Gravid blå gurami

hei jeg tror jeg har en gravid blå gurami, den er hvertfall ganske rund på magen, noen som vet om gruamien legger egg eller om de føder levende?
kor lang tid tar svangerskapet?
noen svar hadde vært fint
Guramier legger egg i skumrede som hannen lager.
ok, og det er vell ett slikt skumrede som er serdelse populørt og spise for de andre fiskene jeg har oppi karet også da tenker jeg
Hvis du ser at hannen lager skumrede kan det godt hende du snart vil få akvariet fullt av bittesmå yngel.

Hannen slynger kroppen rundt hunnen og paret ligger å rister litt i 4-5 sekunder, eggene flyter så opp i skumredet. Dette gjentas mange ganger. Etter leken bør du fjerne hunnen siden hannen blir ganske hissig når han passer på redet.
Etter ca 48 timer klekker eggene og du har noen hundre småtasser i akvariet. Hvis du vil at de skal leve opp må du flytte dem (forsiktig i en kopp med vann, ikke håv) til et yngelkar, ellers vil de bli spist. Hannen slutter nemlig å passe på dem etter ca en uke.
Yngelen er veldig små, så de trenger veldig smått fôr. Jeg har hatt god erfaring med Liquyfry, og nyklekket artemia når de har blitt litt større.

Håper du er så heldig å få oppleve at de leker, for det er virkelig spennende! Jeg har en hann som har laget skumrede i dag, så jeg håper de leker i morgen.

Legger ut noen bilder fra en tidligere vellykket lek.

(edit: Skumredet får nok være i fred fra de andre fiskene, sålenge de andre fiskene ikke er veldig store, siden hannen passer meget godt på det.)
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap