Hvordan trimme/stelle heteranthera zosterifolia

Hvordan trimmer jeg denne planten:
Heteranthera zosterifolia

Kan jeg klippe av de som blir for høye? Den vokser noe enormt, og bakerst vokser den kun i høyden grunnet lite lys. Foran vokser den litt fremover.

Kan man plante det man klipper av, eller gjelder dette kun på stengelplanter som vasspest ol?
Klipp midt i mellom to bladrader, og plant toppen ned i grusen.

Der du kuttet, vil det komme minst et nytt skudd - som oftest 2, et ved hvert bladfeste.

Vurderer å kutte godt nede på stengelen, du oppnår en tettere, mer buskaktig vekst på den måten - noe som bare er en fordel så tidlig som mulig etter at det har etablert vekst.
Ok, takk for info

Ta kutter jeg planten og plater på nytt ved neste vannbytte.

Jeg ønsker en buskaktig vekst foran, og litt høyere vekst bak. Har ikke noe mer lys enn det som følger med juwelakvariene + at jeg har bestillt reflektorer. Så jeg forventer ikke å få til at planten skal begynne å "krype" bortover bunnen akkurat.
Dette er en fin plante og når den først begynner å vokse kan man klippe bort nye skudd ganske ofte. Skuddene er lette å plante på nytt.

Og det stemmer at veksten er litt avhengig av lyset. Den kryper utover ved godt lys og strekker seg oppover hvis den får lite lys.

Noen ganger har jeg latt den vokse for lenge uten å klippe den. Dette kan gi en stor og flott busk. Men hvis du klipper ned hele busken på en gang, så er min erfaring at det tar langt tid før den begynner å vokse igjen. Den kan til og med visne helt bort slik at jeg må fjerne alt sammen og sette ned nye skudd. Jeg har denne planten i to akvarier så jeg har alltid tilgang på nye skudd.

Ok. Skal huske på det. Foreløpig er det kun toppen bak jeg behøver å stusse da. Tenkte å plante det jeg klipper av foran igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap