Lage akvarie av glassbord?

Har noen erfaring eller kunskap om å lage et akvarie av et glassbord? Som frontglass mener jeg.
Glassbord er oftest laget av herdet glass. Med andre ord er glasset sterkere enn vanlig floatglass, men hvis det skulle sprekke vil det i motsetning til vanlig glass eksploderer i tusen biter. En annen ting er at herdet glass er ømfintlig for belastning fra enden, et lite kakk med noe skarpt og glasset vil eksplodere. Du kan heller ikke kappe herdet glass (med "vanlige" metoder), da vil det også eksplodere. Som du sikkert skjønner er det vanligst å bruke floatglass, altså glass som ikke er herdet. Flere har brukt herdet glass som frontglass i akvarier uten at det har gått galt, men allikevel er det gjerne bedre å bruke float da det er slikt glass akvariumsprodusentene bruker og kan gå god for.

Herdet glass er glimrende og best egnet i slike ting som glassbord, dusjkabinetter, vitrineskap og lignende da eksplodert glass ikke er like skarpt og lett å kutte seg på som floatglass.
Ok, takker for utfyllende svar, men vet du hvor mye sterkere et herdet glass er iforhold til float glass?
Finnes det noen skalaer hvor mye de forskjellige glassene tåler per kvadrat meter eller hva enn det målers i ?? Har prøvd å finne noe sånn på nettet men der finner jeg bare alt annet jeg ikke trenger å finne..

Uansett så tar jeg sjangsen.
Jeg har et glassbord på 10mm tykelse, 140 x 80 cm som jeg tenkte prøve å lage et akvarie av.
Har en grovkjeller med noen små akvarier fra før men tenkte jeg skulle prøve meg på et DIY prosjekt med det glassbordet.
Har masse plank rester jeg kan bruke fra oppussingen av huset jeg bor i eller syrefast stål fra jobben.

Viss noen har tips eller linker fra forumet om byggings materiell å metoder så er det bare å skrive dem ned.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap