Uforklarlig rekedød.

Har hatt en 128 liter gående med Indiske klor reker. Har hatt denne farmen i ca 2 år. Solgt reker med jevne mellomrom. Den siste uka har samtlige reker død. Helt merkelig. Har plukket ut ca 50 voksne reker og masse reke yngel. Ikke noe galt med vannverdier. Har en del guppy i karet også, alle disse lever. Vet ikke om det stemmer , men har blitt fortalt at dette også skjer i naturen. Kan være masse død blandt reker i et vann og at det kan ta år før det er mulig å fange reker igjen. Om det er det som har skjedd i karet mitt vet jeg ikke.
Har i vinter/vår opplevd noe av det samme i 660 l min, med altumer, vf diskuser, L maller og masse kloreker.
Var en periode over en mnd tid at mange av klorekene bare døde, jeg mistet utrolig mange og jeg heller fant ikke ut noen grunn til hvorfor dette skjedde.
Vannverdiene var bra og ingen andre fisker eller dyr døde, kun kloreker.
Nå er denne perioden over og klorekene begynner og bli mange igjen.

Men lurer seff på om rekene kan få en eller annen sykdom som utryder kun disse..??
Virker jo litt logisk når det kun er disse som dør.
Det er mange som har klaget over rekedød i det siste, synes jeg. Kan planarier være synderen?

Som Tommy Tran skriver her, ikke alle mener planarier er farlige for reker. Men det kan være en ide å sjekke ut om det er planarier i akvariet hvis en sliter med rekedød.

Her er et sted til hvor de drøfter planariemuligheten.
Lenge siden jeg har sett planarier hos meg. Brukte Kloreker for å bli kvitt det. Har selv sett de har spist disse. Så er nok ikke de som er synderen. Må jo være en eller annen slags pest. Mistet nesten alle over natta.
Når det gjelder dvergreker vil jeg absolutt tro at planarier kan være skyld i noe av reke døden.
Det kan jo være noe i kranvannet vårt som i disse "vårdager" våkner til liv, har også et kar der jeg plages med frafall av reker for tiden.

Mistenker at det er virus av et eller annet slag, men vanskelig å si - da man ikke ser "symptomer" på reker i like stor grad som på fisk.

Hos meg er det dog ikke snakk om kloreker, men "dvergreker".
Huff. Håper ikke dette skjer i mitt rekekar.

Har hørt at noen alger kan være dødelig for reker. Så en stor algeoppblomtring grunnet lysere tider kan jo kanskje være en årsak...
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap