Bettina's akvarier (side 15)

Hva slags grenmalle er dette? Var stilig
Pål
Pål sine fisker
Hva slags grenmalle er dette? Var stilig :) Pål


Det er Sturisoma aureum..... har 6 el 7 stk... de vokser relativt fort. Mine er bare små ennå.
Legger egg på ruten og hannen vokter de der.... kule maller... gode algespisere også...
Jeg pusler litt hver dag mellom nattvaktene på akvarierommet. Og det er lenge siden jeg faktisk har kost meg så mye med jobb og planlegging der som nå, og det begynner å ta form.

Jeg planlegger mye, og vet hva jeg vil, men noe av det blir etterhvert, tar mye tid og koster litt.

Glad jeg ikke solgte 160 liters reolen. Er veldig fornøyd med den nå. I dag kom det også en gjeng vakker keisertetra fra karantene karet til det midterste karet, som bor sammen med leopoldi scalarene og L134.

[External Image]

Mitt største ønske akkurat nå er å få tak i denne søte goodeiden......
[External Image]

Det er ikke relativt enkelt siden det faktisk kanskje bare et noen ytterst få i norge som aktivt holder denne arten. Nesten ingen har overskudd.... jeg jobber intenst, mulig jeg har napp, men det vil uansett ta tid.

Vidre er ønskelisten temmelig lang både når det gjelder fisker og planter. Etter flere år i hobbyen og etter å ha hatt så utrolig mange forskjellige fiske arter, velger jeg nå etterhvert å få tak i yndlingene. Dvs yndlings bettaen, lev føderen, goodeiden, rekene, coryene, plantene.... Litt godt å blandet, men så er det altså gullkorn fra en 15 år lang hobby ( så langt) ........

I morgen skal jeg flytte c. venezuelanus og gold stripe til hver sin 160 liter.... Tror de blir glade for å forlate hybelen nå... hadde også vært veeeldig koselig om de også begynte å leke. Så langt nå har jeg bare fått til trilineatus. Har også c. metae som legger egg jevnt, men etter min datter la beslag på de og flyttet de fra kjelleren og til rommet sitt, har de ikke lagt så mye som et egg. Mulig jeg kan få til en byttedeal med henne????

Noen som har gode forslag til fisker til dette karet??? Det er ikke mange liter, men det er 75 cm langt, ca 20 bredt..... tror det er rundt 30 liter. Forslag anyone????

[External Image]



Pygmécoryer? Veldig fint, lite kar det der
Det blir alltid en god stund mellom hver gang jeg skriver, men det er også godt med noen pauser.
Sykdom har gjort at jeg måtte legge ned mye av akvariedriften her.
I høst har jeg vært mye på Ahus og pendler fortsatt mellom sykehus og leger, må ta tiden til hjelp for å bli bra igjen etter operasjon nå i oktober.

Så da er mye gjort om, jeg orker ikke yte like mye som jeg gjorde og ting må være ganske enkelt inntil vidre.

325 literen i stua er flyttet ned i kjelleren på akvarierommet, men er erstattet med en juvel 180 liter. Noe levendefødere og grenmaller og c. trilineatus huser dette karet.

I kjelleren står 2 stk 325 litere. Det ene er gullfiskene sitt vinterkar, det andre er det som var i stua og er nå fylt av masse sand og røtter og er det perfekte ciklidekaret. Det er bare 1 par leopoldiscalarer og Pelvicachromis suboccellatus og noen inntil vidre sebra ciklider som bor her.

Vidre noen småkar og vel og merke et tomt juvel lido 120 liter da. Tenker å fiffe opp dette karet etterhvert.

Jeg har en 20 liter på badet som jeg hadde kampfisk par i. Det kom masse yngel, men ikke halvparten vokser opp. Kommer tilbake til dette. Moro med litt oppdrett oppi alt annet også.

Nå går jeg hjemme å venter på å bli bedre, og inntil videre duller jeg masse med fiskene og kattene, som henger i bena på meg for å bli med ned i kjelleren å hjelpe til eller for å ta seg et lite bad i gullfik karet. hihi Blir jo lite hjelp av kattene, men det er gøy å sitte å erte fiskene litt også
Ikke bra å høre at du har vært syk, Bettina. Håper du er på bedringens vei og at det nå bare går oppover
Igang :)
Da begynner formen å bli bedre og akvarielysten sniker seg frem

En tur til Webzoo/Jan Holt i Heggedal sammen med Marie er også veldig gøy.
Hadde bestilt noen små akvarier på 45 liter. Og det ble jo selvfølgelig både bakrunner og fisk med hjem også.

[External Image]
Den ene ferkvannsreolen hos webzoo....

Jeg angrer selvfølgelig på at jeg ikke kjøpte flere fisker når jeg først var der, men når det er sagt, planlegges snart en ny tur for å hente flere akvarier og besøk på forskjellige fiskebutikker i oslo omegn. Men fra webzoo tok jeg med en gjeng 10 stk C. habrosus.

[External Image]

De er virkelig aktive og glupske i matfatet. Elsker disse små tassene. Hjemmet til C. habrosusene er dette karet, sammen med hr. og fru. endlers (ren stamme fra Ole)

[External Image]

Så prosjekt 45 litere. 3 stk som jeg tenkte å ha i en reol, men etter litt feilmåling ble det bare 2 i reolen, men men.

[External Image]

[External Image]
Montering/liming av innvendig bakgrunn. Ganske søtt i så små akvarier

[External Image]

[External Image]
Nettopp fylt i vann, og må si jeg er fornøyd med dette.

Så neste skritt å få i planter. Da drar man en tur til Elisabeth
Fantastisk mye kult å finne hos henne. Må si jeg ble veldig fornøyd med flotte planter og ferdigplanta kar. Ferdig innkjørte filtre, da luftfiltre, måtte plasseres i karene og ikke bak innvendige bakgrunnen, men jeg synes egentlig ikke det gjør noe.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Siste karet fikk bare svart folie bakgrunn.

Hva synes dere?

Så mens jeg samtidig var hos Elisabeth, kjøpte jeg med et par flotte sommerfugleciklider
Etter å ha lest da, så fant jeg ut at di burde være mer enn et par, men disse ser så int ut i hverandre og hannen står å rister og gjør seg vakker for sin fru, så jeg håper hun en dag legger egg. Nå ser det ut til at det bare er hannen som er klar, hunnen er for lys i buken, men virker litt nysgjerrig hun også. Vakre er di ihvertfall.


[External Image]

[External Image]
Lite fotogene er di også da bildet ble tatt på mandag.

Vil samtidig takke Elisabeth for flotte planter, fisker, sevice og innkjørte filtre. Du har vært til stor hjelp og det er jeg glad for. Du ser meg nok snart igjen. )) Alltid like gøy.




Hva vi synes? Synes dette er så flott!

Har savnet deg i klubben også. Fint at formen er i bedring. Kanskje den blir god nok til noen besøk i MAK?

Det er blitt et veldig bra anlegg i Heggedal. Opprinnelig var det snakk om bare saltvann, men landet tydeligvis på ferskvannsavdeling også.
Plussmedlem
Godt å høre at formen din har blitt bedre og at akvarielysten kommer snikende igjen! Det går i bølger, men en gang litersyke, alltid litersyke...

Reolen jeg kjøpte av deg (6x85 liter) for over et år siden putrer og går, forresten, og har fått plass til noen Corygrupper, så det var et svært så godt kjøp

Karet ser veldig bra ut, forresten! Og det lange karet med habrosus'ene var også kjempelekkert!
Sigmund - ex 530
Hva vi synes? Synes dette er så flott! Har savnet deg i klubben også. Fint at formen er i bedring. Kanskje den blir god nok til noen besøk i MAK? Det er blitt et veldig bra anlegg i Heggedal. Opprinnelig var det snakk om bare saltvann, men landet tydeligvis på ferskvannsavdeling også.


Hei Sigmund.
Koselig med tilbakemeldinger. Ja formen er stigende, men det har vært svært så tøft siden i høst.
Ang MAK har det vært litt så som så med meg, av div grunner holdt meg litt på avstand. Kunne tenkt meg killi foredraget, men da var mannen min borte og jeg fikk ikke overtalt unger til å bli med.
Men jeg dukker nok opp etterhvert, ved noe av int selvfølgelig.

Fint i Heggedal ja, har vel sjeldent sett så stor saltvannsavd. Fikk nesten lyst på det igjen også. Men ja, var 2 slike ferskvann reoler og det var en del kul fisk. Men jeg skal dit igjen snart da. Gleder meg allerede. )))
Anders K
Godt å høre at formen din har blitt bedre og at akvarielysten kommer snikende igjen! Det går i bølger, men en gang litersyke, alltid litersyke... :-) Reolen jeg kjøpte av deg (6x85 liter) for over et år siden putrer og går, forresten, og har fått plass til noen Corygrupper, så det var et svært så godt kjøp ;-) Karet ser veldig bra ut, forresten! Og det lange karet med habrosus'ene var også kjempelekkert!


Hei
Som jeg skrev til Linda, så er sikkert mange litt oppgitt over meg, og jeg er sikkert den mest vimsete og ubeslutsomme akvaristen på østlandet, men av en eller annen grunn kommer det til stadighet akvarier på akvarierommet, så det er nok en mening at jeg skal være akvarist.... hihi ,men nå har sykdom hindret meg mye ganske lenge og det har vært tøft, så det har vært ok å ikke ha mange akvarier heller.

Så flott at du fortsatt er fornøyd med reolen. Det er en fin reol. Angrer jo nå på at jeg solgte den. Men men.
Jeg har for tiden bare 2 corygrupper i kjelleren og en oppe i stua. Men i kjelleren er det habrosus og en leksgruppe, tro det eller ei, av bare 4 stk metae. Men di har lagt mye egg da di bodde i 60 literen til datteren min. Så jeg håper di vil fortsette med det.

karet habrosusene er i, er et akvarie dahls lagde en gang. Det er langt men smalt, passet en gang i tiden perfekt inn i seksjonen, men jeg kastet ut både karet og seksjonen. Jeg la ut karet for salgs for noen år siden, men ingen ville ha det, så det har blitt stående. Karet har vært oppe og igang veldig lenge nå, kanskje jeg hadde det oppe når du var her også? Jeg husker ikke helt, men perfekt for små coryer....
Dette er en 54 liter som jeg har en av yndlingsartene mine, Zoogoneticus tequila, en av di fiskene jeg har hatt lenge nå, pga litt dårlige kår, har ikke yngel vokst opp, men jeg har 1 han og 2 hunner. Nå er håpet større og di fôres så di blir store, feite og klare for å få mer barn.

[External Image]

Da bildet ble tatt hadde jeg akkurat flyttet di over til dette karet, så di er ikke fotogene her heller.
Fasinerende å se fødsler hos goodeider, di føder med navlestreng, og denne arten får bare noen unger pr kull, så det tar litt tid å bygge opp en stamme. Til gjengjeld føder di ganske store unger.
Zoogoneticus tequila
[External Image]

og en liten videosnutt.... hannen på damejakt. Virkelig våknet igjen...


<embed src="http://www.youtube.com/v/7UmxPGuGCH0?version=3&hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Min lille leksgruppe C. metae koser seg litt ))

<embed src="http://www.youtube.com/v/KsAELDTsHZA?version=3&hl=en_US&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Vår
Nå er det endelig vår, og hagedammen har stått rolig i hele vinter. All isen har smeltet og dammen skal snart rengjøres for blader og møkk som samler seg i løpet av sen høst og vinter.

Gullfiskene og koien har ikke lidd noen nød, da di har overvintret på akvarierommet. Mange av sumpplantene og noen undervannsplanter har klart seg inne i løpet av vinteren også og kommer med masse nye friske skudd nå om dagen.

Fiskene venter på å komme ut, men må fortsatt holde di inne litt til. Tempraturen er fortsatt litt for langt nede.



[External Image]
Anbefaler alle å ta turen innom vår fantastiske solstråle Elisabeth (E-Dahl)

Hun har et spennende utvalg av fisk og planter, meget behjelpelig og kjører med gode priser. Her kan man gjøre gode kjøp.

Fisker og planter kommer jevnlig inn, og man kan bestille etter ønske. L malle utvalget er vakkert, så det er bare å ta seg en tur

Billig fisk og L-maller for salg i Moss

Jeg har som nevnt tidligere vært innom å kjøpt planter, fisk og fôr, fått god hjelp til oppstart av noen kar, som ble litt hast og tonnevis av gode råd og kunnskap. Og jeg lærer alltid noe nytt.

Og som det står i annonsen, Sommerfuglciklider XL kr 50,- ( FLOTTE!!) Ja dem er kjempeflotte
Mine står å "fiffer" og duller og rister ved siden av hverandre nesten hele tiden og viser en fantastisk flott drakt. Tror det blir egglegging om ikke så lenge.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

En STOR takk til Elisabeth. Du gjør det morsomt å være akvarist
Plussmedlem
Hadde jeg hatt lappen skulle jeg kjørt på timen, men så enkelt er det dessverre ikke Men vil tro hun har mye flott ja, tror jeg har sett en annonse her av henne også der det var div. planter og fisk. Mulig jeg må ha noen planter snart, så...
Bettina
Anbefaler alle å ta turen innom vår fantastiske solstråle [URLBLOCK1] Jeg har som nevnt tidligere vært innom å kjøpt planter, fisk og fôr, fått god hjelp til oppstart av noen kar, som ble litt hast og tonnevis av gode råd og kunnskap. Og jeg lærer alltid noe nytt.


Enig Bettina, burde egentlig ha med opptager så ikke mer enn halvparten av alle tipsene blir glemt. Eller dra innom så ofte at hun får banket det inn i teflonhodet
Tropehagen, mosseporten
Lørdag den 20 april, har vi "fiskelørdag" i butikken.
50% på alle fisker i morgen altså. Her er det mye fin fisk til gode priser.
Del gjerne med venner slik at de også får denne muligheten.



[External Image]


Og jeg vil dit å handle, men får ikke mulighet i dag... argg
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap