Hvorfor er fiskene på overflaten og puster?

ER det for lite oksygen eller er det sånn de er?
Har vell 5platy og 5kobbertetra som er alltid på toppen og puster...
Noe galt med vannet?=S

Tky
hva er di nøyaktige vannverdiene?
tempraturen i karret?
Og hvordan står utblåset på pumpa?
og når skiftet du vann siste?
Tky
ER det for lite oksygen eller er det sånn de er? Har vell 5platy og 5kobbertetra som er alltid på toppen og puster... Noe galt med vannet?=S


Ja, det er sannsynligvis noe galt. Når ble dette akvariet startet opp? Når fiskene henger slik i overflaten, kan det tyde på nitrittforgiftning.
Det som skjer ved nitrittforgiftning er at fiskenes evne til å oppta oksygen i blodet svekkes, og dermed føler de at de blir kvalt og trenger luft. De søker da opp til overflaten og står der og gisper etter oksygen.

Dette er det første du bør sjekke. Det må gjøres en dråpetest for nitritt.
Strips er ikke godt nok!
Den er ph 7.
Og temperaturen 22.
skifta ut på fredag.

Hva burde jeg gjøre:S
den pumper ut ned i vannet ,og ikke ut.

Hvis du skjønner.:P

Først det enkle: Få til mere bevegelse i vannflata. Dette vil gir mere O2 i vannet.

Deretter må vi få opplysninger om karstørrelse, filter, hvor lenge siden oppstart, vannbytterutiner og innredning i karret. Et bilde av akvariet vil si mye om tingenes tilstand.
du har nødt til å svare på de spørsmålne som folk har stilt deg i svarene ovenfor. ellers klarer ingen å hjelpe deg.
når testet du vannet sist? og var det med dråper eller sticks.

Alle verdiene burde du gi oss da blir letter og hjelp deg.
Det vi trenger svar på av verdier er: nitrit, nitrat amoniakk, KH, GH
Holder på er ikke så lett når jeg er nybegynner.
Men jeg har en som er 90l. Har hatt den i nesten 2år.
Her er iallfall et bilde.
Bildet er blitt tatt forrgie uke
Har du gjort noe med filtret den siste tiden? Vasket det eller noe i den duren? Dette karet har såvidt jeg vet vært i drift en god stund, så det er ikke snakk om innkjøring med mindre filtret har blitt helt rengjort. Jeg mistenker at du har for lite oksygen i vannet, juster filterutblåset sånn at det plasker litt i vannoverflata
Helt til venstre så er der pumpen ligger.
Den er ikke så god i bevegelser.
Burde jeg vaske filten?

Hvordan står utblåset til filteret sett i forhold til vannflata? Har du bulighet til å styre utblåset slik at det lager bedre bevegelse i vannflaten(med bevegelse så mener jeg bølger)

Ellers så karret helt greit ut, lite alger så det burde være bra balanse i karret.
Nei har ikke mulighet til å styre utblåset.
Kanskje jeg burde kjøpe en ny pumper?

Det finnes bestandig mulighet for å endre på vannrettningen. En liten slangestuss er ofte nok. Er det et juwelkar?

Et lite tips til deg er å sette en ensfarget utvendig bakgrunn på glasset. I malebutikker får du kjøpt sort film til å feste på glasset. Dette vil bedre det visuelle inntrykket i karret ditt mye.
Også har jeg en "hjemmelaget co2-system".
Okei...Skal kjøpe det imorgen.
ikke vask filteret!!! Lese akvarieskolen?
Tky
Også har jeg en "hjemmelaget co2-system".


Har du hjemmelaget CO² system....?? Hvorfor sa du ikke det med en gang?
Det er svaret. Du kveler fiskene med en overdose CO². Det er derfor de gisper i overflaten.

Fjern denne CO² greia med en gang.
Okei...Skal man ikke ha det?
Trodde det er til plantene?
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap