Bettina's akvarier (side 11)

Trond13
Hvilken plante er det man skimter på det øverste av lekbildene? Og ja, for meg ser dette veldig ut som lek :) Fine bilder!


Hei
På det øverste bildet tenker jeg det er denne planten du tenker på...
[External Image]

[External Image]

Den er kjøpt på plantasjen og er ikke en sumpplante, men jeg tenkte den alikevel kunne være litt dekorativ til dammen. Vet ikke hva den heter heller og har ikke settt den før jeg kjøpte den... men somsagt, kommer fra plantasjen.

Hva skjer når de er ferdig med lek og evt egglegging?? de vokter vel ikke egg, ser for meg at det blir spist eller?? jeg burde lese litt om dette tror jeg...trodde bare ikke det kom til å skje i dammen min, eller at jeg hadde en av hvert kjønn...
Stilig plante! Bladene minner om calla, men blomsten gjør definitivt ikke det...

Nå har jeg ikke mye peil. på gullfisk selv, men jeg tror nok de fleste blir mat, men med litt flaks kan de klekke. Nå er det vel og sånn at litt yngre fisk gjerne leker med fisk av samme kjønn, og da er nok leken akkurat det: lek... Ellers anbefaler jeg gjerne gullfiskene.net, der er mye bra info i forumet.
Å for en nydelig dam og beplantning rundt
Må være gøy å ha fisker ute også ,ikke bare inne.

Hva er målene på dammen?
Sølvi Gullaksen
Å for en nydelig dam og beplantning rundt:) Må være gøy å ha fisker ute også ,ikke bare inne. Hva er målene på dammen?


Det er gøy å ha dam og fisker ute ja, men det er jo litt jobb, men veldig greit når man begynner å bli ferdig da!! Tror jeg etterhvert skal lage vannfall/bekk også... men ikke ennå..

Dammen er bare ca snaue 400 liter, jeg ser jo nå at jeg burde hatt en større dam, men siden jeg er nybegynner på dette feltet, får jeg bare kose meg med den dammen jeg har så lenge. Eksakte mål på dammen har jeg hverken for hånd nå eller i hodet, desverre.

Jeg vet ikke om du har nevnt det før i tråden, men hvor kjøpte du den dammen?
Kunne veldig tenke meg en sånn nemlig....*drømme*
Fiskene er nydelige! Det må være kos å se på når de leker sånn
Marita Ekdahl
Jeg vet ikke om du har nevnt det før i tråden, men hvor kjøpte du den dammen? Kunne veldig tenke meg en sånn nemlig....*drømme* Fiskene er nydelige! Det må være kos å se på når de leker sånn :)


Dammen er kjøpt på bauhaus, men jeg ser at flere butikker/nettbutikker selger forskjellige ferdigstøpte dammer.
Det er kjempegøy å se fiskene i slik lek.... hadde også vært gøy å få frem yngel... men men...

Slik er det nå...
Fortsatt ikke ferdig, men jippi, i morgen kommer feriepenger, og da er det igjen litt håp om flere planter etc...

[External Image]
Har fått et nytt lite prosjekt inne igjen også, i påvente av bedre vær ute... orker ikke stå i pøseregnet for å ordne ferdig ute i dammen og blomsterbedd...

Nå har jeg fått et kjempe godt tilbud på juwel trigon 190 liter, altså et hjørnekar, sort med tilhørende sort møbel, riktig nok er det T8 belysning i det, men egentlig spiller det ikke noe rolle.
Tenkte at jeg skulle ha dette i gangen min, istedet for det lille avlange jeg har nå. Da tenker jeg alle småfiskene blir glade. Kjenner jeg gleder meg til å hente karet.

Karet er 70x70 så målene er perfekt for hjørnet under trappa ned til gangen..... jippi....

[External Image]


Noen som har erfaringer med slikt kar??
Hei igjen alle sammen.....
Tar litt tid mellom hver gang jeg kommer meg på forumet og får skrevet litt. Jeg har jobbet mye i det siste, og blitt ganske så ferdig med både dam, skråningen og bedd rundt om. Har stor hage, så ting tar tid.

Nå bare koser jeg meg med stauder og roser og det er alltid en eller annen staude som hele tiden blomstrer, for ikke å snakke om rosene nå om dagen.

Plantene i dammen vokser veldig bra og noen har blomstret og noen står for tur nå. Veldig gøy med damplanter.

Her er noen bilder

[External Image]
Slik er dammen nå...

[External Image]
Houttuynia cordata

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]





Sånn som dette så det ut før jeg ble ferdig....

[External Image]

temmelig stor forskjell blitt ja!
For en vidunderlig hage! Skjønner godt at du er mye ute ;D
Høst
Etter sommer og ferie, og en mindre aktiv akvariehobby, er det godt at høsten kommer igjen og man kan begynne å pusle og styre med akvariene igjen.
Jeg for min del har nedgradert meg litt.
I sommer har jeg vel bare byttet vann og fôret fiskene, blir liksom ikke den tiden man har ellers til å dulle og dalle litt ekstra, når det er så mye annet som skjer hele sommeren.

Det som er trist nå er at man ser nesten fra dag til dag, hvor mye høsten tar hagen. Blomstene vokser ikke, knoppene på rosene springer ikke, det som var grønt, friskt og frodig, er ikke det lengre og det ser mer og mer trist ut.
Selvfølgelig skal man vel ikke stikke under en stol at det blir godt å slippe plenklipping noen mnd nå, men det er alikevel trist.

Også gullfiskene i dammen merker nok høsten nå. De spiser ikke så mye, det er ca 13 gr i dammen og de skal snart få flytte inn i akvarier jeg har gjort klart i kjelleren.

Tidligere hadde jeg akvarierom i kjelleren, men jeg solgte ut alt. Men nå som gullfiskene mine skal ned i kjelleren, tenkte jeg at jeg like så godt kunne sette opp noen 160 litere og prøve å drette litt fisk igjen. Hva jeg skal drette vet jeg ikke ennå, men heller i retning ciklide og maller.

Ellers har jeg vært uten co2 i sommer til 325 literen min. Det er kjedelig, og det synes nok plantene også, som plutselig ikke ble så fine lengre. Nå har jeg kjøpt inn noen nye planter, fått fylt co2 og er igang igjen... at man aldri lærer å fylle opp en reserveflaske!!
Har også klart å kjøpe noen noe fisker. Corydoras sp black og corydoras panda! Sp black er i 100 nesten hele tiden, selv om dette er ungfisk, ser det ut som lek, evt leker jo selvfølgelig små barn også...!! hehe

Venter på noen spennende planter... så mange bilder kommer ut etterhvert!

Gratulere med sp. Black, de er vidunderlige! De var jo mine første coryer, så jeg er vel litt innhabil, men elsker dem. Har hatt de et år snart, og de virrer ustanselig rundt, hviler i rekke ved frontglasset og er alltid i veien når jeg skal gjøre noe i karet. Det hender til og med at de smaker på meg ;D

Høsten merkes her i Trondheim også, selv om været er bedre enn på leeeenge...
sissimor
Gratulere med sp. Black, de er vidunderlige! De var jo mine første coryer, så jeg er vel litt innhabil, men elsker dem. Har hatt de et år snart, og de virrer ustanselig rundt, hviler i rekke ved frontglasset og er alltid i veien når jeg skal gjøre noe i karet. Det hender til og med at de smaker på meg ;D Høsten merkes her i Trondheim også, selv om været er bedre enn på leeeenge...


Jeg kjøpte 10 stk sp. black, men ikke alle er så svarte/mørke jeg trodde de skulle være. Mulig de blir mørkere etterhvert, eller at de rett og slett har blitt miksa litt fra importør. Jeg kjøpte posen med disse, før de ble pakket ut i butikken.
Evt kan jeg sortere ut litt etterhvert.
De er kjempesøte og veldig aktive.

Her er noen som kanskje ikke er så svarte...

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Eller er det slik de er som ungfisk?? hvordan var dine?
Så flotte de svarte er
Lurer på å legge inn en bestilling på disse selv, for det virker ikke som det er så mange private som selger disse, jeg har i hvertfall ikke funnet noen i nærheten.
Det er litt trist ja, at hagesesongen nærmer seg slutt, men høsten har nå sin sjarm den også
Mine er heller ikke helt svarte, mer fløyelsaktige. De er ganske lyse under buken, og har brunlige finner. De ble kjøpt fra Erik Johansen(?) her på forumet, og han har drettet de selv...
sissimor
Mine er heller ikke helt svarte, mer fløyelsaktige. De er ganske lyse under buken, og har brunlige finner. De ble kjøpt fra Erik Johansen(?) her på forumet, og han har drettet de selv...


Da vil jeg tro de er ganske like mine. Søte er de uansett og jeg håper jeg får til å drette litt på dem.
Jeg skal jo også sette opp noen oppdrettskar nede i kjelleren, så jeg kommer nok til å ville ha coryer der også. Kjenner jeg har veldig lyst på green laser, adolfoi og similis. Skal også ha noen dverg ciklider. Så nå er det litt planlegging både av kar og fisker, og det er jo alltid gøy. Flere storauksjoner er det fremover også. )))
Nye planter....
Jeg har vært ute å kjøpt noen nye planter. Til og med planter jeg ikke har hatt tidligere.

Proserpinaca palustris "Cuba" Amerikansk plante, men synes den er så fin og dekorativ, blir ihvertfall etterhvert håper jeg, så jeg måtte bare prøve denne!

[External Image]
Den er fremdeles liten, og jeg kjøpte bare noen stilker, men den har vokst litt på noen dager... Den har begynt å få de taggete bladene. Etterhvert skal den blir mer rød.

Så har jeg kjøpt Juncus repens
En rosett plante fra nord amerika, blir mellom 20-30 cm høy og denne måtte jeg bare ha. Synes den gjorde seg fint i plantekaret. Ser ut til at sjokoladeguramiene liker seg i og rundt denne planten.

[External Image]

[External Image]
Lille sjarmøren har blitt større siden da jeg kjøpte han og fruen føre sommeren, og nå viser hannen seg frem hele tiden, litt bøllete, men stort sett søt og sjarmerende. Jeg har en hun og en han, de er VF Trichogaster trichopterus, (Gullgurami, Blågurami, Marmorgurami, Blåmarmorgurami) Kjært barn har mange navn! hihi. Fanget på Sumatra/Jambi.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Jeg har også oppdrettvarianten "opalin" Noe god, rund og mett!!!
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap