etter en var ikke så dumt! Nå nærmer bilde seg farlig fort, mannen holder på å trylle bildene inn på macen sin..
Inaktiv bruker
Ja, du kommer ikke til å angre deg.
Jeg hadde andre fisker før og de var bare kjedelige . ..

Det morsomme er at disse bittesmå yngelen har sin medfødte personlighet selv om de er så små. Jeg forer de voksne med oksehjertebiter og de små yngelene prøver å rive løs biter til tross for at de er så bittesmå. Det ser temmelig komisk ut Tror ikke de greier å få løs noen bit heller. Men, jeg forer de små med bittesmå micromark som jeg dyrker selv + artemispulver for nyfødte, så de spiser dette og er ganske grådige. Merkelig at noe så smått kan greie å spise så mye Og det er en fryd å se foreldrene, de er sååå stolte av sine babyer og forsvarer dem med sitt liv. Og når jeg forer så spiser de ikke selv men overlater all maten til babyene. De er virkelig selvoppofrende. Og jeg har vel vært heldig med par for de ser ut til å ha et perfekt forhold, de leker og koser seg og ser så forelsket ut disse foreldrene. De er ikke så store, de er vel 5 cm . Hannen er mye større enn hunnen og jeg syns ikke hunnen har vokst i det hele tatt siden jeg kjøpte henne. Men hun har jo knapt spist noe da hun først lå inne i kokosnøtta i et par uker og ikek gikk ut for å spise, og så kom babyene og da har hun spist sparsommelig. Men, np blir jo uansett hannenmye større enn hunnen i denne rasen. Jeg synes hannen er flott å se på, veldig fin!

Greit nok at denne rasen kan formere seg veldig raskt, men, legger dem egg igjen kan man jo alltids fjerne dem hvis man ikke vil ha flere. Ellers kanskje storesøsknene kommer til å spise dem:P Slik er naturen.

Men, det å være foreldre er jo hele vitsen med deres liv; det er det de lever for og som gir dem glede. Og det er det som er det artige med å holde fisk: å se dem få små babyer og være vitne til hvordan de steller og gir disse små omsorg....


Inaktiv bruker
Må bare legge til at dersom du får flere enn bare en zebraciklid til og de danner et par og det feks er to hanner så må du fjerne hannen som ikke danner par med hunnen. Men, det går etter sigende helt greit å ha flere hunner med en hann.

Jeg hadde to hanner og måtte gi bort den ene, for når disse fikk yngel så gikk de til angrep på den og ville nok drept den hvis jeg ikke hadde fjernet den. Innen jeg fjernet den hadde den også greid å spise 3 små babyer, den tok ikke notis av at foreldrene angrep nemlig. Og, du skulle sett hvor hysteriske foreldrene var da de så at denne hannen spiste babyene deres. De var hysteriske og stressa i en hel time etterpå og oppførte seg helt rart... så selv om de hadde mer enn nok yngel så ble de virkelig oppskaket av å miste 3....

De tar virkelig foreldrerollen seriøst ja
Så-er det jente eller gutt, noen som vet??
Inaktiv bruker
Vanskelig i si. Kommer an på hvor gammel/stor den er. Men på mine hanner så man tydelig en bulk i pannen allerede da de var 4 cm. Så formen på hodet ser jo ut som jente men den mangler jo litt rødt på buken? Har den overhodet noe rødt på undersiden av kroppen eller på sidene? Jenta har nesten alltid litt rødt.
Nix, ingenting rødt. Og ingen tegn til bulk..

Kan dette være en ganske ung en? Den er vel en 4-5 cm lang...

Det sies at sebraene er aggressive i adferd men denne her en fredelig. Kanskje fordi den er baby?
Inaktiv bruker
Hehe... Mine var temmelig aggressive fra de var 3 cm. Men, det kommer jo an på om de er alene eller i flokk. Sammen med andre av sin egen art så kommer det mer frem deres naturlige atferd. Så, holder du en zebraciklid sammen med andre type fisk vil den ikke oppføre seg som en typisk zebra, før den eventuelt får en partner . . . .

Jeg tror kanskje det er en hanne du har . . ..
mine hanner var blå på finnene.
Hei!

Jeg ser tydelig at dette er en hann.
Har lest en del om de, og har de selv.
Hunnene blir som regel rød ved buken, men det er ikke knall rød.
Min er litt oransje-rød.

Hannene har ikke alltid bulk, har en selv og den har ikke bulk, og den er voksen
Inaktiv bruker
Interessant at noen hanner ikke har bulk. Men, hvordan er de i naturen og hvordan var dem før vi avlet dem i fangenskap?

Jeg har jo den hvite utgaven og jeg går ut ifra at de ikke var hvite i utgangspunktet men at dette er fremavlet (albino).

Min hanne er jo liten (5 cm) og har en helt tydelig bulk allerede. Og han er dobbelt så stor som hunnen enda de er like gamle. Hunnen hadde rødt på undersiden og sidene av kroppen fra den var temmelig liten.

Ja, det er jo aktuelt å kunne se forskjell på kjønn siden jeg nå har en drøss med yngel også
Se HER
Se på bildene av hannsebraene. Ikke alle har.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap